Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Vågor" i Adobe Lens Profile Creator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andree B

Medlem
Hej.

Går det att korrigera bort vågformig och "mustasch-distortion" med Lens Profile Creator?

Tacksam för förslag.

(Med mustasch-distortion menar jag exv. på korta vidvinelobjektiv där en rak linje (exv. en vätt) får formen av en stor mustach.)

Hej.

Går det att korrigera bort vågformig och "mustasch-distortion" med Lens Profile Creator?

Tacksam för förslag.

(Med mustasch-distortion menar jag exv. på korta vidvinelobjektiv där en rak linje (exv. en vätt) får formen av en stor mustach.)

Ja.. delvis.

Jag får _hyfsade_ resultat med mitt Samyang 14mm med en egen profil för mitt 'fullformats'hus.

Om man laddar ner färdiggjorda profiler: bör det vara någon skillnad mellan profiler för samma objektiv, men olika kameror, om kamerorna har samma crop-faktor?

bör det vara någon skillnad mellan profiler för samma objektiv, men olika kameror

Ja. Om du bara ska ha "semesterbilder" i småtryck så märker du ingen större skillnad, men drar du upp storleken eller har högre krav så bör du använda rätt profil.

Det är skillnad mellan olika kameramodeller. Även olika generationer av samma objektiv har olika optiska avvikelser och kräver olika korrigeringar. Vill du vara helt säker så bör du skapa en helt egen profil för just ditt objektiv med din kamera.

Senast ändrad:
Vilken glugg är det du vill korrigera?

Tack för länken!

Just nu letar jag efter ett vidvinkelzoom, och Nikon 16-35 VR intresserar mig eftersom den har större omfång och lägre pris en 14-24. Jag kommer använda den främst i stadsmiljö där det finns många raka linjer och just byggnader och andra raka linjer avslöjar direkt om det finns avvikelser i optiken, vilket ju kan förstöra känslan i en bild.

Har sökt runt efter info och våg- och mustaschavvikelse verkar finnas hos nästan alla vidvinkelgluggar.

OK, jag har haft 16-35/4 VR tidigare och den har helt klart en del distorsion i det vida läget. Mellan 19-35mm var den hanterbar och ganska enkel att korrigera.

Provade precis med PT Lens på några gamla bilder och tycker det ser godkänt ut.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto