Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
vad gjorde jag för fel.
- Trådstartare calle.
- Start datum
pellepiano
Aktiv medlem
Jo lite överexponerat. Men istället för att ändra bländaren föreslår jag att du använder en snabbare tid istället så du får skarpare bilder.
stefohl
Aktiv medlem
calle. skrev:
hej jag har fotat några konserter och har fått några hygliga bilder men när jag kollade på några från gbg kalaset så upptäckte jag att ansikten blivit väldigt ljusa är det bara att dom är överexponerade eller har jag gjort något annat fel.
Eftersom det är stora mörka ytor i bilden ger exoneringsmätaren en överexponering. Ganska vanligt vid scenfotografering och en av de tillfällen som en spotmätare ger ett bättre resultat.
Stefan
ulltand
Aktiv medlem
Re: Re: vad gjorde jag för fel.
Riktar man den mot ansiktet - Där det är ljusast?
stefohl skrev:
...en spotmätare ger ett bättre resultat...
stefohl
Aktiv medlem
Re: Re: Re: vad gjorde jag för fel.
Det är ju det parti som man är mest intresserad av att få korrekt återgivet. Ibland får man dock kompensera lite åt det andra hållet, så att ansiktet blir tillräckligt ljust.
Stefan
FILM) (ulltand skrev:
Det är ju det parti som man är mest intresserad av att få korrekt återgivet. Ibland får man dock kompensera lite åt det andra hållet, så att ansiktet blir tillräckligt ljust.
Stefan
husander
Aktiv medlem
calle. skrev:
hej jag har fotat några konserter och har fått några hygliga bilder men när jag kollade på några från gbg kalaset så upptäckte jag att ansikten blivit väldigt ljusa är det bara att dom är överexponerade eller har jag gjort något annat fel.
Väldigt enkelt. En kamera strävar alltid efter en 18% gråskala. plåtar du tex en människa mot en kritvit vägg och väggen är en huvuddel av motivet så vill kameran ha den grå. Då måste man överexponera 1 eller 2 steg så blir väggen vit och personen rätt exponerad, och tvärtom mot en svartvägg. På konserer som oftast har helt svart bakgrund måste man använda spotmätning eller underexponera några steg för att få rätt exponering..
Kristian h
Aktiv medlem
ok... Forum > Bilden i fokus > Bildforum: Bildbearbetning >
snalla snälla läs beskrivningen för forumet innan du publicerar så får du relevanta svar och vi som gillar ex bildbearbetning ett relevant forum
meddelar om flytt ut från Forum > Bilden i fokus > Bildforum: Bildbearbetning
Bildforum: Bildbearbetning
I denna tråden jobbar vi med hemläxor som berör efterbehandling av bilder. Här är det ok att skapa flera hemläxor parallellt. OBS OBS! Detta är inte ett forum för tips i Photoshop och liknande. Det finns ett forum för sånt längre ner.
/Kristian som gillar bildbearbetning och vill ha ett forum som innehåller det
snalla snälla läs beskrivningen för forumet innan du publicerar så får du relevanta svar och vi som gillar ex bildbearbetning ett relevant forum
meddelar om flytt ut från Forum > Bilden i fokus > Bildforum: Bildbearbetning
Bildforum: Bildbearbetning
I denna tråden jobbar vi med hemläxor som berör efterbehandling av bilder. Här är det ok att skapa flera hemläxor parallellt. OBS OBS! Detta är inte ett forum för tips i Photoshop och liknande. Det finns ett forum för sånt längre ner.
/Kristian som gillar bildbearbetning och vill ha ett forum som innehåller det