Annons

Vad betyder HGI i RGB-info-rutan?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Varför står det H G I i info rutan i min version av elements 5? Den är inställd på att visa RGB-färg men kunde dom inte skrivit R G B då istället för H G I? Eller betyder det nått annat?
 

Bilagor

  • färgerPS.jpg
    färgerPS.jpg
    40.7 KB · Visningar: 574
Tror inte det betyder Hybrid Global Illumination i det här fallet faktiskt :). Jag vet faktiskt inte varför det står HGI. Kanske en bug, i InDesign hette CMYK TMYK istället ett tag :), så det kanske ska stå RGB men något i Elements har fått en flipp kanske...
 
Varför står det H G I i info rutan i min version av elements 5? Den är inställd på att visa RGB-färg men kunde dom inte skrivit R G B då istället för H G I? Eller betyder det nått annat?

Om du klickar på den lilla pilen vid pipett-ikonen (i info-paletten) så borde du kunna ändra till RGB. Annars är det nog en bugg :)

//D
 
Hue, Saturation, and Lightness (HSL) kanske...

Ja, tänkte den tanken också, har ju sett en del varianter av förkortningar av HSL . Kanske ska stå HSI; Hue Saturarion Intensity ... sen har någon fått en flipp och bytt ut S:et mot ett G .... annars kanske Hue Gamma Intensity ; ) ...
 
Det är när jag väljer "RGB-färg" som det står H G I. Väljer jag "Gråskala" står det K, Väljer jag "Webfärg" står det H G I plus "Idx" men jag ser inte att det kommer upp nåt värde vid Idx när jag testar med pekaren över en bild. Sen kan jag välja "NMI-färg" också, och då står det N M I.
 
Senast ändrad:
Det är när jag väljer "RGB-färg" som det står H G I. Väljer jag "Gråskala" står det K, Väljer jag "Webfärg" står det H G I plus "Idx" men jag ser inte att det kommer upp nåt värde vid Idx när jag testar med pekaren över en bild. Sen kan jag välja NMI-färg också, och då står det N M I.

NMI står med största sannolikhet för Nyans/Mättnad/Instensitet och K för Key (som i CMYK, Cyan/Magenta/Yellow/Key)

//D
 
Eller Key Color som vanligtvis är svart. (För att undvika förväxling med Blue)
http://sv.wikipedia.org/wiki/CMYK
Jo, jag känner till den där teorin. Om den stämmer har jag ingen uppfattning om men å andra sidan spelar det ingen roll. "Key color" kan vara intressant om man diskuterar tryckprocessen. När man redigerar bilder i CMYK-läge i Photoshop är det dock helt ointressant, eftersom det där handlar om fyra definierade färger: cyan, mangenta, gult och svart.
 
Jo, jag känner till den där teorin. Om den stämmer har jag ingen uppfattning om men å andra sidan spelar det ingen roll. "Key color" kan vara intressant om man diskuterar tryckprocessen. När man redigerar bilder i CMYK-läge i Photoshop är det dock helt ointressant, eftersom det där handlar om fyra definierade färger: cyan, mangenta, gult och svart.

Vill väl inte påstå att det är helt ointressant...

När du redigerar en bild i "CMYK" i PS så är det ju faktiskt någon form av tryckprocess du siktar emot och en tryckprocess som riktar sig mot papper eller möjligen textil av något slag.

Kan också instämma helt i att K står för Key color och inget annat.
 
Vill väl inte påstå att det är helt ointressant...

När du redigerar en bild i "CMYK" i PS så är det ju faktiskt någon form av tryckprocess du siktar emot och en tryckprocess som riktar sig mot papper eller möjligen textil av något slag.

Kan också instämma helt i att K står för Key color och inget annat.
Fast poängen är ju att din "Key color" i PS är just svart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.