Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
"Vågor" i Adobe Lens Profile Creator?
- Trådstartare Andree B
- Start datum
j2^
Aktiv medlem
Hej.
Går det att korrigera bort vågformig och "mustasch-distortion" med Lens Profile Creator?
Tacksam för förslag.
(Med mustasch-distortion menar jag exv. på korta vidvinelobjektiv där en rak linje (exv. en vätt) får formen av en stor mustach.)
Ja.. delvis.
Jag får _hyfsade_ resultat med mitt Samyang 14mm med en egen profil för mitt 'fullformats'hus.
Andree B
Medlem
Ja.. delvis.
Som jag var rädd alltså... (Och tack för svaret!)
Finns det något program som kan få bort vågor helt? När man exv. tar en bild i en stad blir det ju många raka linjer som måste vara just raka för att det ska se bra ut.
tommypeters
Aktiv medlem
Om man laddar ner färdiggjorda profiler: bör det vara någon skillnad mellan profiler för samma objektiv, men olika kameror, om kamerorna har samma crop-faktor?
Andree B
Medlem
bör det vara någon skillnad mellan profiler för samma objektiv, men olika kameror
Ja. Om du bara ska ha "semesterbilder" i småtryck så märker du ingen större skillnad, men drar du upp storleken eller har högre krav så bör du använda rätt profil.
Det är skillnad mellan olika kameramodeller. Även olika generationer av samma objektiv har olika optiska avvikelser och kräver olika korrigeringar. Vill du vara helt säker så bör du skapa en helt egen profil för just ditt objektiv med din kamera.
Senast ändrad:
taz_k
Aktiv medlem
Jag tycker mig få bra resultat med PT Lens när jag vill korrigera mitt Zeiss 21/2.8 (välkänt för sin mustasch dist.). Vilken glugg är det du vill korrigera?
EDIT: Länk - http://epaperpress.com/ptlens/
EDIT: Länk - http://epaperpress.com/ptlens/
Andree B
Medlem
Vilken glugg är det du vill korrigera?
Tack för länken!
Just nu letar jag efter ett vidvinkelzoom, och Nikon 16-35 VR intresserar mig eftersom den har större omfång och lägre pris en 14-24. Jag kommer använda den främst i stadsmiljö där det finns många raka linjer och just byggnader och andra raka linjer avslöjar direkt om det finns avvikelser i optiken, vilket ju kan förstöra känslan i en bild.
Har sökt runt efter info och våg- och mustaschavvikelse verkar finnas hos nästan alla vidvinkelgluggar.
Dead_Silent
Aktiv medlem
Ja.. delvis.
Jag får _hyfsade_ resultat med mitt Samyang 14mm med en egen profil för mitt 'fullformats'hus.
Har du lust att dela med dig av din Samyang 14mm-profil?
Jag kör med Canon 5D mkII.