ANNONS
Annons

Vågig/vobblig film!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Almkvist

Medlem
Hej

Jag var ute för några dagar sedan och filmade en kompis som åkte skidor i den första snön. När jag sedan skulle klippa ihop detta i fcpx så upplever jag att många klipp är vobbliga... bilden blir liksom svajig, typ lite som ytan på gelé.

Jag har kommit fram till att det kan bero på följande: Filmar med väldigt lågt bländartal (f2,8) och den korta fokuslängden gör att bilden upplevs som svajig, fokus skiftar liksom lite.
Eller att jag har en relativt hög slutartid 1/400... och att detta skulle göra bilden svajig?!

Har ni någon bra ide kring vad felet kan vara? Jag har filmat med en Sony A77 utan tripod men med monopod. Så visst bilderna kan vara lite skakiga men dom är även vobbliga, svajiga, vågiga...

/Almkvist
 
Känner inte till kameran, men det är inte någon inbyggd stabilisering? (Is) optisk / digital stabilisering som är i farten? Ofta är det dom grejjerna som stör.
 
Det kan hänga ihop med fokuseringen om du använder AF. Varje gång kameran fokuserar gör den en liten fokusrörelse, och om man inte har motivföljande fokus kan omfokusering ske på något helt annat än det man egentligen vill hålla i fokus. Det är en möjlig orsak till att det blir sjögång.
 
Välj hög framerate för video, tror a77 klarar 60fps. Ju högre framerate desto mindre rolling shutter.

Panorera inte fort i sidled med raka, vågräta objekt i bild (lyktstolpar, hus, träd), ju långsammare panorering desto mindre rolling shutter-effekt.

Använd stativ, och undvik att filma från skumpiga plattformar som skotrar/helikoptrar etc.

Bra illustrationer och förklaring av vad rolling shutter är:
http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

Sedan kan du alltid kontrollera för säkerhets skull att ingen digital efterbehandling sker i kameran, typ digital bildstabilisering (optisk är ok). Kan finnas lite förbättring att vrida ur där, men håller med övriga att det låter som rolling shutter.

EDIT: Faktakoll och omformulering.
 
Jag är bekant med rolling shutter men det märks väl mest vid snabba panorering och kan ge effekten av att hus eller träd lutar... För mig är det mer som en "vattendropseffekt" Bilden blir böljande, korta stunder men ögat är ju känsligt, iaf mitt ;)

Jag har filmat allt med manuelfokus men jag tror att bildstabilisering är på slaget i kameran men borde det verkligen påverka så mycket?

http://www.youtube.com/watch?v=ZC6UIViHXqE

Där är en länk till filmen. vid 22sek när personen vandrar mot kameran syns det tydligt på träden som är höger i bilden. Syns på många fler ställen men extra tydligt där. Filmen är ju bara ploj men det känns som att hela bakgrunden på många klipp liksom vobblar. Har filmat relativt mycket med sony A77 men aldrig fått detta pissiga resultat!
 
Jag är bekant med rolling shutter men det märks väl mest vid snabba panorering och kan ge effekten av att hus eller träd lutar... För mig är det mer som en "vattendropseffekt" Bilden blir böljande, korta stunder men ögat är ju känsligt, iaf mitt ;)

Jag har filmat allt med manuelfokus men jag tror att bildstabilisering är på slaget i kameran men borde det verkligen påverka så mycket?

http://www.youtube.com/watch?v=ZC6UIViHXqE

Där är en länk till filmen. vid 22sek när personen vandrar mot kameran syns det tydligt på träden som är höger i bilden. Syns på många fler ställen men extra tydligt där. Filmen är ju bara ploj men det känns som att hela bakgrunden på många klipp liksom vobblar. Har filmat relativt mycket med sony A77 men aldrig fått detta pissiga resultat!

Du har rätt, det är inte rolling shutter. Det ser ut som skakningar.. Antingen du som skakar, eller bildstabiliseringen som kompenserar förgäves.
 
På min gamla skruttiga laptop har jag svårt att observera några problem alls, men efter att jag backat och kört avsnittet flera gånger så kan jag skymta något som då ser ut som kamerarörelser av den typ som man lätt kan få med ett enbensstativ.

Föreslår att du först provar med ett stabilt trebensstativ. Enbensstativ är inte så lämpliga för filmning - det är ju som bekant så att man behöver stadigare stativ för filmning än för stillbildsfoto.

Du bör förstås också testa med att slå av bildstabiliseringen i videoläge, det är ju väldigt enkelt. Observera dock att det finns två olika stabiliseringar att välja på i A77:an - sensorstabilisering för stillbild och digital stabilisering för video, så förvissa dig om att det är videostabiliseringen du slår av. :)
 
Det är riktigt klassiskt praktexempel på digital bildstabilisering när det går fel. Om kameran ändå står stilla är det bara att slå av bildstabiliseringen. annars handlar det om rätt teknik för att inte filma så att bildstabiliseringen stabiliserar fel. (fel typ av vibrationer osv)
 
Precis så där ser det ut för mig när jag kör stabiliseringen i FCPX (heter Stabilization). Om det är den du kört så är det där du har problemet.
 
Jag tror att jag kommit underfund med vad som var fel!

På något jävla vänster så fippla jag till så att alla klipp vart digitalt stabiliserade i FCPX och därav denna skitkvalla!

Ett senare projekt filmat med samma inställningar blev klart som korvspad så det var bara FCPX som strula...

Tack för ert engagemang :)
 
Glad att du lyckades hitta orsaken till problemet!

Bra information även för andra förstås. T.ex. för mig själv. Jag skulle aldrig ens ha upptäckt detta problem på min skruttiga laptop ifall du inte hade påvisat det, jag hade väldigt svårt att se det t.o.m efter att du informerat om att det var 22 sek in på klippet vi skulle titta.

Nu videofilmar jag knappast alls, men det kan ju komma att bli någon gång, och då kunde jag ha stått där med risiga videoklipp utan att upptäcka detta förrän långt senare (när jag fått ekonomi nog att köpa en bättre dator och skärm).
.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.