Annons

Värdig ersättare till LR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Netflix är inte ett statiskt videobibliotek. Det är en tjänst som har ett varierande utbud. Tycker det kommer en del intressanta serier och filmer som de själva producerar. Inget är för evigt. Lev i nuet!

Sen att Adobe "skinnar" oss på 1200kr per år med en prenumerationsmodell, ja det är en rätt trevlig utgift tycker jag.
Jag kan, lagligt, ha det senaste inom bildredigering. Adobe har en affärsmodell som verkar sund, det bäddar för att LR kommer utvecklas och leva kvar. Gratis och billig programvara med strulande ekonomi, ja vad är garanten för att den skall finnas kvar? Ingen.
Adobe har inte råd att sluta upp med LR/CC idag.

Adobe tycker nog att det är trevligt att det uppfattas som en trevlig utgift! De gjorde en nettovinst 2016 på ca 10,8 miljarder SEK. Smart av dem att styra in mot en prenumerationstjänst som ger förutsägbara intäkter med hög marginal. Verkar ju fungera bra. Prenumerationstjänstens högre pris ska väl snarare motiveras med att man tycker att dess extra funktioner är värda denna merkostnad än att man ska rädda företaget.

Köper man programvaran är den ju fortfarande laglig ska man ju kanske tillägga.
 
Vill bara göra ett förtydligande till vad som ingår i Lightroom CC för de som kanske står i valet och kvalet.
........

3. Lightroom mobile

I LR CC ingår den ypperliga tjänsten Lightroom mobile där du kan redigera, ordna och dela foton på mobilen, surfplattan, datorn eller webben. Obegränsat utrymme i clouddelen(webben)...
Har precis fått upp ögonen för denna funktion och tycker den är superb. T. ex. för att lagra ner dina mobilfoton snabbt och enkelt till LR. Både i backupsyfte och för att ha ALLA bilder på samma ställe.

4. Creative Cloud files(Assets)

Med CC Assets kan du dela offentliga länkar till resurser av typen, filer, mappar, bibliotek, bibliotekselement, mobila arbeten.
Genom att dela offentliga länkar kan du snabbt få synpunkter på resurser och samarbeta mer effektivt med andra. När du delar en länk med någon kan personen förhandsvisa resurserna i hög kvalitet direkt i webbläsaren utan att han eller hon behöver installera Creative Cloud-program eller logga in på webbplatsen. Förutom att visa resurserna kan de även skriva kommentarer eller ladda ned en kopia av filerna om du ger dem tillåtelse att göra det.
Eller helt enkel bara använda som ett eget "Dropbox"-utrymme.
2 Gb ingår i vanliga fotografipaketet.

.............

Thommy

Hur fungerar denna mobiltjänst som man har på tex en ipad? Om jag förstår det rätt så ligger väl sitt LR bibliotek samt rawfiler på sin dator hemma, så hur kommer man åt dessa på plattan?

Hur skulle ett arbetsflöde med mobiltjänst fungera? För man över filer till plattan eller jobbar man mot ett moln eller kan man på något sätt jobba remote mot datorn hemma i samma nätverk?

Hur synkas det man gör mobilt med det man har på den stationära?
 
Netflix är inte ett statiskt videobibliotek. Det är en tjänst som har ett varierande utbud. Tycker det kommer en del intressanta serier och filmer som de själva producerar. Inget är för evigt. Lev i nuet!

Sen att Adobe "skinnar" oss på 1200kr per år med en prenumerationsmodell, ja det är en rätt trevlig utgift tycker jag.
Jag kan, lagligt, ha det senaste inom bildredigering. Adobe har en affärsmodell som verkar sund, det bäddar för att LR kommer utvecklas och leva kvar. Gratis och billig programvara med strulande ekonomi, ja vad är garanten för att den skall finnas kvar? Ingen.
Adobe har inte råd att sluta upp med LR/CC idag.

Netflix passar inte mina behov, vare sig utbud eller kvalitet möter mina krav (som avhandlats tidigare i tråden). Går man in på allflicks.se och kollar igenom Netflix bibliotek är det ju tydligt att de kör kvantitet före kvalitet. Detta för att i sin marknadsföring kunna berätta att de har nästan 2000 filmer, 500 serier och 300 Dokumentärer... Att sedan 95% av dessa köpts in för småpengar och är i klass med Hem Till Gården, American Pie 17 eller Bridget Jones Dagbok 7 verkar inte störa folk. Jag personligen vill ha ett bibliotek med sådant jag vill se, därför köper jag filmer och serier på bluray för att sedan lägga in i mitt egna bibliotek. Varför ska jag betala för en tjänst jag inte gillar? Om det är vad "leva i nuet" innebär kan jag klara mig.

Med CC blir man också påtvingad saker. Förvisso av högre kvalitet än filmen Just Married (2003). Men det är fortfarande produkter som jag inte är intresserad av. Nu finns det en möjlighet att köpa en stand alone-licens för den produkten som intresserar mig. Då väljer jag att göra det, det är lika lagligt som att prenumerera.

Om man hela tiden skall leva i nuet och skippa historien bör jag kanske plocka ner min förstoring av W. Eugene Smith's 'Walk To Paradise Garden' och hänga upp en padda som automatiskt scrollar bland tidsenliga gymselfies på instagram?
 
Hej på er!

Det var ett tag sen en annan höll på med foto (om man bortser från mobilfoto) och bildbehandling. När jag la av var det LR2 eller 3 (det med den "magiska borsten") som var the shit. Jag trivdes väldigt bra med LR som efterbehandlingsprogram. Möjligheten att lägga biblioteket var man ville var en av de stora fördelarna.

Under Black Friday inhandlade jag en Sony a6000 och tänkte införskaffa ett vettigt alternativ till LR då dagens cloudlösning med månadsavgift får mig att vilja kräkas...

Finns det några vettiga alternativ? Mina krav är som följer:
-Möjlighet att spara biblioteket var man vill (t ex en samba-share på en filserver)
-Liknande reglage samt den "magiska borsten" från LR
-Skall fungera på macOS samt gärna på ubuntu/debian.
-Samt givetvis att det skall klara av raw-filer från Sony a6000 :)
Med kameran brukar en licens på Capture One Express följa med. www.phaseone.com/Sony men det kanske inte kan sånt som du önskar.
 
Med kameran brukar en licens på Capture One Express följa med. www.phaseone.com/Sony men det kanske inte kan sånt som du önskar.

Nu börjar tråden bli intressant på riktigt, först en Open Source-lösning och nu det här :)

Jag vet att jag provade någon programvara från phase one för ca 7 år sedan. Jag kommer inte ihåg om det var programvaran eller min burk som var seg. Men det har säkert skett ett och annat sedan dess. Detta skall testas :)
 
Nu börjar tråden bli intressant på riktigt, först en Open Source-lösning och nu det här :)

Jag vet att jag provade någon programvara från phase one för ca 7 år sedan. Jag kommer inte ihåg om det var programvaran eller min burk som var seg. Men det har säkert skett ett och annat sedan dess. Detta skall testas :)
Man kan ju uppgradera förmånligt till Pro-versionen. Själv kör jag LR men funderar också på att byta ibland - C/1 tror jag har "bättre färger" men har ju inte samma databashantering etc men kanske lika bra att köra det själv via katalogstruktur om man har det på server som LR ändå inte klarar.
Lycka till!
 
Man kan ju uppgradera förmånligt till Pro-versionen. Själv kör jag LR men funderar också på att byta ibland - C/1 tror jag har "bättre färger" men har ju inte samma databashantering etc men kanske lika bra att köra det själv via katalogstruktur om man har det på server som LR ändå inte klarar.
Lycka till!

Kikade lite snabbt på en import-tutorial och det verkar som att C1 kan uppfylla mina önskemål vad gäller filhantering. Hittade lite gamla trådar om folk som hade problem med samba-shares i ver 7. Dock inget från ver 9 & 10 så det verkar som att P1 löst problemen.

C1E verkar dock sakna vissa vitala delar i redigering. Men det finns en 30-dagars trial på C1P så då ska man nog hinna testa det viktigaste :)

Hittade en jämförelse mellan pro och express: http://downloads.phaseone.com/TestP...a727036795b/English/Features_ExpressVsPro.pdf
 
kanske lika bra att köra det själv via katalogstruktur om man har det på server som LR ändå inte klarar.

Att ha bildfilerna på server är inga problem med Lightroom. Det är databasen (lrcat-filen) som måste ligga lokalt (men det finns trix för att komma runt det om jag minns rätt).
 
Hur fungerar denna mobiltjänst som man har på tex en ipad? Om jag förstår det rätt så ligger väl sitt LR bibliotek samt rawfiler på sin dator hemma, så hur kommer man åt dessa på plattan?
Kort förklaring:
1. Se till att Synkronisera med Lightroom mobile är igång genom att logga in med ditt Adobe id - du ser det genom att klicka på identitetsplåten uppe i vänstra hörnet av LR.

2. Skapa en Samling i Lightroom eller ta en existerande samling - högerklicka och välj "Synkonisera med Lightroom mobile" eller klicka på den lilla kryssrutan längst till vänster om samlingen så att en liten pil-liknande symbol kommer fram.

3. Installera LR mopbile app på Ipaden - logga på med ditt adobe id - och du lär se dina synkade foton där.

Hur skulle ett arbetsflöde med mobiltjänst fungera? För man över filer till plattan eller jobbar man mot ett moln eller kan man på något sätt jobba remote mot datorn hemma i samma nätverk?
När fotona i de samlingar du valt att synka är uppladdade till molnet kan de sedan göras tillgängliga för ipad och mobiltelefon genom att synka och finns sedan fysiskt på din ipad för att kunna editeras.

Hur synkas det man gör mobilt med det man har på den stationära?
Om du gör en ändring på av en av dina synkade bilder på t. ex din mobil, kommer ändringarna att synkas upp till molnet och senare till LR stationärt genom att synkningen i din stationära LR alltid är påslagen(eller så startar du den manuellt).

Hoppas det förklarar en del.

Kolla in denna förklarande videon annars - https://www.youtube.com/watch?v=ugFWnf3RBPw

Thommy
 
Har nu testat digikam, darktable och lightzone lite snabbt (gett varje program ca 20-30 min).

Samtliga klarar av att jobba mot en filserver vilket är ett stort plus.

Darktable - Gör väl egentligen det en raw-konverterare ska och bjuder inte på några direkta överraskningar. Däremot väldigt segt att jobba mot filserver. Verkar inte jobba med en förminskad kopia likt LR utan med originalfilen. Utseendemässigt ser det ut som en tidig beta av LR. Justeringspensel och smidigt importverktyg saknas. Man får helt enkelt importera bilder på annat sätt och sedan jobba direkt mot mapparna.

Lightzone - Något fler funktioner än Darktable vid en första anblick. Verkar också jobba direkt mot originalfilerna vilket ger ett segt intryck när dessa ligger på filserver. För den som är van vid LR känns det lite rörigt. Att det dessutom sparar den redigerade filen som en liten jpeg vid sidan om raw-filen blir förvirrande och man har snart ett gigantiskt bibliotek fyllt av "slask"-jpegs. Även här saknas justeringspenseln och importverktyg.

Digikam - Vid inställningsguiden vid första uppstart såg det lovande ut när man fick välja var man har sitt bildbibliotek, var man vill spara sin katalogfil (givetvis lokalt), och ifall man vill jobba med förminskade förhandsvisningar för att öka hastigheten i redigeringen. Arbetsflödet är däremot katastrof om man är van vid LR. Det är säkert ett fantastiskt verktyg, dock trivs inte jag med det.

Har precis hunnit installera C1 och påbörjat ett test av Express-versionen. Känns än så länge som det bästa alternativet. Men jag ska fortsätta testa imorgon :)

Tack för all hjälp hittills :)
 
Kort förklaring: …

Instämmer. Ännu kortare: "bilder med ursprung på mobila enheter eller hemsidan kan (delvis) redigeras där och synkas över till datorn. Valda samlingar på datorn kan synkas till mobila enheter eller hemsidan."

Det finns ingen gräns för antal bilder man kan/får synka, så i princip skulle man kunna synka allt till molnet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.