Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan man egentligen kalla för posering?

Produkter
(logga in för att koppla)

GabrielHagelin

Ny medlem
När jag kollar i motivkategorin "Posering" så tycks det finnas bilder som inte alls hör hemma i denna kategori. Eller är det ett för snävt tänkande när jag tycker att exempelvis en bild på en hand inte hör hemma där?
För mig är posering när en person är medveten om att den blir fotograferad, och att den personen just intar medvetna poseringar, samt att hela kroppen är med på bilden.
Därför är exempelvis en bild på en katt INTE en poseringsbild.
Eller?
Är jag inskränkt i mitt tänkande?

inte behöver hela kroppen vara med på bild.
det är ju inget i ordet posering som betyder "helbild".
modellen kan ju posera trots att fotografen tar en halvbild eller porträtt.

men det där med katter kan jag nog hålla med om.
men tycker ägaren att katten poserar så....
det är väl bara att hoppa över dom bilderna när du söker?

Håller med Christel...

Jag gör oftast så att jag ber modellen posera och vara uppmärksam på hur hon har fötter eller något annat. Så tar jag ett porträtt istället. det bör ju bli både och då?
Har varit inne på om man i en studio tar ett foto klockan tre på natten kan kalla det för ett nattfoto? Men där går väl min gräns?

Skulle däremot aldrig falla mig in i att kalla något av mina hundfoton för posering. I så fall bör det ju även vara nakenfotografi då mina hundar inte bär några kläder?

Men det är mycket en fråga om vilket förhållande man har till fotografering och det man fotograferar. Jag har tur och lydnad på mina hundar, men finns ingen sådan kategori =)

Inget är egentligen fel.....

Hur som helst så poserar inte djur... De bara ÄR... Men, men... Jag kanske ska börja lägga in mina akvariefiskar under rubriken posering...
:)

Skämt åsido, så varför inte använda de korrekta kategorierna, när det nu faktiskt finns kategorier, annars faller ju saken helt bort med att ha just kategorier, eller hur?

Förlåt mig, men jag kan inte hjälpa att jag ständigt förvånas över denna nonchalans av "forumregler" som tycks existera på de flesta sajter på nätet.

Trodde i min enfald att det skulle vara bättre på en såpass seriös sajt som detta ändå är, men där tog jag tydligen fel.

Missförstå mig inte nu... Jag ligger inte vaken på nätterna över detta, och känner ingen irritation, men jag tycker att saken bör kunna diskuteras.

Visst ska man diskutera.
Det kan ju vara så att de som har poserande djur inte har samma nomenklatur som "vi" har, beroende på -törs jag säga det- okunnighet. Och då är ju fotosidan ett utmärkt ställe att lära sig jargongen.

Jag tror alltså att det inte alltid är nonchalans som står bakom *allt* man irriteras på.

Eller så kanske det inte alls är dom som har okunskap, utan "vi", eller hur? ;-) Jag dömer ingen, jag bara hoppar över det jag inte tycker känns rätt... Och spontant så tror jag faktiskt att en hund eller katt poserar, inte självmant, utan för att man ställer dom i vissa posser osv för utställning etc.
Kategorisering är och kommer alltid vara dömt att bli en smula misslyckat eftersom vi lägger så olika värderingar i kategorierna... Och även om vi försöker speca vad vi vill så kommer någon att misstolka det i våra ögon. Det är bara lära sig att leva med det....

Jag håller med dig. Kanske inte om att djur poserar -men det är ju just en sån här kategoriseringsfråga, så vi skippar det- men i allt annat håller jag med dig.

Det roliga är, tror jag, att om det nu finns sådana här hårdnackade personer som minsann struntar i om vi förstår deras kategorier; de kanske tom försöker lära oss -så är de ytterst noga med att anpassa sig efter "standard" när de ska fylla i en låneansökan eller förklara ett avdrag i deklarationen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar