Annons

Vad ska jag köpa för blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare!

Har fotat ett tag nu och utrustningen blir bara i bättre och bättre klass, men det är en sak jag saknar en blixt! Och jag är helt okunnig inom ämnet, så snälla hjälp!

Jag letar alltså efter en blixt i en prisklass vid (1-2000kr) klassen, jag skulle även vilja kunna styra den trådlöst så om ni har nå bra tips på trådlösa utlösare så skulle det vara toppen!

Har just nu en (canon 40d kamerahus)

// Erik

Canon 430EX II kostar ca 2000:- ny. Trådlös blir den inte automatiskt med 40D, men det finns ju kablar på ebay för någon hundralapp som gör att den går att hålla ut om det är sådant blixtfoto man är ute efter. IR sändare kan styra 430EX som en slav med bibehållen E-TTL. Och vill man använda den helmanuellt finns Cactus radiosändare på Kaffebrus. Det finns också radio som sänder E-TTL men då blir det lika dyrt som nämnd blixt.

En 7D (eller 60D) kan styra 430 med den egna inbyggda blixten.

Nåväl.. Som nämnts kolla på Canons alternativ inom din budget. Annars Nissin, har själv en di866mkII som fungerar perfekt, har allt jag kan tänka mig att man behöver och riktigt mycket kraft.
Köpte min för 1700:- inkl frakt, moms, tull och 2 års garanti. I princip får du samma funktioner som en 580EXII fast med en färgdisplay, en subflash osv. Det enda "negativa" kan vara vädertätning och byggkvalitet jämfört med Canons dubbelt så dyra alternativ (enligt mig). Dock är byggkvaliteten inte dålig, inget knakande när man drar lite i grejerna, och den lär inte slitas ut i första taget.

Dessa är de jag har erfarenhet av. Yongnuo gör en del populära blixtar också, dock kan man nog inte förvänta sig samma kvalitet här. Trots detta många nöjda användare. Dessa finns i olika modeller, även med automatik.

Till detta ett par billiga radio-triggers.. Exv, Yongnuo RF-603 (ebay) eller Cactus v.5 (finns på kaffebrus, men dyrt så jag hade kollat från utlandet). Dessa alternativ ger ingen automatik så manuell blixtinställning gäller med triggersen nämnda.

Bästa alternativet om man vill ha automatik är ett par PocketWizards, då är vi över budget bara på triggers dock så känns inte riktigt som ett alternativ.

Original

Javisst, har du möjlighet köp original.
YN blixten är över förväntan, enkel och förvånansvärt stabil... men kan inte jämföras med original.
Dörrblixten, jag har förbrukat en och är inne på no två (till Pentax), den är mycket bra men inte heller den ska jämföras med original.
För mig fanns inget alternativ, originalblixten till Pentax går på runt 5k vilket var för mycket över budget.

Javisst, har du möjlighet köp original.
YN blixten är över förväntan, enkel och förvånansvärt stabil... men kan inte jämföras med original

De stora problemen för YN ligger inte i stabilitet eller finish, utan i att de har haft mycket problem med interna komponenter.. Många blixtar dör helt enkelt på tok för tidigt. Det sägs att de ska ha blivit bättre med senaste modellerna men det förekommer även här. Visst, det finns en risk vad man än köper, men jag skulle utgå från att den är större med YN, och om man dessutom köper den via deras "Store" via hemsidan eller på ebay (billigaste alt. inkl frakt, moms och tull) så ska den skickas långt och risken är att man blir utan fungerande blixt länge. Skulle samma sak hända med en Canon är chanserna att få den utbytt/reparerad snabbt och enkelt väldigt mycket större.

Enligt mig är YN-560 verkligen inte prisvärd från kaffebrus, då finns det andra alternativ.

Kör själv med Phottix Tetra mottagare på blixtarna och dito sändare för blixtskon. Bra budgetlösning som då är helt manuell givetvis.
Funkar bra ned till ungefär 1/125s

Blixtar, har en kompott av olika märken. Tycker för min del inte att 580EX och 430EX eg. ger mig så mycket mervärde att de är värda pengarna.
Visst är originalet kanske bättre men jag gråter hellre över femtonhundra i smulor från ett omkullvällt stativ än fyrtiofemhundra.

Två blixtar med lite olika egenskaper som jag vill slå ett slag för är
Nissin Di622 som du får för runt 1400kr.
Automatik och skapligt bra byggkvalitet men lite tveksam att radiostyra eftersom den saknar synkuttag, alltså måste du sätta blixten på din radiotrigger. Sen saknar den manuell zoom av blixtljuset. Tidigare varianter av den här blixten hade trassel med den inbyggda optiska triggern.

YongNuo 560 är en för mig ny men väldigt trevlig bekantskap.
Har inte hunnit misshandla den ordentligt ännu men den känns som ett tåligt bygge.
Du kan hitta den för tusingen i Sverige.
Ungefär samma styrka (dvs rejält med ork) som i min 580EX men har inbyggd optisk trigger som också ska klara förblixtar från kameran samt ett synkuttag.
Helmanuell så du får ställa blixtzoom och styrka själv. Kan bli lite jobbigt om du vill ha blixten på kameran och gillar automatik.

De stora problemen för YN ligger inte i stabilitet eller finish, utan i att de har haft mycket problem med interna komponenter.. Många blixtar dör helt enkelt på tok för tidigt. Det sägs att de ska ha blivit bättre med senaste modellerna men det förekommer även här. Visst, det finns en risk vad man än köper, men jag skulle utgå från att den är större med YN, och om man dessutom köper den via deras "Store" via hemsidan eller på ebay (billigaste alt. inkl frakt, moms och tull) så ska den skickas långt och risken är att man blir utan fungerande blixt länge. Skulle samma sak hända med en Canon är chanserna att få den utbytt/reparerad snabbt och enkelt väldigt mycket större.

Enligt mig är YN-560 verkligen inte prisvärd från kaffebrus, då finns det andra alternativ.

Du har med all säkerhet rätt i det du säger Anton, jag har brukat min YN-560 rätt hårt under en tid men den kommer förmodligen att självdö. Den klarade dock ett mycket högt fall i hårt golv utan minsta bekymmer. En dryg tusenlapp för en dylik blixt tycker jag är prisvärt, även om den bara håller två-tre år:) Men original är bättre, om man har budget.

Men hur är det då om jag vill ha en automatisk blixt? blir det över prisklassen eller är det inte möjligt med min kamera? och när ni säger att den blir manuell är det bara när den är lös eller också när den är monterad på kameran?

Monterad på kameran kan du få automatik med en del av alternativen som är nämnda.

Bara för att förtydliga det jag skrev om Yongnuo blixtarna.. Problemet är inte att de dör av misshandel eller slitage, de har helt enkelt undermåliga komponenter som gör att de dör. Det krävs inte ett visst mått av användning eller misshandel för att märka av problemet, utan det märks när de dör. Många rapporter om att de dör alltifrån dagar, till månader till år efter leverans oavsett hur mycket de blir använda. Med detta sagt, det sägs att de har blivit bättre och jag vet inte hur stort problemet är idag. Som referens till dryga tusenlappen i sverige går en yn-560 för $65 på ebay, det tillkommer moms men det är fortfarande rejält mycket billigare.. Det är någonstans där jag börjar se värdet i att köpa en sådan blixt.

Att kika närmare på om du vill ha automatik på kameran: Nissin di866mkII, YN-565 och Canons alternativ (430EXII).

Som nämnts tidigare, de billiga radiotriggesen ger ingen automatik, vill man ha trådlöst med automatik blir det dyrt.

Men hur är det då om jag vill ha en automatisk blixt? blir det över prisklassen eller är det inte möjligt med min kamera? och när ni säger att den blir manuell är det bara när den är lös eller också när den är monterad på kameran?

Du får en blixt med automatik om du sätter blixten på kameran och den är utrustad med automatik som passar märket i fråga.
Det jag har erfarenhet av som både klarar manuell inställning och automatik för under två papp är just Nissin Di622 och det är en välfungerande blixt i min mening.

Sen finns det automatiska blixtar som är både billigare och dyrare än så men vill du kunna använda blixten bredvid kameran med framgång så MÅSTE den klara att ställas in manuellt annars kommer du att bli ganska ledsen när du ska försöka dig på att få balans i ljuset i en bild.
Manuell inställning är något som långt ifrån alla blixtar klarar.
Har en Sigmablixt med automatik som funkar så. Värdelöst att använda bredvid kameran.Det vill du inte ha. Garanterat.

Yn-560

Min YN-560 fungerar inte alls på K5... även fast den enligt Kaffebrus skulle vara kompatibel. Av den anledningen kör jag med radiotrigger. Manuellt... det innebär i princip att jag själv justerar effekten med knapparna på blixten. Dörrblixten däremot har stöd för P-TTL (E-TTL till Canon) på min Pentax K200D och fungerar utmärkt efter oändligt många hårda fotosessioner.
Men försök hitta en originalblixt om du har budget:)

men om jag köper en Speedlight 430EX II så får jag då automatik när den är fäst vid kameran om jag har förstått saken rätt och sen när jag använder mig av en radiosändare av t.e.x. märket cactus så får jag den manuell? isf landar priset på runt 3000kr som skulle kännas bra genom att man får en orginalvara eller?

men om jag köper en Speedlight 430EX II så får jag då automatik när den är fäst vid kameran om jag har förstått saken rätt och sen när jag använder mig av en radiosändare av t.e.x. märket cactus så får jag den manuell? isf landar priset på runt 3000kr som skulle kännas bra genom att man får en orginalvara eller?

Ja. Priset på triggers beror på var du beställer ifrån, men kombinationen fungerar precis som du beskriver och det är bra kvalitetsgrejer.

Original

Om jag skulle landa på 3k för original, skulle jag inte tveka att investera i det.
Jag hamnar på ca +-7k med originalblixt och radio (för Pentax).
Jag har Elichrome radiotrigger, den fungerar fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar