Annons

vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

jezz1978

Medlem
Jag vill fota skarpa porträttbilder men de blir gryniga och alldeles för oskarpa i min smak.Bilden som är inlagd är skuren och zoomad till 100% i ps.
Vad gör jag för fel? Blir jätteglad om ngn har ngt förslag på vad jag borde göra.
Jag använder en sony a350 med kitobjektivet.
 

Bilagor

  • varför.jpg
    varför.jpg
    17.6 KB · Visningar: 796
Först så skriver du ut ett fokustest.. finns ett på ->
http://www.focustestchart.com/chart.html

Där kan du testa om objektivet träffar me autofokus.

Sen skriver du ju inte vilken bländare och slutartid du använder.. Slutartiden är kritisk och ifall du använder stativ osvosvosv. Lite mer uppgifter från din sida vore bra.

EDIT:

Skriv upp ISO, vilket läge du kör kameran i..(auto,p,av,tv osv),slutartid och bländare till att börja med.
 
Senast ändrad:
Ja, eftersom du använder blixt så borde ju bilden vara skarpare än så här. Som föregående insändare skriver så behöver vi nog veta mer.
 
Vad snällt att du svarar så snabbt, ska ge lite mer info
Jag hade slutartid 1/80
jag använde den inbyggda blixten
iso 200
f/5,6
fokus 50mm
 
Beror på skakigheten men 1/80 är alldeles för långsamt för å låsa ett barn vid 1/50..en ren generell regel vid handhållen fotografering är ju att tiden ska vara 1/brännvidden.. Allså så ligger du väldigt nära gränsen 1/50 me dina 1/80 på ett barn som kanske rör sig lite oxå. Dock så borde blixten hjälpa upp detta men ja litar inte på inbyggda blixtar längre :)

Sen tror ja du gör ett uppenbart fel. Du zoomar in på en nivå som inte e lämplig kameran. Pröva att fota så huvudet fyller upp sökaren. Sen tar du in den i photoshop.. ingen efterskärpning sen gör du om storleken till kanske 800x600 (eller motsvarande) .. Kolla sedan på bilden i 100% å se ifall du upplever bilden som grynig. Viss efterskärpning kan me försiktighet göras med. (skärpa = brus tyvärr) Bästa är om du bara lägger på skärpa på barnet. Lägg fokuspunkten på ett av ögonen.

Prova ställ kameran i manuellt läge.. sätt bländaren te 5.6 som innan. Sätt slutartiden till 1/200 eller 250 om blixtsyncen tillåter detta annars så snabb slutartid som möjligt och ta bilden och jämför det resultatet.
 
jag tror inte att jag förstorat bilden något då jag öppnade den i photoshop och zoomade in till 100% vilket väl borde vara originalstorleken, efter det beskar jag bilden så den skulle bli lagom att lägga in här.
Jag använde stativ när jag fotade men det är klart att pojken stod väl inte helt stilla. Men jag tycker inte att bilderna blir direkt skarpare även om jag fotar ett "dött" föremål utan de är så här oskarpa jämt.
Jag lägger in kortet oskuret så kan ni se hur mycket jag beskurit. Men jag tycker att jag borde kunna zooma såpass med en 14 mpix kamera utan att det blir suddigt.
 

Bilagor

  • varförhela.jpg
    varförhela.jpg
    13.2 KB · Visningar: 718
äsch jag ville ju att kameran skulle klara det.. :-(
nåja jag borde nog ha fotat på höjden istället så jag kunde zoomat in lite mer.
Men jag hade en bygglampa (500W) precis utanför bilden th som jag hade riktat mot taket. Och så hade jag vitbalansen inställd på lysrör, men det gjorde bilden för blå tycker jag.
Tror ni det skulle bli skarpare om jag använde ett 50mm fast objektiv istället?
 
äsch jag ville ju att kameran skulle klara det.. :-(
nåja jag borde nog ha fotat på höjden istället så jag kunde zoomat in lite mer.
Men jag hade en bygglampa (500W) precis utanför bilden th som jag hade riktat mot taket. Och så hade jag vitbalansen inställd på lysrör, men det gjorde bilden för blå tycker jag.
Tror ni det skulle bli skarpare om jag använde ett 50mm fast objektiv istället?

Möjligtvis om du kommer ner till bländare 3-nånting vilket ger dig lite snabbare slutartider. Går du för lågt på bländaren så har du inget skärpedjup vilket ofta inte nämns när man pratar om 50mm 1.4 och 1.8 osv.. Det kan vara artistiskt till viss del men när jag använder min blixt och 35mm f2.0 så kör jag bländare 8 annars får man bara en tunn skiva skärpa genom bilden.. typ att ögonen är skarpa men nästippen är suddig och så vill man ju inte ha det. Det viktigaste är på det hela taget att barnet måste vara stilla och du måste hålla kameran stilla och i ditt exempel ovan måste du då in närmare.. använd så mycket av bildytan som möjligt för att få med ditt motiv.
 
Om du släcker bygglampan får du samma effekt då?

Om du använder kamerans blixt så spelar inte slutartiden ngn roll så länge inte bakgrundsljuset börjar påverka bilden. Tiden måste också vara samma eller längre än synktiden.

Kamerans blixt brinner av på ca 1/2000 dels sekund. Det spelar ingen roll om så barnet hoppar, det kommer bli skarpt.
 
Jag för min del tror du har kamerans egna brusredusering påslagen kanske?. Den kan "sudda" lite .. Dessutom bör väl fotot inte tas ur i 100% Utan du bör väl fota så du inte behöver beskära ur bilden alls egentligen..?. Jag är ingen porträttfotograf som sagt.. Men gissar att det är väl målet att bilden skall innehålla så mycket info den kan och inte vara så hårt beskuren som 100%...

jag tror du måste ha bländare F8 eller liknande med kitopiken för den skall bli skarp..

Sedan med A350 så skulle jag råda dig använda Live view samt ha kroppen som stöd vid inomhusfotande om du inte använder stativ...

men börja med kolla om brusreduseringen är på.. Samt testa F 8 eller liknande... Justera vitbalansen också.. Eller fota i Raw och fixa vitbalansen i programmet...


Uppdatera även Sonys programvara för raw... Det fungerar rätt bra faktiskt Sonyprogrammet...

och glöm inte ha centrerat fokus...Så fokus ligger rätt...
 
Använder du RAW-format så ställer man väl vitbalansen i efterhand.

Jo det kan man göra men ja brukar försöka göra rätt från början även om man kan justera efteråt.. man kan ju göra lite finlir efteråt å bara en grovinställning i kameran.. Man behöver ju inte köra blixtljus balans om man vet att ljuset kommer från en glödlampa t.ex.
 
Jo det kan man göra men ja brukar försöka göra rätt från början även om man kan justera efteråt.. man kan ju göra lite finlir efteråt å bara en grovinställning i kameran.. Man behöver ju inte köra blixtljus balans om man vet att ljuset kommer från en glödlampa t.ex.
Om jag har förstått rätt så innebär rätt från början för vitbalans att DU manuellt ställer in vilken vitbalans som skall gälla och då pratar vi inte om en kameras färdigprogrammerade vitblanseringsprogram. Men det står väl i manualen hur man gör mha av ett vitt papper eller gråkort.
 
Jag för min del tror du har kamerans egna brusredusering påslagen kanske?. Den kan "sudda" lite .. Dessutom bör väl fotot inte tas ur i 100% Utan du bör väl fota så du inte behöver beskära ur bilden alls egentligen..?. Jag är ingen porträttfotograf som sagt.. Men gissar att det är väl målet att bilden skall innehålla så mycket info den kan och inte vara så hårt beskuren som 100%...

jag tror du måste ha bländare F8 eller liknande med kitopiken för den skall bli skarp..

Sedan med A350 så skulle jag råda dig använda Live view samt ha kroppen som stöd vid inomhusfotande om du inte använder stativ...

men börja med kolla om brusreduseringen är på.. Samt testa F 8 eller liknande... Justera vitbalansen också.. Eller fota i Raw och fixa vitbalansen i programmet...

Uppdatera även Sonys programvara för raw... Det fungerar rätt bra faktiskt Sonyprogrammet...

och glöm inte ha centrerat fokus...Så fokus ligger rätt...
Nej det är inte smart att komponera exakt i kameran. Bättre att göra det i efterbehandlingen. MEn så mycket luft som exempelbilden har är direkt onödigt.

Vad skall hon ha live view till? Har knappast med frågeställningen att göra.
 
Ja brukar inte använda mig av att själv ställa in gradtalet utan använda kamerans funktion för det.. ta bild på gråkort eller liknande sen låta kameran justera efter den.. Om det är rätt eller fel..ja brukar göra så å d funkar för mig. Att ställa kelvin är lite överkurs för mig än så länge då är det bättre att justera i efterhand som du säger. Men samtidigt kan man ju använda kamerans förinställda för en grov grov inställning så det kanske inte blir helt åt skogen om man inte kan eller vill fippla me vitt papper eller gråkort osvosv..

För trådskaparens del är det nog lättast att fota raw å justera i efterhand iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.