Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har ni för kläder när ni fotar?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Är på jakt efter bra kläder när jag är ute och fotar. Tänker mest på när man är ute i skog och natur samt landskap.
Även skor är av intresse .
Vore kul att veta vad ni har på er, gärna med länkar där man kan köpa plaggen också.

Tack på förhand
/andreas

M59

Oavsett om man fotograferar, fiskar eller vandrar i skogen är M59byxorna helt underbara. De står emot väta, är varma och samtidigt luftiga. De kostar lite och ingenting fabriksnya(överskottsbutiker online),När det gäller skor, Lundhags höga kängor om de är väl inarbetade. Jag måste erkänna att mina M59 sitter på även i stan, de är ju så sköna:) Dessutom finns plats för batterier och minneskort i alla fickor.

Det jag vanligen har på mig är M59-kläderna. De kostar inte mycket, så jag behöver inte vara så försiktig när jag går omkring i skogen. Dessutom prasslar de inte, så chansen att jag hittar något vilt ökar (något i alla fall, jag kan ju väsnas en hel del själv...). Slutligen är jag nöjd med färgen på dem: det är en "skogig" färg, som smälter in i miljön istället för att vara skrikigt modern som många skalplagg är.

Under M-59:eek:rna har jag kläder efter temperaturen: T-shirt på sommaren, långkalsonger och fleece på vintern.

På skorna har jag mina vandrarkängor, bättre skor än så har jag inte.

Skor är viktigast. Inte gympadojor för min del. Ett par Ecco promenadskor i skinn som vid första anblick ser ut som ett par finare enfärgade gympaskor är min favorit. De funkar alltid! Oavsett om man trampar i fuktig myr eller ska bestiga berg eller vandra i stan en sommardag.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Lundhags frilufts/vandringsbyxor och joggingskor eller vandringskängor beroende på hur det ser ut

I skogen har jag ibland ett par industribyxor med många fickor samt invändiga fickor i benen för knäskydd vilket är skönt när jag ska gå ner på knä. Kostar måttligt mycket på t.ex. Jula

Ute i skog och mark är det man har på fötterna viktigast. Rejäla kängor är bra, i synnerhet om man behöver gå en bit. Själv använder jag kängor från Lowa eller Meindl. Arbeskos marschkängor (även kallad M90-kängor) är mer prisvärda.

Väldigt olika beroende på vad och när jag är ute och fotograferar.

I skog
  • Tretorn Millenium eller Meindl Burma
  • Ett par gamla ITAB -byxor med motsvarande Fjällrävens G1000 väv
  • T-shirt
  • Eventuellt någon tröja
  • En gammal skaljacka med GoreTex

På mosse
  • Tretorn Millenium
  • Ett par gamla Fjällrävenregnbyxor (sitter ofta ned när jag fotograferar)
  • Kamouflagejacka av okänt märke

På resa (t.ex. Rom, Paris eller New York)
  • Meindl Barbados
  • Fjärräven Island, Karl Zip Off eller Cape Town MT Zip Off (beroende på väder)
  • T-shirts eller funktionströjor (beroende på väder)
  • Eventuellt en Haglöf Softshell jacka som förstärkningsplagg
  • Tierra skaljacka med GoreTex
Kanske inte det med moderiktiga man kan ha på sig, men väldigt funktionella kläder.

Shorts, converse, tshirt o så kanske nån tjocktröjja o jacka om det är kallt ute.

Hej! När jag fotograferar blir det ofta stående på knä eller krypandes runt på marken, det kräver slittåliga plagg och särskilt bra knäskydd blir viktigt.

Tidigare hade jag midjebyxor från Blåkläder som jag köpte på Jula. Byxor med fickor för knäskydd (och förstås en massa andra fickor). Jag köpte även de dyraste och tjockaste knäskydden som Blåkläder har. Det jag kom fram till rätt snabbt, var att knäskydden var lite korta och därför ofta kunde hamna lite snett och inte alltid mitt för knäskålarna.

När det var dags att köpa nytt, köpte jag varselplagg, dvs ett par orange midjebyxor från Björnkläder. Där hittade jag extra kraftiga, men följsamma och mycket längre knäskydd. Att jag valde "varsel-byxor" beror på att jag blivit bekant med 3 aktiva jägare och utifrån deras erfarenheter har jag kommit fram till att det nog är bra att vara maximalt synlig när jag vistas i jaktmarkerna. Olika typer av jakt förekommer ju året runt.

Behöver jag vara mer osynlig, har jag skaffat en ghillie suit från Biltema (jacka och byxa), jättebilliga och fyller sin funktion bra.

På fötterna har jag stabila och smidiga hiking-skor från Haglöfs (Gore-Tex).

vad roligt med så många svar. Ber om ursäkt för att jag inte varit så aktiv själv.

verkar va några som använder militärkläder och dom är säkert bra men inte riktigt vad jag är ute efter, har varit runt lite i affärer nu och kollat och tycker att fjällräven har mycket som verkar bra och framför allt snyggt.
jag gillar när det är lite tunnare och inte sånt där stelt tjockt obekvämt tyg. dock så kostar ju fjällräven väldigt mycket.
pinewood har ju också mycket friluftskläder, dessutom mycket billigare än fjällräven, vet dock inte alls hur kvaliteten är.

ser också att många använder kängor.. Jag var och köpte mig ett par skor idag. Viking quarter GTX som är en låg vandring/hikingsko med gore-tex

i sommar ska jag fota vid västkusten som tex kullaberg och hovs hallar som är klippigt och han i butiken sa att det var bättre med låga skor då, man blir inte lika rörlig i kängor. Sen ska jag inte gå hur långt som helst heller så jag hoppas jag gjorde rätt val :)
har provgått dom idag i skog och mark och dom kändes bra, vattentäta också då jag trampade ner mig :)

ska kika mer på vad för byxor och tröja/jacka jag ska ha.

Fick mina Fjeld Mid från ITAB idag. Jisses vilka sköna byxor! Nog bland det mest komfortabla jag någonsin haft. Rekommenderas!

ja Fjeld mid verkar riktigt bra faktiskt. inte farligt dyra heller. hur är kvaliteten? mjuka och följsamma eller?

hur känns dom i storleken? vilken färg tog du, var dom snygga?

Jag är 183 cm och väger ca 87 kg (lite fet om magen). Stl C50 sitter ganska perfekt på benen och över bakdelen men liiiiite tajta över magen. Men den ska ju bort så jag är nöjd! Brallorna är i något stretchmaterial så det finns lite marginal..... :)

Jag tog svarta och kvaliteten verkar helt ok. Väldigt följsamma som det verkar. Kommer att beställa ett par till ikväll. Jag har andra friluftsbrallor från Haglöfs och allt vad det är. Givietvis jättebra men dubbla priset mot dessa.

Ok jag är bara 173cm och liite hull tunt magen så då borde c48 passa bra. Samma som mina jobbarbyxor.
Får nog ta och beställa ett par :)

Hej

Kör med dessa vattentäta och vindtäta plaggen, gillar dem skarpt, från engelsons

http://www.engelsons.se/camouflage-1/setpris-camo-gron

Sedan Meindl Island pro, har ett par gamla som är 18 år och används nu på vintern, och ett par nya nu som är lite mindre.

http://www.engelsons.se/meindl-island-mfs-gtx-8227

Denna är grymt skön och bra, både som skydd (camo) och för värme

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=89445&search=true

Alla möjliga fält bilder på mig med kläder, dock inte alla:)

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/the_photographer&page=all

Extra cool här

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/150151367/original

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar