Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad mer än en kamera behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik C

Aktiv medlem
Vad är det för saker man behöver om man ska filma med kameran?
Till exempel om jag har en 5D MK III, vad mer behövs?

Mikrofon, datorprogram (duger iMovie?) Vad mer?

Vad är det för saker man behöver om man ska filma med kameran?
Till exempel om jag har en 5D MK III, vad mer behövs?

Mikrofon, datorprogram (duger iMovie?) Vad mer?

Egentligen behövs ingenting förutom fantasi och förmåga att anpassa sig till den utrustning man har. Men har du kamerahus och ett objektiv så kan du göra grymma grejer och fylla på med utrustning efter hand. Det gäller att fundera på vad man MÅSTE ha och vad som är NICE att ha.

Jag prioriterar typ såhär.
Kamera
objektiv
stativ
ljud
mer objektiv
Ytterligare objektiv
Extra grejer typ slider
Ljus
Övrigt.

En del tycker det är viktigt med saker som riggar, follow focus och externa monitors. Jag har det längst ner på min lista och efter tre år som DSLR-filmare så är det fortfarande flera år kvar tills jag köper något sådant.

iMovie duger fint beroende på vad du vill göra, många bränner budgeten på dyra datorer och mjukvara vilket jag tycker är fel ände att börja i. IMO smartare att ha tålamod och köpa bättre fotoutrustning.
Sätt igång o filma bara så löser sig allt.

I would just invest all the money i can in good glasses. Cameras doesn't make huge difference but objectives does. Plus the lenses maintain their prices for many years, the camera just the moment you took out of the box lost half their price.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar