Annons

Vad ska Nikon kalla sina kameror nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

lagus

Aktiv medlem
D90 är här, och det var också den sista beteckningen kvar i Nikons nuvarande serie. D40-D100 är nu taget. Undrar om Nikon, Canon mm. tänkte så långt när dom började tillverka sina DSLR. På den analoga tiden släpptes ju inte så mycket nytt så det var väl inte ett problem. Vad tror ni dom hittar på för namn nu när nästa uppdatering släpps?
 
Senast ändrad:
Canon har ju rätt gott om gluggar att stoppa in nya kameror i. Dessutom tycker jag att Canon har ett snäppet mer logiskt system; färre siffror = "högre marknadssegment". Jag har aldrig riktigt förstått idén att låta konsumentkameror ha två siffror, semiproffsmodeller tre siffror och proffsmodeller en siffra. Men problemet är ju inbyggt i alla tillverkares modellserier skulle jag tro. De hittar säker på något bra när det behövs.

Som en liten sidonotering vill jag bara påpeka att det är viss skillnad på betäckning och beteckning ;o)
 
Eller så får dom heta så dom gör nu och börja med årsmodeller istället. Så ett samtal från en köpare kan låta så här:

- Hej, ringer på annonsen om din D3a. Finns den kvar

- Ja, det är en ´08 i bra skick. Gått ca 25.000 exponeringar

- ´08? Är det den med 16Mp som kan filma?

- Nix, det är 2010 modellen. Denna har 12Mp.
 
D

Jag tror ialla fall att D:et kommer försvinna så småningom. Idag är det ganska solkart att en ny digitalkamera är digital...tror bara det hänger med av ren vana...Sony har ju infört A på samtliga...

Ungefär som bilar...länge länge hette det "i" eller E för insprutningsmotor - fast vissa har väl detta kvar iofs. Under en period var också viktigt att markera att det fanns katalysator...

Som sagt...D:et försvinner kanske...och då kan man ju döpa om sina modeller lite friare...kanske en bokstav som anger i vilket segment kameran befinner sig i...C för consumer, S för Semipro, P för pro

Nikon C1
Nikon S2
Nikon P3 (chicki-chickaoo aoo aoo)


Eller nått...I don't know...jag svamlar bara så här på lunchtid :)
 
Eller så blir det versionsnummer á la mjukvara, t.ex. D40.2.1 eller D700.2.3 ;-)

Första delen anger modellen, andra delen skulle kunna ange uppdateringen av produkten (X=1, XS=2...) och tredje delen anger firmware-version. Funktionellt men väldigt hemska namn.
 
Jo, men det fanns innan det D1, D1H och D1x. Så rent logiskt borde det finnas en modell utan x innan det kommer en med x tycker man. X-et står väl för en uppdatering liksom MkII osv hos Canon

X står för extended resolution. H står för high speed. I fallet D2 släppte man alltså först en snabb press/sportkamera med låg upplösning och sedan en med hög upplösning.

S står för uppdatering.
 
På den analoga tiden släpptes ju inte så mycket nytt så det var väl inte ett problem.
Nikon producerade nog en aning färre kameratyper per år än Canon på den analoga tiden, men de var rätt produktiva ändå. Om man tar tiden från 1980 fram till dess digitalkamerorna började ta över, dvs cirka 2003-2004 så presenterade Nikon i snitt 1.2 nya kameramodeller per år. Digitala Nikon-DESR:er har kommit ut med en snitt på 1.8 per år. Skillnaden är kanske inte så stor som man skulle kunna tro.

(Källa: Lista över Nikon-produkter. Jag har inte tagit med varianter, dvs modeller som har fått tillägget X, N, eller S och liknande. Möjligen borde någon eller några F3-varianter vara med. t.ex. F3AF, och då blir skillnaden mot den digitala produktionstakten ännu mindre.)
 
Som sagt...D:et försvinner kanske...och då kan man ju döpa om sina modeller lite friare...kanske en bokstav som anger i vilket segment kameran befinner sig i...C för consumer, S för Semipro, P för pro

Nikon C1
Nikon S2
Nikon P3 (chicki-chickaoo aoo aoo)


finns iof redan en Nikon P-serie och en Nikon S-serie.. nikon c- är ett gäng cirkulära polfilter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.