Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vågar man beställa här??(eBay Hongkong)

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick min glugg i dag.
Enligt DHL är det ytterst ovanligt att något slinker igenom utan tull och moms.
Jag klarade mig dock lindrigt då Dzones hade uppgivit värdet på paketet lågt och jag fick betala 368:- i tull och moms.

Så då blev det ungefär 2500:- komplett. i stället för 3300:- plus frakt hos en svansk affär.

Så jag tjänade 800:- plus att jag fick med lite småsaker som objektivpåse, rengöringsdukar, blåsborste och lite sådana saker som kallades för gåvor..

Kommenteras kan att jag blev förvånad vad dåligt paketerat det var. Inget mer än själva lådan det lååg i egentligen. Huga.. Tur att man har 7 dagar öpet köp om det är något fel.

Här skall testas. .

/Mvh Thomas
 
Thomas_N skrev:
Fick min glugg i dag.
Enligt DHL är det ytterst ovanligt att något slinker igenom utan tull och moms.
Jag klarade mig dock lindrigt då Dzones hade uppgivit värdet på paketet lågt och jag fick betala 368:- i tull och moms. [...]
Det beror på att de stora fraktfirmorna har fått lov av Tullverket att själva sköta intullningen av varor från utlandet. Om det skulle komma fram att de missköter det skulle de förlora den rätten och därmed ganska mycket pengar i uteblivna klareringsavgifter. Ofta tar de ett par hundra för besväret (beror troligen på beloppet) och hanterar du tusentals paket om dagen blir det en del pengar.

Chansen att slippa är större om du får dina varor genom posten (även om de plockar det mesta de med).
 
Kommer ihåg när jag köpte ett beg 28mm från ebay för 250 kr inkl frakt (!) och fick betala 155 kr i tull! Vilket jävla sniket sätt av staten att försöka tjäna pengar! Usch säger jag bara!

Men, sen har jag förstås väldigt många bra händelser när det gäller tull också ;D
 
Jag beställde ett Tamron 28-75 som kom på några dagar. Fick betala 352:- i tull. Med frakt fick jag betala ca 2500:- i stället för 3500:- i Sverige
 
SecretAgentMan skrev:
Sedan för att peka på det oerhört tydliga ockrandet som pågår bland oss lättlurade svenskar som bara nickar och säger ja (må vara att det kommer från bidragskaruseller med höga arbetsgivaravgifter, etc - men det blir lätt många mellanhänder som skall ha sin del av kakan)...

Canon 70-200/2,8 (icke IS) kan jag handla för 7905:- från min vanliga leverantör i h/k, lägger vi på moms på det, 25% ger det 9881,25:- (frakt med försäkring via Fedex kostar 714:-, och det är ingen tullavgift på digitala stillbildskameror*).

Såleda pratar vi om ett pris hemma hos dig, ärligt tullat och klart för 10595,25 - med garanti här hemma.

...samma glugg kostar 12795:- idag hos Cyberphoto.

Det är en besparing på 2199,75 det, helt utan risker (förutsatt att man använder en pålitlig, beprövad handlare), sämre andrahandsvärde eller problem med garantireparationer.

Självklart finns det ett problem med att inte stödja lokala handlare, men det är en annan femma.

/J


* Källa - tullverket.se - använd deras eminenta kalkylator -> http://www.tullverket.se/sokordao/t...nformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html (även om den inte verkar ha dagligt uppdaterade växelkurser så får man ett ungefärligt hum om vad det kommer kosta).

Nä ingen tull på digitalkameror men 70-200 är väl ett objektiv och det är väl 6% tull på, eller?
 
Jag beställde precis via ett företag i Japan på Ebay.

Inklusive frakt och tull så blir det ca 4200.

På Scandinavianphoto kostar samma optik ungefär 8100 inkl. frakt.

Så nej tack, handlar bara i Sverige om jag tjänar på det, och i butik om jag blir trevligt bemött av kunnig personal. Men det har jag inte blivit på flera år så det är väl inte troligt att jag handlar i butik mer.
 
http://www.hksupplies.com/index.php

Har gott ryckte, men jag har inte beställt något där, eller rättare sagt, jag har inte fått något från dem. De annullerade köpet av ett 70-200/4L IS eftersom de inte hade det inne. Jag fick alla pengar tillbaka. Finns också som säljare på ebay där de har mycket bra ryckte. Jag har köpt av dem. Det var snabb leverans och bra pris. Fri frakt (ingår i priset) tycker jag är bra.
 
Beställde från dzone2 i fredags (efter lunch svensk tid, dvs. stängt i Hongkong).
Lördagen skickades varorna (Tokina 12-24 + filter), onsdag(!) hämtade jag ut grejerna på ICA, tullat och momsat. Notan slutade på ca 3750 kr. Helt ok, tycker jag.
(Priset, med filter, här hemma ca 5600 kr.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.