Annons

Vad använder ni till raw bilder till er 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej har köpt mig en 40d och fick ju med ett raw program till datorn men undrar vad ni andra använder och vad som är bättre med andra program. Är hlt ny på detta med digitalt
 
Jag kör ACR. Aldrig testat något annat, så för min del finns inget att jämföra med. Men jag tycker det funkar fint. :)
 
DPP som medföljer 40D är jag nöjd med och jag har även uppmärksammat att många andra är nöjda med det. Pröva det. Och jämför gärna med andra program, ofta går det ju att gratis testa andra raw-program en tid. (Brusreduceringen kunde dock vara lite bättre på DPP, men om det behövs så brukar jag bättra på just det med andra program. Men det behövs inte särskilt ofta.)
 
light skrev:
DPP som medföljer 40D är jag nöjd med och jag har även uppmärksammat att många andra är nöjda med det. Pröva det. Och jämför gärna med andra program, ofta går det ju att gratis testa andra raw-program en tid. (Brusreduceringen kunde dock vara lite bättre på DPP, men om det behövs så brukar jag bättra på just det med andra program. Men det behövs inte särskilt ofta.)

Seriöst, prova betan på det jag skrev där uppe, man vill inte starta DPP efter det.
Skillnaden är som att gå från en nybörjarkamera till en proffskamera, ungefär.
Färgerna i DPP är överdrivna och hemska, tycker jag. Plus att upplägget i programmet är osmidigt och långsamt.

/magnus
 
Va!

Att färgerna är hemska i DPP har jag i alla fall inte jag hört innan. Tvärtom brukar de som använder andra program medge att just hanteringen av korrekta färger (utan en massa justeringar) är DPP´s starka sida.
 
Re: Va!

Tonyeagle skrev:
Att färgerna är hemska i DPP har jag i alla fall inte jag hört innan. Tvärtom brukar de som använder andra program medge att just hanteringen av korrekta färger (utan en massa justeringar) är DPP´s starka sida.

Okay, jag tycker att dom ser överdrivna ut när jag jämför med andra program (Camera RAW eller Capture One). Det är väl en smaksak, kanske?

Utan att göra något kanske det ser bättre ut där än i andra program (för att det är Canon som gjort det och vitbalans och det där jobbar bättre ihop), jag vet inte, för jag brukar göra något med bilderna. Jag tycker att skillnaden är stor.

/Magnus
 
Att DPP skulle ge hemska färger är inget jag märkt av. Tvärtom, faktiskt.
Capture One 4, behöver jag nog vänja mig vid lite mer för att gilla, jag är mest inkörd på Lightroom, som jag verkligen gillar och vill rekommendera.
 
Kör med Raw shooter, Men tyvärr så finns det inte längre att tanka hem. Var ett gratis program, men jag har för mej att adobe köpte upp det. Gillar verkligen det programmet. Har provat light room, men tyckte det var för segt.
 
Ibanez Magnus skrev:
Testa tanka ner betan (den är gratis fram till slutet av januari) på Capture One 4, sen är du frälst. Finns här.
http://www.phaseone.com/

Sen vill du inte se nått annat program, och då blir det rätt dyrt, men det är det värt.

/Magnus
CaptureOne gillar jag inte! Jag ville testa det och laddade hem betan av ver. 4. Efter att jag provat programmet lite så kom jag underfund att det inte var något för mig och avinstallerade det. MEN, det f-nskapet hade skapat mappar i ALLA andra bildmappar på hela datorn. Drygt ett 100-tal mappar som dessutom inte togs bort vid avinstallationen! Jä-la program som gör såhär! Jag vill bestämma vilka mappar som skall skapas och var, och mycket dåligt att de inte togs bort vid avinstallationen. Inte heller vid installationen fick jag någon fråga om jag ville att mapparna skulle skapas! SKITDÅLIGT!
 
vaktmästaren skrev:
CaptureOne gillar jag inte! Jag ville testa det och laddade hem betan av ver. 4. Efter att jag provat programmet lite så kom jag underfund att det inte var något för mig och avinstallerade det. MEN, det f-nskapet hade skapat mappar i ALLA andra bildmappar på hela datorn. Drygt ett 100-tal mappar som dessutom inte togs bort vid avinstallationen! Jä-la program som gör såhär! Jag vill bestämma vilka mappar som skall skapas och var, och mycket dåligt att de inte togs bort vid avinstallationen. Inte heller vid installationen fick jag någon fråga om jag ville att mapparna skulle skapas! SKITDÅLIGT!

Jag tycker att programmet är bäst, men håller med dig om dom jävla mapparna, dom är irriterade (dom är ju inte jätte små heller). Det är bara 4:an som gör så, den jag hade tidigare gjorde inte så. Undrar varför den gör så?

/Magnus
 
Jag måste säga att jag är djupt besviken på att Canon skapat ett RAW format som knappt något program klarar av att läsa. Det här skulle jag väl förståss uppmärksammat innan jag skaffade mig kameran som jag förövrigt är nöjd med. Men jag plåtar uteslutande i RAW och nu är hela mitt arbetsflöde förstört (ja, det är ohyggligt synd om mig). Jag tvingas till att använda DPP men det är som en nödlösning för att få igenom bilderna. Jag använder bara vanliga CS och har lärt mig den RAW konverteraren som tillhör det programmet (kanske inte bäst, men den fungerar och gör ett bra jobb). Men med DPP får jag nu bilder med överstyrda färger. Det ser hyggligt ut i DPP men när jag sedan öppnar den konverterade filen i CS, är färgerna överstyrda och det ser hopplöst ut.
Kan jag på något sätt uppdatera mitt hederliga CS till att klara av .CR2 formatet eller måste jag hitta någon form av undermålig andrahandsprodukt att blanda in i arbetsflödet?

/Sam
 
Samuel Eketorp skrev:
Men med DPP får jag nu bilder med överstyrda färger. Det ser hyggligt ut i DPP men när jag sedan öppnar den konverterade filen i CS, är färgerna överstyrda och det ser hopplöst ut.


/Sam

Tack, skönt att höra att det inte bara är jag som tycker färgerna i DPP ser illa ut.

Men jag tycker inte att man kan jaga Canon för att andra tillverkare inte hunnit med att hänga på deras RAW format än. Det var ju samma sak när man köpte sin 20D.
Man får ta det lugnt, det kommer lösningar.

/Magnus
 
Ni som har problem att köra RAW-filerna i äldre versioner av Photoshop, har ni testat att konvertera till DNG via Adobe DNG Converter och sedan jobba med DNG-filerna? Lite omständigt, men vad jag förstått ska de fungera med alla program som kan hantera DNG.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.