Annons

Vad motsvarar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Vill reda ut ett par frågetecken.

Vad motsvarar ett obejktiv 18-70 samt 28-200 i optisk zoom?

Förklara gärna om tid och ork finns.

Tack.
 
18 x 3.9 = 70.2 alltså är 18-70 en 3.9x zoom.
28 x 7.2 = 201.6 alltså är 28-200 en 7.2x zoom.
 
Hur ska jag veta vilken optik som är bäst av zoomarna 35-100 och 70-200 då de har lika mycket optisk zoom?
 
Inte mer alltså.

Hmm det lät inte så mycket. Jag lurar på en Nikon D70 med något passande objektiv. Då jag tillbringar mycket tid i fjällen skulle jag vilja ha ganska mycket zoom.

Vad rekommenderas, utan att det kostar så fasligt mycket. 28-200 ligger runt 5 000:- såg jag.

Medans jag är igång, vad är skillnaden på ZOOM och TELE?

Om man inte frågar får man inga svar.
 
Tele = brännvidder över 50 mm

Zoom = möjlighet att ändra brännvidd i samma optik (oavsett brännvidd)
 
Nja..
tele = över normalbrännvidd.
normalbrännvidd = filmrutans / sensorns diagonal.

I småbild anses 50 mm vara normalbrännvidd (även om 42-43 är mer exakt). I mellan- och storformat är det vidvinkel. På många digitalsystemare är det kort tele.
 
Hm så när inpå grekiska för mig. Inte allt med en del. Finns det någon bra bok/sajt med dessa begrepp som förklarar tekniken.
 
MattiasL skrev:
Nja..
tele = över normalbrännvidd.
normalbrännvidd = filmrutans / sensorns diagonal.

I småbild anses 50 mm vara normalbrännvidd (även om 42-43 är mer exakt). I mellan- och storformat är det vidvinkel. På många digitalsystemare är det kort tele.

Nu var du petnoga. :) Vi pratar ju om småbild och då menar man ju att 50 mm är normalbrännvidden.
 
För att fylla på Mattias förklaring:

"Normalbrännvidd" är den brännvidd som är samma som filmrutans (eller sensorns) diagonal. Kortare brännvidder är vidvinkel, längre brännvidder är tele.

För en vanlig systemkamera som har 24x36mm filmruta är normalbrännvidden 43.3 mm, men man har satt 50 mm som "normal" där. På många DSLR-kameror ligger normalbrännvidden istället på knappt 30 mm.
 
RolandM skrev:
Hur ska jag veta vilken optik som är bäst av zoomarna 35-100 och 70-200 då de har lika mycket optisk zoom?

Måste vara helt likvärdiga då. Å andra sidan så kan du ju fota längre bort med 70-200. Ända bort till månen om det inte är molnigt :p

Jag frågade mig samma sak angående zoomar så sent som i december. Inte lätt när man plötsligt har en zoom i handen där det bara står massa tråkiga brännvidder istället för "3x zoom".
 
Re: Inte mer alltså.

Totto15 skrev:
Hmm det lät inte så mycket. .


"3X Zoom" osv säger ju ingenting om du inte vet brännvidden.
Vet du brännvidden säger det ju inte heller något.
Tre gånger zoom kan ju vara t.ex 20 - 60 mm eller 100 - 300.
 
Senast ändrad:
Sen så finns det ju Digitalfototidningar som tycker att en gångers zoom motsvarar 35 mm´s brännvidd. Bl a skulle alltså Canons 1200/5,6 motsvara 34x zoom när den ju egentligen inte än någon zoomoptik alls...
 
Att inte förstå brännvidd är väl ett ganska vanligt problem bland nybörjare. Men det finns en hel uppskö av bra och pedagogiska förklaringar på detta. www.google.com är ett bra tips.

Om man vill se det mer bildligt så kan man ju faktiskt söka bilder på fotosidan, tagna med olika brännvidder, då torde man ganska snabbt förstå hur det hela hänger ihopa.
 
Termen 3x zoom funkar ju för kompakterna i marknadsföringssyfte nu när den blivit så vanlig. Man vet att 'jaha den går från hyfsad vidvinkel till lätt tele'. Tills den första kompakten med 100-300mm optik dyker upp :)
 
paco skrev:
Tills den första kompakten med 100-300mm optik dyker upp :)

Det vore ett rätt trist omfång på en kompakt... men 38-380 är ju rätt vanligt. O skruvar man sen på en 1,7x konverter så kan man fotografera jättelångt!

Ja, ända till månen!
 

Bilagor

  • minimoon.jpg
    minimoon.jpg
    15.5 KB · Visningar: 115
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.