Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Våtskanning
- Trådstartare Cambo
- Start datum
Photosession
Aktiv medlem
När jag jobbade som trumscanner-operatör så använde vi (om jag inte missminner mig) Parafinolja.
Efter det att bilden var scannad så rengjordes den med någon lättflyktig vätska för att få bort oljan.
Oljan användes mestadels vid stora neg för att slippa Newtonringar som kunde uppstå för att negativet började röra på sig och inte låg helt stilla mot trumman.
Hoppas det kan vara till någon hjälp för dig.
Efter det att bilden var scannad så rengjordes den med någon lättflyktig vätska för att få bort oljan.
Oljan användes mestadels vid stora neg för att slippa Newtonringar som kunde uppstå för att negativet började röra på sig och inte låg helt stilla mot trumman.
Ventures
Aktiv medlem
När jag jobbade som trumscanner-operatör så använde vi (om jag inte missminner mig) Parafinolja.
Var månne den lättflyktiga vätskan freon?
Kommer ihåg att en fotoaffär hade en glasflaska freon som det också stod Kodak på och som användes att rengöra negativ med. Väldigt lättflyktigt för ångorna hade bråttom upp i atmosfären.
Här är en variant av scanningsvätska. Jag har inte testat den själv, men kan man få bort "pepparkornen" när man skannar Kodachrome så vore det ju bra. http://www.scanscience.com/Pages/lumina.html
Photosession
Aktiv medlem
Var månne den lättflyktiga vätskan freon?
Nej det var absolut inte freon. Det hade jag nog vägrat att använda med tanke på miljön o.s.v
Cambo
Aktiv medlem
HejNär jag jobbade som trumscanner-operatör så använde vi (om jag inte missminner mig) Parafinolja.
Visst finns det vätska som inte innehåller olja? Jag undrar bara om det är någon som just nu håller på med våtskanning och vet var man kan köpa vätskan inom Sverige
mvh
Bo
iBoat
Aktiv medlem
Jag använde en metod som gick ut på att väta bägge sidor av diat/neget. Diat fästes med en extremt tunn silvertejp i ena kanten och sedan spändes ett astralon över alla dior med vätska både över och under diat. Fungerade mycket bra och tog bort både newton och smårepor (i alla fall de som inte skadat emulsionen). Jag handlade från ett svenskt företag som hette "scanner drum service", men tvivlar på att de finns kvar. Vad medlet hette kommer jag inte ihåg, men kolla med någon pre-pressfirma.