Annons

Vad säger lag om felspec?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Köpt en dator på nätet. När jag öppnat och använt en ett tag upptäcker jag att den inte har bluetooth, vilket tydligt fanns med i specifikationen för produkten. Har varit med om likannde tidigare och då har leverantören åtgärdat detta genom att installera det som fattas. Nu har jag dock stött på patrull (av samma företag som tidigare varit så tillmötesgående). De vill köpa tillbaka datorn eftersom den var felspecificerad. Jag ville helt enkelt ha min bluetooth som jag betalt för, men får blankt nej. Datorn ska reurneras för kreditering med samma belopp som jag betalt för den.

Hur ser rättsläget ut? Som jag förstår konsumentköplagen så ska leverantören åtgärda detta problem eller ge mig en datorn med de specifikationer som jag betalt för? Men det är som jag förstår lagen och jag är ju minst sagt jävig:).
 
Köper de tillbaka varan och håller Dig skadelös. D.v.s. står för alla frakter så kommer Du nog inte längre med lagens hjälp.
Normalt har Du rätt att kräva utbyte eller köpet åter och leverantören rätt att repparera istället.
 
Köpt en dator på nätet. När jag öppnat och använt en ett tag upptäcker jag att den inte har bluetooth, vilket tydligt fanns med i specifikationen för produkten. Har varit med om likannde tidigare och då har leverantören åtgärdat detta genom att installera det som fattas. Nu har jag dock stött på patrull (av samma företag som tidigare varit så tillmötesgående). De vill köpa tillbaka datorn eftersom den var felspecificerad. Jag ville helt enkelt ha min bluetooth som jag betalt för, men får blankt nej. Datorn ska reurneras för kreditering med samma belopp som jag betalt för den.

Hur ser rättsläget ut? Som jag förstår konsumentköplagen så ska leverantören åtgärda detta problem eller ge mig en datorn med de specifikationer som jag betalt för? Men det är som jag förstår lagen och jag är ju minst sagt jävig:).

Jag skulle nog rekommendera att du inte driver den där frågan.

KKL ger dig rätt att kräva avhjälpning. Men, den säger också att det skall kunna "ske utan oskälig kostnad" för säljaren.

Det där gör att säljaren har all möjlighet att hävda att kostnaden för att skicka datorn tillbaka till ett auktoriserat servicecenter och be deras tekniker eftermontera en BT-modul är på tok för hög i förhållandet till varans pris och därmed faller hela möjligheten att kräva avhjälpning.
 
Här kommer du ingen vart rent juridiskt, utan får helt o hållet lita på säljarens good will. Jag tyycker personligen att de har erbjudit en tillfredställande lösning under förutsättning att de också står för fraktkostnader. Visst är det tråkigt o baltigt när det som förväntats inte finns med, men eftersom de köper tillbaka varan så har de enligt konsumentköplag tagit sitt ansvar.
 
Tro det eller ej men säljare är också människor. :) De har begått ett misstag och står för det. Det är snyggt enligt min mening - och givetvis riktigt.
De hanterar mängder av spectexter varje dag och någon gång blir det fel. Hade de vägrat att ta tillbaka kunde man misstänkt att felet var avsiktligt.
 
Senast ändrad:
Tack för era svar. Misstänkte att så var fallet. Det som gjorde mig fundersam var att man tidigare felspecat en processor, utan att ens be om det ersatta man mig med mellanskillnaden till den processor som fanns i specen. Därför trodde jag att det var deras skyldighet.

Jag anser att jag betalt för BT men att det inte levererats. Jag bad då om mer RAM minne att installera själv 325 kr ex moms, men inte ens det accepterade man. Jag tycker att det är lite märkligt att man är så godtycklig i sin behandling av dessa ärendn. Det bäddar för missnöjda kunder.
 
Tack för era svar. Misstänkte att så var fallet. Det som gjorde mig fundersam var att man tidigare felspecat en processor, utan att ens be om det ersatta man mig med mellanskillnaden till den processor som fanns i specen. Därför trodde jag att det var deras skyldighet.

Jag anser att jag betalt för BT men att det inte levererats. Jag bad då om mer RAM minne att installera själv 325 kr ex moms, men inte ens det accepterade man. Jag tycker att det är lite märkligt att man är så godtycklig i sin behandling av dessa ärendn. Det bäddar för missnöjda kunder.

Jo, men ska man behålla torvärdigheten som kund så måste man nog hålla fast vid specen i den egna änden också. De är ständigt utsatta för kunder som vill ha "mer".
 
Jo, men ska man behålla torvärdigheten som kund så måste man nog hålla fast vid specen i den egna änden också. De är ständigt utsatta för kunder som vill ha "mer".

Jag hängde inte med? I egna änden? Det är ingen som vill ha mer utan endast det man betalt för?

Om jag beställt en bil med gps som levereras utan så hade ingen ifrågasatt att jag vill ha min gps utan att behöva lämna tillbaka bilen och beställa en ny. Speciellt om jag hade erbjudit mig gps´en i en låda för att montera själv. Det är en helt annan prisklass, men samma lagstifting.
 
Jag hängde inte med? I egna änden? Det är ingen som vill ha mer utan endast det man betalt för?

Om jag beställt en bil med gps som levereras utan så hade ingen ifrågasatt att jag vill ha min gps utan att behöva lämna tillbaka bilen och beställa en ny. Speciellt om jag hade erbjudit mig gps´en i en låda för att montera själv. Det är en helt annan prisklass, men samma lagstifting.


Jo, jag menar att om hela orsaken till att Du klagar är BlueTooth ser det, i deras ögon, konstigt ut om Du behåller datorn om Du får något annat. Då var det ju inte så viktigt, kanske Du inte ens behöver det. Däremor om Du får något som kompensation för besväret samtidigt som de sätter in BlueTooth så är det en annan sak.

Har de erbjudit "köpet åter" har de fullgjort sin skyldighet. Datorn var uppenbarligen inte prissatt med BlueTooth för då hade Du fått det gissar jag. De har ingen fördel av att ta tillbaka datorn. Är det en LapTopp så kanske den inte får plats eller finns till modellen? Finns den inte till modellen får de garantiproblem även om den skulle få plats. Inte vet jag men man måste hålla fast vid sitt klagomål annars är det inte trovärdigt enligt min åsikt. Bara det! :)
 
Jo, jag menar att om hela orsaken till att Du klagar är BlueTooth ser det, i deras ögon, konstigt ut om Du behåller datorn om Du får något annat. Då var det ju inte så viktigt, kanske Du inte ens behöver det. Däremor om Du får något som kompensation för besväret samtidigt som de sätter in BlueTooth så är det en annan sak.

Har de erbjudit "köpet åter" har de fullgjort sin skyldighet. Datorn var uppenbarligen inte prissatt med BlueTooth för då hade Du fått det gissar jag. De har ingen fördel av att ta tillbaka datorn. Är det en LapTopp så kanske den inte får plats eller finns till modellen? Finns den inte till modellen får de garantiproblem även om den skulle få plats. Inte vet jag men man måste hålla fast vid sitt klagomål annars är det inte trovärdigt enligt min åsikt. Bara det! :)

Nu förstår jag helt och fullt. Precis så är det. Att det förmodligen inte går att sätta i BT. Jag har dock betalt för det eftersom det ingick i beräkningen när jag valde mellan olika datorer. Jag erbjöd mig då att få något annat till datorn som gör att jag kan leva med att den inte har BT. Det gynnar mig och det gynnar dom som slipper logistiken. Det handlar kanske om 70 kr för dom
 
Problemet löst efter att jag ringde och pratade med en av cheferna. Enligt henne hade jag rätt och de kommer åtgärda felet. Jag är förstås mycket nöjd att jag inte behövde bråka med dom.

Grym kundservice när man fick prata med någon anan en kundtjänst.. Tack Dustin
 
Problemet löst efter att jag ringde och pratade med en av cheferna. Enligt henne hade jag rätt och de kommer åtgärda felet. Jag är förstås mycket nöjd att jag inte behövde bråka med dom.

Grym kundservice när man fick prata med någon anan en kundtjänst.. Tack Dustin
Jasså var det Dustin. Varför skrev Du inte det direkt så kunde Du fått det tipset. Har varit kund där, med mitt företag, i över 20 år och aldrig råkat ut för något som inte gått att fixa på ett sunt sätt. Håller med, ett av de seriösare företagen i elektronikbranschen.
 
Jasså var det Dustin. Varför skrev Du inte det direkt så kunde Du fått det tipset. Har varit kund där, med mitt företag, i över 20 år och aldrig råkat ut för något som inte gått att fixa på ett sunt sätt. Håller med, ett av de seriösare företagen i elektronikbranschen.

Ville inte hänga ut dom när jag inte var säker på rättsläget. Men nu fick jag svaret att jag hade rätt, så då ville jag ge dom cred för hur dom hanterade det.
 
Ville inte hänga ut dom när jag inte var säker på rättsläget. Men nu fick jag svaret att jag hade rätt, så då ville jag ge dom cred för hur dom hanterade det.

Nja.. Det faktum att de fixar det av goodwill (vilket de ofta gör) betyder inte att du har juridisk rätt att _kräva_ det. Men, sålänge det ordnar sig så är det ju lika bra. ;)
 
Nja.. Det faktum att de fixar det av goodwill (vilket de ofta gör) betyder inte att du har juridisk rätt att _kräva_ det. Men, sålänge det ordnar sig så är det ju lika bra. ;)

"Du har rätt i det du skriver. Vi följer alltid konsumentköplagen, men ibland så uppstår det missförstånd och då är det bra att någon annan tittar på ärendet"
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar