Annons

Våtskanna negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

A.A.

Aktiv medlem
Håller på att skanna in 2 års backpacking resor jag gjorde under slutet av 90-talet.
Upplever mycket problem med damm, repor och att resultaten blir gryniga.

Någon som har erfarenhet av att våtskanna?, blir resultatet bättre, värt den extra penningen och arbetet det kräver?

Använder en Epson v700 skanner vilket jag är nöjd med?

Övriga tips om mjukvaror kanske?

Mvh

Enligt den erfarenhet jag har så görs "våtskanning" bara i dom fall där negativen är stora och risken för newtonringar också ökar. Detta då på trumscanner.

När det gäller flatbädd så har jag aldrig använt vätska vid scanning.

Mitt råd är att rengöra dina negativ innan du scannar.
När jag jobbade som scanneroperatör så använde vi någon form av sprit vid rengöring men är inte helt säker på vad det var. Kan ha varit isopropanol eller liknande. Är dock rätt osäker.

Lycka till.

Du kan prova att använda antistatduk och gummiblåsa för att rengöra film och glasytor. Helst också antistatvantar.
Om det är småbildsfilm 24x36mm du skannar så får du räkna med ganska låg upplösning/skärpa när du använder flatbädd.

Du kan prova att använda antistatduk och gummiblåsa för att rengöra film och glasytor. Helst också antistatvantar.
Om det är småbildsfilm 24x36mm du skannar så får du räkna med ganska låg upplösning/skärpa när du använder flatbädd.

Jag håller också på (med låg intensitet) att ta mig an samma problem. För 4-5 år sedan gjorde jag ett ryck med min Epson Perfection 4490 med blandat resultat. Skanning av en del A4 pappkopior jag hade blev ganska bra tycker jag men med dia var det sisådär. Testade även Digital ICE som följde med men tyckte nog att kvaliteten blev ganska dålig genomfrämst ökat brus. De modernare Kodak-diafilmerna jag skannade blev riktigt dåliga. Bäst blev mina gamla Agfa dian tagna med CT 18 främst med även CT 21 var hyfsade.

Nu har jag istället skaffat en diaduplikator (OHNAR) som jag bara testat med några få skott ännu och den verkar funka. Jag vet inte än om jag ska köra med den på min A580 (16 MP) eller om jag istället ska koppla A-mountadaptern till min NEX 7 med 24 MP. Jag inbillar mig att de nya högupplösande sensorerna just kan råda bot på just problemet med låg upplösning. Tänker att det är bäst att ta bilderna konsekvent i RAW och sedan göra den övervägande delen av bearbetningen i Lightroom. Jag kommer skrota alla mina gamla diaramar i processsen då jag funnit att det inte är OK överhuvudtaget att ha glasen kvar p.g.a. beläggningar.

Om jag inte återkommer frekvent i denna dialog så beror det inte på nonchalans utan bara på att jag haft problem med mitt konto som oftast varit skrivspärrat av något skäl jag inte förstått. Det funkar som sagt bara ytterst sällan numera och jag har faktiskt inte brytt mig att gå till botten med det.

Senast ändrad:
Har man tillgång till ett makroobjektiv eller makrofunktion i kameran så blir resultatet bra när man fotar småbildsfilm t.ex mot ett ljusbord.

Diaduplikator med linser håller väl inte samma optiska kvalitet som ett makroobjektiv men måste vara mycket smidig att arbeta med.

Har man många rutor som ska digitaliseras så är en dedikerad filmskanner för ett par tusenlappar ett vettigt alternativ. När man är klar med sitt arkiv och inte har användning för filmskannern längre så säljer man den vidare till nästa spekulant.

Jag har skannat in mina dia med Plustek OpticFilm 7200i och 8200i filmskanner tillsammans med programvaran SilverFast.
Har blivit ett mycket bra resultat men jag fick bryta upp diaramarna med glas.
Damm och repor exlkuderas till 99 % med IR skanning.

Negativ är jobbigare för där fungerar inte IR-skanningen av någon anledning.

Någon som har erfarenhet av att våtskanna?, blir resultatet bättre, värt den extra penningen och arbetet det kräver?

Det fungerar utmärkt på en V750, så jag kan inte tänka mig att resultatet blir så värst mycket sämre på en V700. Kolla www.scanscience.com för att se skillnaden.

Men är det småbildsneg instämmer jag i rekommendationen att köpa en filmskanner, skanna neggen och sedan sälja den.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Det fungerar utmärkt på en V750, så jag kan inte tänka mig att resultatet blir så värst mycket sämre på en V700. Kolla www.scanscience.com för att se skillnaden.

Men är det småbildsneg instämmer jag i rekommendationen att köpa en filmskanner, skanna neggen och sedan sälja den.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Intressant.
Om jag fattar det rätt så handlar det om att stora filmformat är svåra att få absolut plana och följdaktligen så blir inte fokuseringen exakt vid vanlig torr skanning. Man måste även ha separat programvara det fungerar inte med Epsons egen. (Kanske ska man läsa med en nypa salt eftersom scanscience är part i målet om man säger)

Finns det andra "torra" filmhållare än original som är bättre på att hålla filmen plan?

Vad säger du Stefan om att fota av filmen (småbild och 120) med en Nikon D800 och bästa makrogluggen?
http://rawbilder.se/fota-dina-aldre-bilder/

Tack för era svar!

http://aztek.com/Epson V750 KAMI Kit.html
Skillnaden är väldigt stor tycker jag.
Googlar man så verkar det vara bra resultat av våtskanning, tror jag köper ett kit.

Hittade också en "emolusion cleaner" PEC-12 vilket kan beställas från tex ebay, ser att en del negativ inte är helt rena från fotolabbet sen tidigare.
Så det blir även ett sådant kit.

Fotona är tagna med en bara hyffsad kompaktkamera, har inte råd att tappa någon skärpa på vägen. :)

Tack för era svar!

http://aztek.com/Epson V750 KAMI Kit.html
Skillnaden är väldigt stor tycker jag.
Googlar man så verkar det vara bra resultat av våtskanning, tror jag köper ett kit.

Hittade också en "emolusion cleaner" PEC-12 vilket kan beställas från tex ebay, ser att en del negativ inte är helt rena från fotolabbet sen tidigare.
Så det blir även ett sådant kit.

Fotona är tagna med en bara hyffsad kompaktkamera, har inte råd att tappa någon skärpa på vägen. :)

Vore jättebra om du kunde länka till några resultat sedan. Vill veta hur bra våtskanning egentligen är (exemplen på fabrikörens hemsida lär ju givetvis vara väldigt partiska).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar