ANNONS
Annons

Värde beg 70-200 2.8L IS USM ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Theryd

Aktiv medlem
Hej,

Hur mycket "ska" man betala för ett begagnat 70-200 2.8L IS USM - inköpt 2007, i bra skick (enligt säljaren) - väldigt lite använt.

//Therese

OK, även om det är fr 2007?

Är det "så mycket bättre" än ett utan IS?

Ja, objektivet är ju av samma konstruktion som ett som är tillverkat senare. Om inget är fel på det och det används väldigt lite så är det väl knappast något som gått sönder på det.

Det är skillnad på ett IS jämfört med ett utan IS. Det är inte bara det att det ena har bildstabilisering, utan det är även optiska skillnader, skillnad på ytbehandlingar och skärpa.

Så ja, jag skulle gå på ett med IS om du har råd. Kan ju hända att priserna har sjunkit lite, sök här på FS och på Blocket och gör en jämförelse.

OK, även om det är fr 2007?

Är det "så mycket bättre" än ett utan IS?

Bara du kan svara på om du har behov av IS, är så fallet så är det bättre än ett utan. Allmän skicket är viktigare än årsmodell, men det är en top of the line glugg vad gäller byggkvalitet. Priset 10 - 11000 gäller idag och jag själv tycker att man får väldigt mycket för dom pengarna.

...
Det är skillnad på ett IS jämfört med ett utan IS. Det är inte bara det att det ena har bildstabilisering, utan det är även optiska skillnader, skillnad på ytbehandlingar och skärpa.
...

Faktum är att 70-200/2,8L USM är skarpare än den första IS-versionen.
Dock är 70-200/2,8L IS II USM ännu skarpare.
Däremot så är versionen utan IS inte lika väder/damm-tätad som de båda versionerna med IS.

http://www.the-digital-picture.com/reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=242&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=103&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

http://www.the-digital-picture.com/reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=687&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=242&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Intressant! I jämförelser jag gjort i min egen användning så var det tvärtom. Jag ägde versionen utan IS efter jag haft versionen med IS. Och det var stor skillnad på gluggarna. Så stor att jag köpte en IS II version istället :)

Idag är det Rea PÅ sigmas variant på 70-200/2.8 OS HSM för under 9000 kr på cyberphoto!!
Det tycker jag är prisvärt och den är skarp vad jag kan utläsa från alla tester samt bildstabilsiering samt ny med garanti jämfört med den begagnade du tittade på.

/Stefan

Rajala tar 9000 kr för en ganska snygg i bra skick. Tror nog det faktiska begagnatpriset ligger däromkring numera.

Just nu så skulle jag också göra den bedömningen...

Begagnatvärdet avgörs av tillgång och efterfrångan - De senare åren så har det funnits många till salu.
Skicket och hur mycket förra ägaren använt objektivet (här får man gissa) är en faktor.

Skiljer priset mellan det man anser att objektivet är värt och säljarens pris så ska man pruta, eller avstå.

Begagnatvärdet är endast det som ev köpare är beredda att betala! som säljare kan man välja att avstå att sälja och kanske ökar köparnas betalningsvilja om alla säljare gör samma sak...

Skillnaden i bildkvalitet mellan ett bra exemplar av 1:a versionen och 2:a versionen är inte stor.

Jag förstår att det är ett toppenobjektiv...har funderat på detta eller ett 135mm...
Säljaren vill ha 11500 kr...

Skillnaden i bildkvalitet mellan ett bra exemplar av 1:a versionen och 2:a versionen är inte stor.

Och skulle säga att det är en klar skillnad på full bländaröppning mellan 1:an och 2:an och använda fullbländaröppning är väl att föredra om man köper en sådant här objektiv?
Mer påtaglig blir skillnaden med extendrar.

Det är också skillnad mellan skärpan mellan 1:an och sigmas variant på de vidare brännvidderna och full bländaröppning. Att sigma skulle vara saktare vid fokusering har jag däremot också hört talas om.

/Stefan

Jag förstår att det är ett toppenobjektiv...har funderat på detta eller ett 135mm...
Säljaren vill ha 11500 kr...

Kanske om objektivet är i nyskick - Nypriset på v2 har ju höjts till 23000...

Prova objektivet - blir du tillräckligt nöjd med bilderna så kan det kännas lättare att betala....

Och skulle säga att det är en klar skillnad på full bländaröppning mellan 1:an och 2:an och använda fullbländaröppning är väl att föredra om man köper en sådant här objektiv? /snip/
/Stefan
Det finns alltid en spridning mellan olika exemplar, oavsett fabrikat. Jag har båda objektiven så jag vet vad jag talar om.

ett 70-200 med IS - fr 2004 - 9000 kr - vad säger vi om det priset? :)

Jovars, ser väl snyggt ut..;-). Skämt och sido går det inte riktigt att svara rakt av. man måste nästan se det och känna på det för att veta om det är lågt eller högt. Som det svarats tidigare ligger begpriset för dem runt 10K +- nån tusenlapp.

Scanna av köp och sälj tråden här, tradera och blocket ett tag så får du känsla för priset. Det hade jag gjort och gör själv i detta nu...ska köpa ett likadant inom kort..:).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar