Annons

vad äger jag för objektiv? TOP 35 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvartsberg

Medlem
Kanske en något udda fråga men jag har köpt fyra objektiv på en second hand-butik i Vårgårda. Jag har googlat lite på alla objektiv och funnit intressant fakta om alla utom ett. Så nu undrar jag ifall någon utav er vet något detta objektiv.

Texten som står i det lyder (ordagrant):TOP f = 35mm 1:3.5 No. 35102. Står även att det är gjort i Japan.

Den har en M42-fattning. Fungerar bra

Jag bifogar två bilder på det. Jag gissar på att det är relativ gammalt. Det känns annorlunda från nyar objektiv, det verkar vara det äldsta utav de fyra objektiven.

Några udda saker som jag har lagt märke till är att objektivet saknar den spärren som gör så att man bara kan ändra på bländaröppning när objektivet sitter fast på kamerna. (oftast en lite pinne, vet ej vad den delen heter, skriv det gärna om ni vet)

dessutom har den inte bara ett reglage som styr bländaröppningen, den har två. Den under som det står "o --- (röd prick) ---c" där man öppnar och stänger bländaren. Alltså: om jag har bländarvärdet på 22 och skruvar ner den till 2,8 då måste jag också vrida reglaget under till "close".

De andra objektiven är ett CARL ZEISS FLEKTOGON 35mm f/2.8, ett Vivitar 85-205mm f/3.8 samt ytterliggare ett Carl Zeiss jena aus s 135mm F/3.5. Alla dess har även M42 fattning. Det sista nämnda fungerar ej som det ska. De övriga i mycket bra skick.

Tack på förhand!

Uppdatering, får inte bilduppladdningen att fungera. postat denna länk till bilderna så länge så ska jag försöka imorgon http://img203.imageshack.us/i/objektivfransidanjpg.jpg/
 
Några udda saker som jag har lagt märke till är att objektivet saknar den spärren som gör så att man bara kan ändra på bländaröppning när objektivet sitter fast på kamerna. (oftast en lite pinne, vet ej vad den delen heter, skriv det gärna om ni vet)

dessutom har den inte bara ett reglage som styr bländaröppningen, den har två. Den under som det står "o --- (röd prick) ---c" där man öppnar och stänger bländaren. Alltså: om jag har bländarvärdet på 22 och skruvar ner den till 2,8 då måste jag också vrida reglaget under till "close".

Den andra ringen märkt o (för open) och c (för closed) motsvarar i princip A/M omkopplaren som brukar finnas på lite moderna m42 objektiv. Tidiga m42 hus kunde inte blända ned objektivet själv, utan du fick själv vrida bländarringen till lämpligt värde innan exponeringen, men eftersom sökaren blir mörkare ju mindre bländaröppning du väljer kan det vara bekvämt att enkelt växla mellan största bländare och vald bländare därav o och c ringen.
 
Den andra ringen märkt o (för open) och c (för closed) motsvarar i princip A/M omkopplaren som brukar finnas på lite moderna m42 objektiv. Tidiga m42 hus kunde inte blända ned objektivet själv, utan du fick själv vrida bländarringen till lämpligt värde innan exponeringen, men eftersom sökaren blir mörkare ju mindre bländaröppning du väljer kan det vara bekvämt att enkelt växla mellan största bländare och vald bländare därav o och c ringen.


Intressant, tack för svaret. Roligt att Vivitar 85-205mm-objektivet jag fick med har en a/m-omkopplare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.