Advertisement

Annons

Vad kan jag använda en ipad till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
Det har framkommit önskemål att vi bör införskaffa en ipad, och då måste jag fråga vad jag som amatörfotograf har för nytta av en sådan manick.

Jag skulle vilja kunna:
- Titta på bilder i rawformat direkt från SD eller CF kort.
- Titta på bilder som finns lagrade på en USB sticka eller USB hårddisk.
- Söka bilder i en LightRoom databas
- Se på filmsekvenser direkt från ett SD eller CF kort
- Tömma ett fullskrivet minneskort för tillfällig lagring

Kan man det med en ipad?

Vad har jag i övrigt för nytta av en ipad?
Skulle jag ha mer nytta av en Android läsplatta eller skall jag i stället satsa på en ultraportabel PC?

/ Roine W
 
IPad har ingen vanlig filhantering så jag ser problem med vissa av dina önskemål, även om det kanske går.
I vilket fall funkar ju en ultraportabel aldeles utmärkt oavsett vad du vill göra. De tunnaste, nya är ju inte fel på resor heller.
 
Man kan väldigt enkelt hänga här på fotosidan. Använder den till 70% internet, läser morgontidning och andra tidningar 15%, eposthantering 5%, fotokurser/filmer mm 5% och visa bilder 5%. Bilder kan göras via en länk från datorn till TVn eller så kan man visa bilderna på ipaden.

Egentligen tror jag inget av det du listar är praktiskt på en ipad

Det börjar väl också komma möjligheter att använda ipadn för att styra kameran och även använda den för tex stackning mm
 
En IPad är bra till mycket men det blir nog svårt att göra det du vill utan extra utrustning. Det finns ingen USB-kontakt eller slot för minneskort. Satsa på en ultraportabel PC istället, den kan allt som IPad kan + mycket mer.
 
Jag använder min 64Gb iPad2 när jag är ute och reser. Förutom surfmöjligheten med wifi så backar jag upp mina bilder på den och tittar så klart. Håller jag nere antal appar, m m så får jag plats med ca 1800 raw filer och ändå fler jpg. Jag har även manualer till kameran i pdf och andra instruktioner, samt kopia på passet, resehandlingar laddade. Jag bloggar en del så det går också utmärkt. Nu släpper Apple en med 128Gb vilket är ändå bättre. Det medföljer två kontakter en usb och en minneskort SD läsare. Jag läser in bilder direkt från kameran.
 
Hej Anders P.
Finns det någon app för att kunna läsa RAW filer.
När det gäller USB kontakten, kan man ansluta ett USB minne till den, eller är den till för att kunna ansluta ipaden till en dator?
SD kortläsaren, är det en lös läsare som du ansluter i en kontakt? Finns det även för CF kort?

/ Roine W
 
Klart du skall köpa en iPad enda nackdelen är att man blir beroende av den .jag läser ju nu på fotosidan på den samtidigt som jag lyssnar på spotify med ett par Akg k550 hörlurar.Man kan se tv program på Svt play .Det går inte köra usb på den, men jag har en adapter som du sätter minneskortet från kameran i ,perfekt om du är ute någonstans och se bilderna i ett större format.Jag har också en kabel som kan köra upp allt du gör på tv:n med hdmi.Har du en stationär dator skulle jag klart köpa en iPad jag gav min bärbara pc till min son (jag har inte saknat den)dels ledsnade man på den korta batteri tiden, ipaden räcker ca 10 timmar.Min fru en också så hon läser böcker genom lånekortet från biblioteket.så är,du inte riktikt beroende att köra externa hårddikar så är det klart den pryl som jag använder mest .Tänkte också först vad skall man ha en sån till men frugans jobbar kompis hade köpt en.
 
Jag använder min främst med appen ShutterSnitch och kör trådlöst med kameran (både i och utanför studio).
Perfekt verktyg för att se bilderna i större format direkt på skärmen. Vill man ha ännu större så är det bara att ansluta TV/skärm via HDMI.

Problemet är väl bara att frun upptäckt att man kan ha en iPad till väldigt mycket annat också... se tidigare inlägg ovan ;-)
 
Äsch skit i apples grejjer. Skaffa en Asus Transformer istället (android), då kan du docka plattan med ett tangentbord som dels bidrar med extra batterikapacietet samt har usb-portar för att bara nämna ett par fördelar.
 
Jag har inga problem att se på raw bilder på iPaden i iPhoto , se http://www.apple.com/se/ipad/accessories/ , där ser du även de nya kontakterna. Kolla gärna på youtube hur man gör och hur man tankar över bilder till stationär. Jag kopplar min 7D direkt till iPaden eftersom iPaden inte klarar av att läsa CF via extern kortläsare, strömmen är strypt så det krävs externa strömkälla som kameran.
 
Vaför se RAW bilder när man kan enkelt och snabbt föra över till iPaden trådlöst via WiFi?

EDIT: JPG bilderna alltså

Se bilderna i LR databas, tagga och litye annat finns en app till.
resterande frågeställningar är enklast att köpa en android istället.

/Stefan
 
Man kan ta en bild på månen innan den försvunnit i Bäsingen.

Om man inte är fotokunnig som jag kan man ändå fånga månen från sovrumsfönstret, men man blir beroende kan blicka in i okända världar såsom den jag just nu befinner mig i och man kan chatta dagligen och stundligen med familj och vänner samt naturligtvis titta på bilder till den musik som passar för stunden. Mvh Nils- Erik
Det har framkommit önskemål att vi bör införskaffa en ipad, och då måste jag fråga vad jag som amatörfotograf har för nytta av en sådan manick.

Jag skulle vilja kunna:
- Titta på bilder i rawformat direkt från SD eller CF kort.
- Titta på bilder som finns lagrade på en USB sticka eller USB hårddisk.
- Söka bilder i en LightRoom databas
- Se på filmsekvenser direkt från ett SD eller CF kort
- Tömma ett fullskrivet minneskort för tillfällig lagring

Kan man det med en ipad?

Vad har jag i övrigt för nytta av en ipad?
Skulle jag ha mer nytta av en Android läsplatta eller skall jag i stället satsa på en ultraportabel PC?

/ Roine W
 
Jag skulle vilja kunna:
- Titta på bilder i rawformat direkt från SD eller CF kort.
- Titta på bilder som finns lagrade på en USB sticka eller USB hårddisk.
- Söka bilder i en LightRoom databas
- Se på filmsekvenser direkt från ett SD eller CF kort
- Tömma ett fullskrivet minneskort för tillfällig lagring

Som nämnts behöver du "Kamera kitet". Du kan inte titta direkt på bilder och filmer utan du måste flytta över dem till iPad.

Den klarar nog inte USB sticka eller hårddisk. Ska inte svära på det men en gång la jag över bilder direkt på ett SD utan mappar och den klarade inte det. Så den måste nog ha mappsystem av samma typ som kameran skapar.

Den klarar bara RAW med andra appar än förinstallerade. Typ iPhoto som nämnts, kostar väl 70 kr?

LightRoom data bas skulle jag inte tro men vet inte. Tömma kort går bra men som nämnts beror det ju på vad den används till. Mycket stjäl ju minne.

Det intressantaste är väl wifi möjligheter som finns och är på gång. Med nya Canon 6D är det väl enklare än någonsin att fjärrstyra. Med Eye-fi kort kan du exportera direkt till iPad osv. Köper du en Apple TV kan du trådlöst visa bilder hur enkelt som helst på TV.
 
Ett användnings område skulle kunna vara som drinkbricka, den har ju en trevlig blank finish som är lätt torka av.

Ett annat dörrstopp för den är ju lite kilformad?

Sämsta posten jag sett här på Fotosidan tror jag...

Edit: När men det bästa är väl att studera bilder i större format. Retinaskärmen är riktigt fin. För RAW har jag inte provat men JPEG fungerar finfint. Man pluggar in och den öppnar direkt mappen med bilderna.

Sedan fanns det tydligen nåt slags stöd för LR (Rommel hann skriva när jag skrev :) )
 
Jag skulle vilja kunna:
- Titta på bilder i rawformat direkt från SD eller CF kort.
- Titta på bilder som finns lagrade på en USB sticka eller USB hårddisk.
- Söka bilder i en LightRoom databas
- Se på filmsekvenser direkt från ett SD eller CF kort
- Tömma ett fullskrivet minneskort för tillfällig lagring

Kan man det med en ipad?

Skulle jag ha mer nytta av en Android läsplatta eller skall jag i stället satsa på en ultraportabel PC?

Utifrån de behoven är det ingen som helst tvekan om att en väl vald Android-platta är ett betydligt bättre (och billigare) val än en ipad. Förutom Lightroom-punkten använder jag en Nexus 7 till allt det du nämner, funkar utmärkt. För att granska och konvertera raw-filer kör jag RawVision, som jag tycker funkar riktigt smidigt, oavsett om det är filer som kopierats över till plattan eller ligger kvar på kameran eller på något annat externt minne och ansluts via usb. Det visar thumbnails av raw-filer, vilket underlättar när man surfar runt på kamerans minneskort. Självklart går det att spela upp filmsekvenser från ansluta enheter också.

Jag använder inte Lightroom överhuvudtaget, men om det är viktigt för dig kanske du ska kika på Microsofts Surface Pro som dyker upp inom kort. Det är i princip en windows- pc i platt-format, så du kan installera vilka windowsprogram du vill, inklusive Lightroom.

Per
 
Utifrån de behoven är det ingen som helst tvekan om att en väl vald Android-platta är ett betydligt bättre (och billigare) val än en ipad. Förutom Lightroom-punkten använder jag en Nexus 7 till allt det du nämner, funkar utmärkt. För att granska och konvertera raw-filer kör jag RawVision, som jag tycker funkar riktigt smidigt, oavsett om det är filer som kopierats över till plattan eller ligger kvar på kameran eller på något annat externt minne och ansluts via usb. Det visar thumbnails av raw-filer, vilket underlättar när man surfar runt på kamerans minneskort. Självklart går det att spela upp filmsekvenser från ansluta enheter också.

Jag använder inte Lightroom överhuvudtaget, men om det är viktigt för dig kanske du ska kika på Microsofts Surface Pro som dyker upp inom kort. Det är i princip en windows- pc i platt-format, så du kan installera vilka windowsprogram du vill, inklusive Lightroom.

Per

Per, dum fråga kanske men hur för du över bilderna från kamera/minneskort? Behöver man roota plattan först? Frågar för att jag velar mellan iPad och nexus 7 och den senare är intressant p.g.a priset (har redan en bra laptop så det är svårt att motivera priset för en iPad).
 
Per, dum fråga kanske men hur för du över bilderna från kamera/minneskort?

Med USB och Nexus media importer, som också visar tumnaglar av raw-filer så det är enkelt att göra urval. Behövs ingen root.

Däremot är Nexus 7 dålig på att skriva till externa enheter utan root, vilket t.ex. Samsung Galaxy S3 fixar galant. Stödet för usb-otg varierar en del mellan olika Android-enheter, så man får välja utifrån sina önskemål. Om kommande Samsung Galaxy Note 8.0 får samma USB-stöd som övriga familjemedlemmar lär det bi en trevlig platta i det avseendet!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.