Annons

Vad förväntas av en Dimage A3-A4?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Vilka förbättringar vill du se på en sån modell, jämfört med A2? (och är något-så-när rimliga).
 
Mer av allt förstås ;-)
Större brännviddsomfång. Ge mej 22-400 så ska jag vara tyst sen... ännu bättre EVF än på A2. En vrid o vippbar LCD, snabbare AF o gärna en större CCD, varför inte samma som i d7d... 12 megapixel vore väl inte fel för att hålla grannen på mattan...

... o så har jag en liten personlig önskan om ett inbyggt minne, om så bara 128 MB. Men det är bara för att jag några gånger travat ut i naturen med minneskortet kvar i kortläsaren hemma vid datorn...

Jag kommer nog på mer. Förmodligen innan Minolta kommer på det...
 
äsch, skit i storleken då, den har ju ändå ingen betydelse... se till att bilden blir brusfri då, även på höga ISO. Det är det enda jag är avis på i jämförelse med DSLR-hus...

Dessutom kan väl en A5 förses med samma funktioner som min A1 + en bajonett för utbyte av linser... då ere väl okej med stor CCD... ja ni vet... en riktig digitalkamera helt enkelt.

Men för min del får den gärna heta Nikon, Pentax eller Canon. Jag vill inte vara obetald ambassadör för Minolta längre... men just nu är det svårt att bortse från deras gluttsnäppor. De ligger bra till i alla prislägen o storlekar o snart även i DSLR...
 
Har precis bytt upp mig från Hi till A2 eftersom denna kameratyp passar mig väldigt bra. Med det i åtanke mina önskemål rätt modesta:

1. Mer internminne, det skulle bl.a göra optionen RAW + JPEG verkligt användbar.

2. CCD som klarar av högre ISO utan mer brus.

Sedan finns det ju alltid utrymme för detaljförbättringarsom t.ex att komplettera batterigreppets avtryckare med en (låsbar) inställningsratt så man kan ändra bländare/tid smidigare mm, mm....
 
dl_4711 skrev:
7-/A-serierna har ju ändå inga ambitioner att vara små kameror.
Då har de kapitalt misslyckats...för det är riktigt små kameror.

Om man skulle ha 22-400 zooom på en kamera med 1.5x sensor så skulle vikten bli minst 3kg..beroende på ljusstyrka givetvis..ett riktigt monster m.a.o.
 
Haha...du har ju byggt ut den med vertikalgrepp, extern blixt och telekonverter...utan dessa tillbehör är den faktiskt riktigt liten (117 x 85 x 113,5 mm).
 
yepp, en dag när jag letade efter min andrakamera, den där lilla, så strippade jag Aette.

Fram kom en liten läckerbit som faktiskt är riktigt transportabel. Men vem kan vara utan vertikalgreppet efter tillvänjning ;-)
 
sagan skrev:
Då har de kapitalt misslyckats...för det är riktigt små kameror.

Det beror på. Inte om man jämför med Z-serien och Canon S1 (logiska konkurrenter)...
A1: 117x85x114

S1:111x78x66
Z3:109x80x84

A1 är ju på tok för djup ens för jackfickor.
 
Allt är relativt, jämfört med en systemkamera är de små.
Z-serien och S1 är dock lågbudgetkameror med superzoomar som inte konkurrerar med A1/A2...helt olika typer av kameror.
 
Det finns två saker som jag skulle vilja ha bättre till en efterföljare av A2:an:

1. Mindre brus. Tråkigt att det existerar ISO800, men det blir så mycket brus att man inte väljer det läget.

2. Snabbare sekvenstagning. Jag som intresserar mig av alpin skidåkning skulle uppskatta snabbare. Dagens 2,7b/sek (3st) eller 1,8b/sek (8st) räcker inte för mig. Det får bli till att filma isället.

Sen är det ju lite saker som närgränsen och att man borde kunna ställa in kortare tid för intervall-tagning. Idag är 30sek kortaste tid fotografering i intervall. Skulle vilja kunna ställa in kortare intervall. Typ 2 sekunder.

Men det senaste är egentligen småsaker. Lägg märke till att detta är det enda jag skulle vilja ha förbättrat. ALLT annat som finns på kameran är jag riktigt nöjd med!!
(Jim: "i något-så-när rimliga")
 
En detalj jag funderat på.

Det skulle vara bra om man kunde sätta ett eget namn på inställningarna man sparar istället för bara postitionsnumret. Lämpligen via det inbyggda tangentbordet.
 
Instämmer, men det är en finjustering. Inget som påverkar fotokvaliet.

Inbyggda tangentbordet!! *letar*
Nae, jag hittar inget sådant. *ler ironsikt*
Jag antar att du menar att man bör lägga in ett enkelt sätt att skriva egna ord...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.