Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad gjorde jag för fel.

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.

Aktiv medlem
hej jag har fotat några konserter och har fått några hygliga bilder men när jag kollade på några från gbg kalaset så upptäckte jag att ansikten blivit väldigt ljusa är det bara att dom är överexponerade eller har jag gjort något annat fel.

Bilagor

• crw_5737.jpg
    crw_5737.jpg
    76.8 KB · Visningar: 608
Jo lite överexponerat. Men istället för att ändra bländaren föreslår jag att du använder en snabbare tid istället så du får skarpare bilder.

jo det är klart. jag tog några bilder till med betydligt kortare slutar tid men dessa blev också ljusa. så det är altså en vanlig överexponering.

calle. skrev:
hej jag har fotat några konserter och har fått några hygliga bilder men när jag kollade på några från gbg kalaset så upptäckte jag att ansikten blivit väldigt ljusa är det bara att dom är överexponerade eller har jag gjort något annat fel.

Eftersom det är stora mörka ytor i bilden ger exoneringsmätaren en överexponering. Ganska vanligt vid scenfotografering och en av de tillfällen som en spotmätare ger ett bättre resultat.

Stefan

Re: Re: Re: vad gjorde jag för fel.

FILM) (ulltand skrev:
Riktar man den mot ansiktet - Där det är ljusast?

Det är ju det parti som man är mest intresserad av att få korrekt återgivet. Ibland får man dock kompensera lite åt det andra hållet, så att ansiktet blir tillräckligt ljust.

Stefan

calle. skrev:

Väldigt enkelt. En kamera strävar alltid efter en 18% gråskala. plåtar du tex en människa mot en kritvit vägg och väggen är en huvuddel av motivet så vill kameran ha den grå. Då måste man överexponera 1 eller 2 steg så blir väggen vit och personen rätt exponerad, och tvärtom mot en svartvägg. På konserer som oftast har helt svart bakgrund måste man använda spotmätning eller underexponera några steg för att få rätt exponering..

ok... Forum > Bilden i fokus > Bildforum: Bildbearbetning >

snalla snälla läs beskrivningen för forumet innan du publicerar så får du relevanta svar och vi som gillar ex bildbearbetning ett relevant forum

meddelar om flytt ut från Forum > Bilden i fokus > Bildforum: Bildbearbetning

Bildforum: Bildbearbetning

I denna tråden jobbar vi med hemläxor som berör efterbehandling av bilder. Här är det ok att skapa flera hemläxor parallellt. OBS OBS! Detta är inte ett forum för tips i Photoshop och liknande. Det finns ett forum för sånt längre ner.

/Kristian som gillar bildbearbetning och vill ha ett forum som innehåller det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar