Annons

vågar man beställa här??(eBay Hongkong)

Produkter
(logga in för att koppla)


Allt beror på hur mycket pengar du har råd att förlora, eller hur mycket besvär du kan stå ut med för att känna att du har gjort ett "klipp" på nätet.

Om det blir ett Klipp, så kan du stoltsera på FS och berätta hur du klarade dig undan både skatt, tull och moms. Vad detta kallas vill jag inte skriva.
/Thomas..
 
Såg det var en powerseller med 99.5% i omdöme. Kan nästan garantera att det inte ska vara nåt problem att köpa därifrån. Och tullen kommer du nog undan med. saxar från en annan hong kong säljare jag har köpt från. Dom vet ju att vi vill köpa från dom för att slippa tax och sånt. så dom är väldigt mån om att vi ska slippa det oxå.

In order to exempt or reduce your Customs Tax and Tariff:
1. We state the item is a Glass Product not Lens.
2. We also mark your item as a gift worth about US$22 in Customs Declaration.
3. We send it to you personally not by a business or company. That means this gift is send from your friend not from a company.
4. We do not include any invoice in the parcel for Customs valuation.
5. We pack it as a small and inexpensive item in plain packing so as not to bring Customs attention.
6. Normally Customs will focus their main attention on express mail more than registered air mail.
 
Antager att denna var till mej!

Thomas_N skrev:
köpte du exakt av den säljaren?
slapp bu moms/tull?

Denna exakta säljare; yes!
Moms o tull; självfallet; en Svensk angelägenhet; jag antager att tullen är vaken på Arlanda.....dom vakar ju Sverige.....
/Erik J
 
Jag har beställt från Hong Kong åtskilliga gånger(e-bay). Det har aldrig varit några problem. Kolla säljarens rating bara så den är bra.
Jag har aldrig åkt på moms+tull, men vill du göra rätt för dig kan du ju själv anmäla det.
 
HAr aldrig handlat av just den här säljaren men väl av dc-tradeuk för några veckor sedan, leveranstid <1vecka och priset inkl 350:- i moms/tull strax under 4000:- för ett Canon 100mm macro

Jo jag kommer att handla från HK igen


Lycka till

Ola G
 
Du har väl sett att ifall du åker på tull och moms så blir det hela dyrare än ifall du istället hade köpt här inom landet, t.ex. på Cyberphoto? Själv har jag alltid fått betala tull och moms när jag har köpt någonting utanför EU.

För min egen del anser jag att det måste bli markant mycket billigare ifall det ska löna sig att beställa något från utlandet. Även om du skulle chansa på att slippa tull och moms, så måste du ändå lägga till vissa riskpengar. Först, ifall köparen är seriös eller ej. Förefaller vara så i det här fallet (DZONE2), men sedan finns ju även andra risker, som att objektivet kan vara defekt, eller fokuseringen behöva justeras. Ganska vanligt när det gäller Sigma-gluggar... Då har du frakt fram och tillbaka igen - och förtjänsten är uppäten även om du nu skulle ha klarat dig undan tull och moms. Det blir också dyrare att överföra pengar än här inom landet (där det går att betala gratis).

Sedan har du ytterligare en kostnad - klart sämre andrahandsvärde. Förr eller senare kommer du att göra dig av med prylen ifråga. Ett HongKong-köpt objektiv blir mycket mera svårsålt, du får betydligt mindre för det, eller så vill ingen köpa det överhuvudtaget. Nästa köpare måste ju också kalkylera in en riskpremie - ifall han i sin tur skulle behöva sända iväg det för service.

Måste säga att jag för min del inte alls tycker att det vore lönt att köpa från HongKong i just det här fallet. Men det är ju förstås bara vad jag tycker...
 
Senast ändrad:
I Kina är tullbedrägeri en mycket väl förfinad folksport. Falska kvitton och dokument följer ofta med automatisk utan att du ber om det.
 
Hmmm, tänk om någon som jobbar på tullen läser det här? En sak är väl att beställa öppet, men ifall man åker fast med falska dokument så kan nog nog kostnaden bli mångdubbelt högre än vad man vill tänka på...
 
Köper mycket från Hong Kong/Kina, mest småkrafs som filter och sånt, har inte vågat beställa dyra saker med tanke på att det oftast inte blir så stor skillnad i pris när tullen sagt sitt. Och så köper jag ändå mest begagnat, då JAG aldrig fattat grejen med att köpa nya objektiv. Man får mer för pengarna när man köper begagnat, enligt mig.
---

Men ville ändå lägga mig i den här debatten lite,
Gunnar:
Varför skulle ett objektiv köpt i Hong Kong ha ett "klart sämre andrahandsvärde"?
Förstår inte riktigt vad du menar...
Varför skulle andrahandsvärdet vara högre om det är köpt i Sverige? (om man nu säljer det efter garanti-tid och så vidare).
När jag köper begagnat så har jag aldrig träffat på en säljare som poängterar att han/hon köpt sin glugg i Sverige. Och även om denna påpekat detta så hade jag faktiskt inte brytt mig ett dugg.

Kan ju ha fel här, men inte är det väl så att "Hong Kong-objektiven" skulle vara sämre än andra? I alla fall inte om de kommer från seriösa fotohandlare.
 
FlyerOne skrev:
Hmmm, tänk om någon som jobbar på tullen läser det här? En sak är väl att beställa öppet, men ifall man åker fast med falska dokument så kan nog nog kostnaden bli mångdubbelt högre än vad man vill tänka på...


Om att det nu är så att min ovanstående post bryter mot någon regel i forumet får forumadim redigera det.
Vill inte uppmana till brott utan upplysa hur pass "företagsamma" visa kinesiska säljare är.

Tror de redan vet om dessa problem för länge sen. Det är väl allmänt känt hur det funkar med att beställa från tex Ebay?
Det är bara att se på tex alla dessa som beställer film och spel från dvs olika utländska företag. När deras paket börjar åka fast i tullen flyttar de bara till nästa osv.
 
Du kommer klara tullen, det har jag alltid gjort när jag beställt från dom där HK firmorna.

Men det finns en risk.. När dom skickar paketet som "gift" så skickas det oförsäkrat, vilket innebär utifall det kommer bort på vägen, så är det borta, och du är blåst på pengarna, och säkerligen så är det vissa (fotonördar) som arbetar på flygplatser med att sortera paket, som lärt sig vad presentpaketen från dessa godtyckliga HK firmor innehåller i verkligheten... så visst är det än risk, för småsummor upp till ett par tusenlappar kan man väl chansa, så gör även jag, men jag skulle aldrig våga riskera köpa något för över 2k+.

/kent
 
Senast ändrad:
FlyerOne skrev:

Sedan har du ytterligare en kostnad - klart sämre andrahandsvärde. Förr eller senare kommer du att göra dig av med prylen ifråga. Ett HongKong-köpt objektiv blir mycket mera svårsålt, du får betydligt mindre för det, eller så vill ingen köpa det överhuvudtaget. Nästa köpare måste ju också kalkylera in en riskpremie - ifall han i sin tur skulle behöva sända iväg det för service.

Måste säga att jag för min del inte alls tycker att det vore lönt att köpa från HongKong i just det här fallet. Men det är ju förstås bara vad jag tycker...

Nja, det här luktar lite som att du jobbar på fotobutik.

Canon har världstäckande garanti på sina objektiv, samma med Tamron och Nikon erbjuder en "gul lapp" som ger samma sak (som har följt med alla mina nikongluggar jag handlat från h/k).

Sigma och Tokina vet jag inte hur de gör, har ingen erfarenhet av dem.

Kameror är det svårare med, men säg att man får hem en 40d för lite över 7' - så kan man kosta på sig en returfrakt om det skulle vara något bekymmer.

Säljaren jag handlar lite av ibland är betydligt raskare än sina svenska kollegor, även frakten med ibland..

/J
 
Sedan för att peka på det oerhört tydliga ockrandet som pågår bland oss lättlurade svenskar som bara nickar och säger ja (må vara att det kommer från bidragskaruseller med höga arbetsgivaravgifter, etc - men det blir lätt många mellanhänder som skall ha sin del av kakan)...

Canon 70-200/2,8 (icke IS) kan jag handla för 7905:- från min vanliga leverantör i h/k, lägger vi på moms på det, 25% ger det 9881,25:- (frakt med försäkring via Fedex kostar 714:-, och det är ingen tullavgift på digitala stillbildskameror*).

Såleda pratar vi om ett pris hemma hos dig, ärligt tullat och klart för 10595,25 - med garanti här hemma.

...samma glugg kostar 12795:- idag hos Cyberphoto.

Det är en besparing på 2199,75 det, helt utan risker (förutsatt att man använder en pålitlig, beprövad handlare), sämre andrahandsvärde eller problem med garantireparationer.

Självklart finns det ett problem med att inte stödja lokala handlare, men det är en annan femma.

/J


* Källa - tullverket.se - använd deras eminenta kalkylator -> http://www.tullverket.se/sokordao/t...nformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html (även om den inte verkar ha dagligt uppdaterade växelkurser så får man ett ungefärligt hum om vad det kommer kosta).
 
FlyerOne skrev:
För min egen del anser jag att det måste bli markant mycket billigare ifall det ska löna sig att beställa något från utlandet.
Jag har aldrig beställt från just Hong-Kong, men däremot från USA (B&H i New York). Jag sparade cirka 3000 kr på ett Canon-objektiv i höstas, och då betalade jag tull och moms. Så nog kan det löna sig bra att handla från utlandet.

men sedan finns ju även andra risker, som att objektivet kan vara defekt
Just Canon har världsgaranti på objektiv, så jag hade inte behövt skicka tillbaka objektivet för en eventuell garantireparation. Det hade gått bra att lämna in det här i Sverige till Canons reparationsverkstad.

Jag vet inte vilka andra (om några) objektivtillverkare som har samma policy.
 
SecretAgentMan skrev:
Sedan för att peka på det oerhört tydliga ockrandet som pågår bland oss lättlurade svenskar som bara nickar och säger ja (må vara att det kommer från bidragskaruseller med höga arbetsgivaravgifter, etc - men det blir lätt många mellanhänder som skall ha sin del av kakan)...

Canon 70-200/2,8 (icke IS) kan jag handla för 7905:- från min vanliga leverantör i h/k, lägger vi på moms på det, 25% ger det 9881,25:- (frakt med försäkring via Fedex kostar 714:-, och det är ingen tullavgift på digitala stillbildskameror*).

Såleda pratar vi om ett pris hemma hos dig, ärligt tullat och klart för 10595,25 - med garanti här hemma.

...samma glugg kostar 12795:- idag hos Cyberphoto.

Det är en besparing på 2199,75 det, helt utan risker (förutsatt att man använder en pålitlig, beprövad handlare), sämre andrahandsvärde eller problem med garantireparationer.

Självklart finns det ett problem med att inte stödja lokala handlare, men det är en annan femma.

/J


* Källa - tullverket.se - använd deras eminenta kalkylator -> http://www.tullverket.se/sokordao/t...nformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html (även om den inte verkar ha dagligt uppdaterade växelkurser så får man ett ungefärligt hum om vad det kommer kosta).

Tull är det inte på kameror nej, men tyvärr på tillbehöver till dessa .. :/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.