Annons

Vad säger lagen?

Produkter
(logga in för att koppla)

UniBall86

Medlem
Det här kommer bli krångligt, kan inte nämna några företags namn.

Jag var ute och jobbade åt "företag 1", hade med mig kameran och tog några bilder för skojs skull.
Bilderna vart riktigt bra så jag skickar dom till "företag 2" där jag skriver tydligt att ska bilderna användas vill jag att mitt namn står med vid bilderna.

"Företag 2" skickar bilderna till "Företag 3" (utan min vetskap).
Några veckor senare börjar det dyka upp trycksaker så som cd skivor och broshyrer med mina bilder på och inget namn. Har även sett personer i ledningen på "Företag 2" använt bilderna i powerpoint presentationer inför allmänheten. Lika där, inget namn.

Företag 2 & 3 har tryckt upp minst 300 cdskivor var med min bild på skivan.

Jag har nu börjat påpeka att mitt namn inte finns någonstans. Nu frågar dom om dom för köpa bilderna, men känns inte det lite sent?

Vad kan företagen få för påföljd av det här?


När jag påpekade att mitt namn inte fanns med börja dom snacka om att jag har publicerat massor bilder på deras bilar i min blogg utan att fråga om jag får det (självklart är det jag själv som tagit bilderna).

Vad säger lagen? Måste man fråga ägeren om lov till ett fordon för att få publicera en sån bild på internet?

Jag har för mig att om jag tar en bild på ett område där det inte finns "förbjudet att fota skyltar" så får jag göra precis vad jag vill med bilden. Stämmer det?


Tack för hjälpen!

// Emil
 
Om jag tolkar fotosidans egen redogörelse för det här rätt, så får du använda dina bilder till precis vad du vill. Dock måste du fråga samtliga personer som finns på bilderna om lov att få använda bilden om du ska använda den i kommersiellt syfte, dvs som reklam för någonting. Och även om många behandlar sina bilar som barn så är inte en bil en person och därför behöver du inte prata med ägare/tillverkare etc. :)

Angående om företag 2&3 ska köpa dina bilder så tycker inte jag att det är så mycket att orda om. Dom har använt dina bilder, du ska ha betalt. Punkt. Nu vet jag inte hur mycket man kan ta betalt för en bild, men det finns det säkert andra här som vet :) Tänkt också på att det är du som har överläge i förhandlingarna om pris mm.

Lycka till!
 
Att du har publicerat massor med bilder på deras bilar spelar i sammanhanget ingen roll alls. Det enda jag kan tänka mig skulle spela roll är ifall det finns logotyper synliga, då skulle du möjligtvis kunna ligga risigt till. Men så länge huvudmotivet på bilderna är bilarna och inte logotyperna som sådana tycker jag inte du har anledning att oroa dig.

Däremot kan det vara läge att kontakta en advokat, tex bildombudsmannen.se .

Till skillnad från bildombudsmannen.se är jag inte advokat, och detta är inte tips från en advokat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.