Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en D50 värd?

Produkter
(logga in för att koppla)
tycker d50 är bättre än d40 så i mina ögon är den klart värd mer
visserligen är bildkvalitén inte lika bra men den har andra färdigheter
 
Kameran i sig är väll värd 1000-1500 på sin höjd. Och tillbehören är mer eller mindre meningslöst att sälja. Som andra redan har sagt så är det svårt med batterier, eftersom man inte vet hur slitna dom är. Och minneskorten är det inte någon ide att sälja, när ett nytt 2 gb SanDisk kostar 79kr.
 
Kameran i sig är väll värd 1000-1500 på sin höjd. Och tillbehören är mer eller mindre meningslöst att sälja. Som andra redan har sagt så är det svårt med batterier, eftersom man inte vet hur slitna dom är. Och minneskorten är det inte någon ide att sälja, när ett nytt 2 gb SanDisk kostar 79kr.

2500 på sin höjd skulle jag nog säga, stor efterfrågan på det priset
 
Blev nyfiken av något jag läste i tråden nämligen att D40 ger bättre bilder än D50? Är det som "bättre", alltså att bilderna faktiskt ÄR bättre (renare, mindre gryniga etc) eller är det så att de upplevs som bättre genom att kameran "fixar till" bilderna något, höger kontrast osv, dvs samma sak som kan göras i efterhand i ex. Photoshop? =/

Ha en bra helg!
Fredrik
 
Blev nyfiken av något jag läste i tråden nämligen att D40 ger bättre bilder än D50? Är det som "bättre", alltså att bilderna faktiskt ÄR bättre (renare, mindre gryniga etc) eller är det så att de upplevs som bättre genom att kameran "fixar till" bilderna något, höger kontrast osv, dvs samma sak som kan göras i efterhand i ex. Photoshop? =/

Ha en bra helg!
Fredrik

D50 är en budget D70
D40 är en budget D80 dvs nästa generationen. Nästa generation hade bättre sensorer men annars var dom plastigare och hade faktiskt tappat vissa funktioner från sina föregångare. För att vara neutral bör jag kanske tillägga att dom även fått en del nya funktioner.

/Karl
 
Aha...men D80 hade ju helt nu processor jämfört med, tja låt säga D70 som hade lägre upplösning. Själv trodde jag att man satt samma sensor i D40 som i D50, men där fick jag alltså tji? ;)

Mvh
Fredrik
 
raw bilderna i d40kameran är bättre än d50, de är väl inte tillfixade, dock vet jag inte om det är samma sensor som d50

skulle aldrig kalla d50 för en budget d70
men den kanske lanserades så för att den var ganska billig och liten
båda hade olika kvalitéer, själv föredrog jag d50

d40, 6 mpx var känd som den med bäst dynamik tills d300/d3 kom
dvs klarade av att återge höga och låga ljustoner bäst
(hoppas jag)
vilket åtminstonde i teorin skulle ge bättre bild än d50 och även d80
(å andra sidan har d80 mer pixlar)
d40x och d60, fick dock inte lika bra resultat som d40

så det beror väl på vad man menar med bättre bild
d40 hade ivarje fall bästa dynamiken ett tag
ganska bra brushantering också tror jag
men det är väl logiskt, den kom ju efter d80
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.