Annons

Vad har jag för rätt vid betald porträttfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Om någon anlitar mig (betald) att fotografera deras minderåriga barn.
Det skrivs medgivande för själva fotograferingen.
Inget specifikt att jag får använda det i reklamsyfte, inget där det står var och hur jag får publicera.

Får jag publicera fotona på fotosidan utan deras midgivande rent juridiskt sett trots de klagar?
Moraliskt är en sak jag inte tänker ta upp. det får tillhöra en annan tråd.

/Stefan

För att använda bilder på människor till reklam krävs det väl en modelrealse oavsett om det är barn eller vuxna. Om man anser att Fotosidan är reklam som dig som fotograf vet jag inte.. det är väl en tvistefråga.

Jo, skrev fotosidan för att Ni inte skulle missförstå mig. Hur många använder forum som reklam? Kanske länkar till hemsidor.
Nu menar jag vanlig publicering, ex i denna tråd, facebook , flickr, odyl, med kommenteren typ, ge mig kriik eller se så söt han är eller hur ska jag ljussätta bättre,.

/Stefan

Får jag publicera fotona på fotosidan utan deras midgivande rent juridiskt sett trots de klagar?
Nej, det får du inte. Och det har inget med reklam att göra. Och inget med ålder att göra heller.

Upphovsrättslagen §27:
Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om beställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren (...)

Edit: Du får alltså publicera bilderna på din egen webbsajt. Men inte på en webbsajt som ägs av någon annan, t ex Fotosidan eller Facebook, eftersom du då överlåter en del av upphovsrätten.

Senast ändrad:
Nej, det får du inte. Och det har inget med reklam att göra. Och inget med ålder att göra heller.

Upphovsrättslagen §27:
Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om beställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren (...)

Edit: Du får alltså publicera bilderna på din egen webbsajt. Men inte på en webbsajt som ägs av någon annan, t ex Fotosidan eller Facebook, eftersom du då överlåter en del av upphovsrätten.

Där ser man. Tur att det verkliga fallet gällde min hemsida och inte är betald tjänst.
så får jag inget betalt eller det sker tjänst vs gentjänst så får jag publicera det hur jag vill utom vid reklamsammanhang.

PS. fotosidan har väl ingen överlåtelse av upphovsrätten? DS

/Stefan

så får jag inget betalt eller det sker tjänst vs gentjänst så får jag publicera det hur jag vill utom vid reklamsammanhang.

PS. fotosidan har väl ingen överlåtelse av upphovsrätten? DS
Lagen säger, som du ser, inget om betalning. Det har alltså inget med saken att göra. Exakt hur ordet beställd ska definieras kan man förstås fundera på.

Om du inte överlät en del av upphovsrätten till Fotosidan skulle Fotosidan begå upphovsrättsbrott varje gång din bild visas. Konstigt nog är detta med upphovsrätt inte lätt att hitta i Fotosidans FAQ och regler, men det står så här:

Du ger bara Fotosiden en icke-exklusiv rätt att publicera den inom www.fotosidan.se.

Nej, så fort bilden publiceras på en webbsajt som ägs av någon annan än fotografen innebär det att en del av upphovsrätten överlåts.

Lustigt, jag betalar ju webhotellet one.com för plats för min hemsida. Därav är det inte min.
Om man har portfolio på fotosidan.se så måste man betala för platsen och tjänsten. Saksamma?

Beställd utan pengar eller papper är detsamma som ickebeställd enligt min mening.
"Kan du fota mitt barn?" Klick
"Kan du fota mitt barn när hon leker på stranden med de andra 100 barnen?" Klick.

Tror alla tidningar får lite problem senare då inga papper skrivs.

/stefan

Lustigt, jag betalar ju webhotellet one.com för plats för min hemsida. Därav är det inte min.
Om man har portfolio på fotosidan.se så måste man betala för platsen och tjänsten. Saksamma?
Nej, det är inte samma sak. Vem som äger servern spelar ingen roll. Inte heller om du betalar för ditt medlemskap på t ex Fotosidan eller inte. Din "portfolio" eller blogg på Fotosidan är fortfarande, såvitt jag förstår, en del av Fotosidan. Precis som din sida på Facebook är en del av Facebook.

Beställd utan pengar eller papper är detsamma som ickebeställd enligt min mening.
"Kan du fota mitt barn?" Klick
Pengar har, som sagt, inget med saken att göra. Inte heller papper -- muntliga avtal har samma rättsverkan som skriftliga. En fotografering kan mycket väl vara beställd trots att den är gratis. Men det måste ju också vara en porträttbild. Tar man bilder på barn som leker på stranden så är det nog inte är porträttbilder i lagens mening.

Edit: Det där med Fotosidans portfolio kan verka lite knepigt, men Fotosidan skriver att "Portfolio är variant på vanligt album". Det finns ingen information om att reglerna för portfolio skulle vara annorlunda än för andra delar av Fotosidan. Alltså verkar det som om Fotosidan äger utgivarskapet även för en portfolio och kan moderera innehållet, t ex ta bort bilder/texter som bryter mot Fotosidans regler.

Senast ändrad:
Portfolio

Mig veterligen är portfolio på Fotosidan i princip detsamma som alla andra webbhotell... eller? Portfoliobilderna visas endast genom webbadressen portfoliosidan har, och inte på kritiksidorna ex. Fotosidan arbetar just nu med att ta fram möjligheten till ett eget unikt domännamn till portfoliotjänsten. Jag äger inte servern på one.com, men den räknas alltså annorlunda juridiskt? Om så är fallet bör det vara enkelt för Fotosidan.... att skriva in i en klausul att bilder i portfolio, endast får användas där eller med fotografens medgivande... skulle det göra skillnad?

Jag gjorde ett tillägg i mitt inlägg ovan som berör just detta. Tyvärr är Fotosidan väldigt dåliga på att informera om utgivarskap och upphovsrätt, vilket är lite märkligt med tanke på vad det är för typ av sajt, men förhoppningsvis läser de den här diskussionen och hjälper oss att reda ut begreppen.

Jag gjorde ett tillägg i mitt inlägg ovan som berör just detta. Tyvärr är Fotosidan väldigt dåliga på att informera om utgivarskap och upphovsrätt, vilket är lite märkligt med tanke på vad det är för typ av sajt, men förhoppningsvis läser de den här diskussionen och hjälper oss att reda ut begreppen.

Varmt tack Erland:)
Jag såg ditt tillägg för sent tyvärr.
Ja, det vore väldigt bra om Fotosidan kunde klargöra vad som gäller.

Ja, det vore väldigt bra om Fotosidan kunde klargöra vad som gäller.
Så länge portfolio-sidorna har adresser typ erlandsportfolio.fotosidan.se får man förutsätta att de är en del av Fotosidan och att utgivarskapet alltså ligger hos dem. Men om man i framtiden skulle kunna få adressen www.erlandsportfolio.se så måste man nog anse att utgivarskapet inte ligger hos Fotosidan. Om inte motsatsen tydligt markeras, t ex genom en header där det står "Denna sida är en del av fotosidan.se".

Så länge portfolio-sidorna har adresser typ erlandsportfolio.fotosidan.se får man förutsätta att de är en del av Fotosidan och att utgivarskapet alltså ligger hos dem. Men om man i framtiden skulle kunna få adressen www.erlandsportfolio.se så måste man nog anse att utgivarskapet inte ligger hos Fotosidan. Om inte motsatsen tydligt markeras, t ex genom en header där det står "Denna sida är en del av fotosidan.se".

Precis, vi är några medlemmar som påtalat möjligheten till admin, Fotosidan arbetar just nu med det tekniska. Jag hoppas det ska gå att lösa, en egen adress skulle vara önskvärd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar