Annons

Vad behöver jag till min Canon Extnder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej

Idag hämtad jag ut min CANON Teleconverter/Extender EF 2x II f EOS och den passade perfekt på min Canon Eos 20D.

Men jag undrar om det är något som fattas? någon kanske vet?

När Extendern väl sitter på kameran så går det ej att fästa andra objektiv på Extendern?

Jag har enbart Canon objektiv så det borde inte vara något problem? Misstankarna är följande, är det en extra typ av ring som jag behöver?

Jag har nämligen ett 75-300mm EF objektiv (Canon) som är på 58mm i omkrets. Jag förstår inte hur jag ska få fast det?

Jag måste tydligen ha en Converter? Som passar för denna Extender och gör att jag kan sätta fast mitt objektiv på 58mm (omkrets)

Vart kan jag isåfall köpa tillbehöret så att mitt objektiv passar för Extendern?

Verkar som om mm-talet kräver ett större objektiv, finns det någon mellanring som kan fixa detta.

Hoppas ni förstod frågan?
 
Nej... Canons orginalextendrar passar bara tillsammans med Canons fasta objektiv från 135mm och uppåt, samt Canons L-telezoomar.

Den passar inte rent fysiskt på ditt EF 75-300 eftersom det bakre linselementet inte sitter inuti objektivet, utan direkt vid bajonettfattningen. En 12mm mellanring gör att du kan montera objektivet på extendern, men då förlorar du möjligheten till fokus efter ett visst avstånd.

Piratkonvertrar typ Kenko har inte den begränsningen, eftersom de inte har ett utskjutande linselement som EF 2x har.

Dessutom blir största bländaröppning med en 2x konverter/extender på ett f5.6-objektiv f11, vilket innebär att det blir mörkt, och att du förlorar all möjlighet till autofokus. EF 75-300/4-5.6 tillhör inte de mest lätta att fokusera manuellt med om man säger.
 
Snor denna tråden lite .. (flåt)

Passar tex Canons 1.4x till tex mitt Sigma 70-200 2.8 EX HSM ? eller är jag hänvisad till sigma.
Antar att Sigmas 1.4x då passar till Canons 'alla' gluggar eller ?
 
Jag har sigma 70-200 2.8 och en 1.4 extender från sigma. Det funkar alldeles utmärkt.

/Daniel
 
En liten instickarfråga.

Låt oss säga att jag har ett tele med största bländare 4. Till detta har jag två st konvertrar. 1st 1.4x, samt 1st 2x.
Förlorar jag 1 bländarsteg med 1.4x konverter, och 2 steg med 2x konverter?
Alltså. Största bländare med 1.4x konverter = 5.6.
Största bländare med 2x konverter = 8.

Rätt, eller fel?

Följdfråga.
Är det vid bländaröppning 8 och mindre som jag förlorar möjligheten till AF?
 
Petri: Jag vill minnas att Canons extender inte passade på Sigmas 70-200/2.8, men det är möjligt att jag minns fel. Tror det var något med diametern på det utskjutande elementet på extendern.

Nej, även Sigmas konverter har utskjutande element, dessutom är en konverter/extender inte gjorda för kortare brännvidder,

Tomas: Korrekt ja, ett f4-objektiv blir f5.6 med en 1.4x och f8 med en 2x. Canons konsumenthus stänger av autofokusen vid mindre största öppning än f5.6.
 
Tackar för svaret.
Jag har hört lite här och där att sökarna på de billigaste DSLRerna, som tex 300D, är så små och ljussvaga att det är svårt att fokuserna manuellt när det är lite skumt. Stämmer detta?
 
Ja, de är små, och lite ljussvagare än vanliga sökare, eftersom det är pentaspeglar istället för pentaprisma (som ger en ljusare sökarbild). Sen beror det ju naturligtvis på hur mycket ljus som objektivet släpper in. Numera är jag så van vid 2.8 att man hejjar till när man kollar genom sökaren på en kamera med t.ex. ett 75-300/4-5.6 på. Värre blir det ju med en konverter på.
 
Jag skulle nog inte sätta en extender på mitt billiga canon 75-300 om det ens gick. Optiken på den är en kompromiss och denna kompromiss förstoras upp rätt mycket med en extender.
Beror naturligtvis vad man har för krav på skärpa.
Ett fast prime zoom på 200 eller 300 kombinerat med extendern är kanske en bättre kombination?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.