Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är rimlig hyra för studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Vad är acceptabelt att ta i studiohyra?

Jag har en komplett studio som jag funderar på att hyra ut ibland. Tänker hyra ut den fullutrustad, det innebär 5 studioblixtar med de flesta tilbehör som kan behövas. Det finns 10 pappersfonder och 3 muslimfonder. Studion är ganska stor ca 60m2

Tänkte hyra ut den 1/2 dag 4 tim eller 1/1 dag 8 timmar.

Vad är rimligt pris?

//Jan

JA det finns toa och dusch samt sminkbord med riktigt ljus. Det finns inget bra dagsljus och höjden är 3 meter.

3500 för halvdag och 5500 för heldag låter mycket. Jag hade tänkt jag tror att det är priser för storstad. Ligger 10 mil utanför Gbg.

Jan
--------------------------------------------

Vad det gäller kristna fonder så har vi svenska kyrkans "Talibaner" i närheten. (kvinnoprästmoståndare) De har kanske en bra fond
------------------------------------------

jansta skrev:
3500 för halvdag och 5500 för heldag låter mycket. Jag hade tänkt jag tror att det är priser för storstad. Ligger 10 mil utanför Gbg.

Det beror ju helt på vad du har för kundunderlag och efterfrågan.

Eftersom du hyr ut med utrustning bör du ha täckning för slitage och inte bara inkomst för lokalen.

För att få högre beläggning kan du kanske fundera på differentierade taxor: lägre pris för studenter och andra privatpersoner och marknadsmässig prissättning för företag.

För att få högre beläggning kan du kanske fundera på differentierade taxor: lägre pris för studenter och andra privatpersoner och marknadsmässig prissättning för företag
-------------

Bra kommentar den är nog viktig.
Tänker ta följande priser
Fotostuderande Heldag 1800 kr halvdag 900 kr
Amatörer Heldag 2000 kr halvdag 1200 kr
Företag Heldag 2800 kr halvdag 1600 kr moms tillkommer

Tycker det verkar vara en rimlig prissättning, och hyr du ut den utan att din egen verksamhet drabbas är det i princip bara extrainkomst. Visst slitage får man ju klart räkna med, men priset ligger helt klart inom en nivå jag kunde betalat, trots att jag bara har fotografering som hobby

// Anders

För 50kr i timmen skulle jag lätt tecknat helgavis, fast avståndet är lite långt kanske

aceeo skrev:
För 50kr i timmen skulle jag lätt tecknat helgavis, fast avståndet är lite långt kanske

För fotosidans medlemmar kan det vara samma pris som för fotostuderande 900 kr halvdag och 1800 kr för heldag. Det är ett minsta pris för att kunna hyra ut en fullt utrustat studio.

Finns det någon som har koll på studiohyror och kan jämföra?

jansta skrev:
För fotosidans medlemmar kan det vara samma pris som för fotostuderande 900 kr halvdag och 1800 kr för heldag. Det är ett minsta pris för att kunna hyra ut en fullt utrustat studio.

Finns det någon som har koll på studiohyror och kan jämföra?

50 kr/h låter skrattretande billigt.. men det är ju bara min åsikt som student :)

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar