Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välsorterad fotobutik i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Köpte en Canon 17-40mm F4 lins och behöver ett 77mm UV-filter till den innan helgen.
Finns det någon välsorterad butik i Göteborg att rekommendera som har sådant, utan att man får svaret "njaa, jag kan ta hem det, men det tar två veckor"?
 
Alltså, jag är generellt mycket besviken på fotobutikernas lagerhållning, det finns ju ingen fördel med vanlig affär då allt måst beställas hela tiden. Besökte Tyskland häromveckan, i en högst anspråkslös fotoaffär var det inga problem att finna "allt" hemma och för direkt leverans. Mer än vad man kan säga om fotobutikerna här i stan.

Nåväl, åter till topic. Mitt tipps är att kolla med Voxon/Scandinavianphoto på möldalsvägen. Dom brukar vara relativt välsorterade, även om jag inte alltid blivit imponerad...

//
 
Kolla också med affären mitt emot Liseberg, i Focushuset, www.fotobutiken.nu

Ska man 'ta hem det', så kan man lika gärna göra det själv. Gör man det via Tyskland, England eller USA så får man rabatt också.
 
Jag trodde Scandinavian Photo låg i Bankeryd men nu ser jag ju att dom har en butik precis vid jobbet mitt....hehe....
 
MortenG skrev:
Scandinavian photo säger sig ha både hoya och b+w i lager. 425 resp 495 spänn.

Notera att du inte kan kolla lagerstatusen på göteborgsbutiken genom att kika i internetbutiken. Det är två helt olika affärer med olika lager. Dock, finns grejjerna i jönköping så tar det ju inte så lång tid att få dem till GBG...

//
 
Både trevliga och mycket kunniga. Personalen drev ju tidigare yrkesbutiken Voxon så här finns ett mycket stort kunnande och framförallt ett fotointresse. I vissa butiker träffar man tyvärr på expediter som inte vet vad dom säljer. /Göran
 
fjalstal skrev:
I Bankeryd är dom trevliga men hur är det i Göteborg? Nån som har åsikter?

"Trevliga" får väl var och en bedömma, men jag är mycket nöjd med SP i Göteborg. Har köpt all min utrustning där, och handlade även då de hette Voxon.
Personalen är utan tvivel kompetent, kan inte på något vis jämföras med t.ex expertkedjan eller liknanade. Dessutom är ju priserna bra.

//
 
Låter bra. Om några månader ramlar det in mycket pengar som ska förädlas till kamera och bra fotoaffärer kryllar det ju inte direkt av. Vill gärna nypa lite i grejerna innan jag köper och det är bara 10 mil till Götet. Får väl se var man handlar.

Tack för hjälpen.
 
fjalstal skrev:
Låter bra. Om några månader ramlar det in mycket pengar som ska förädlas till kamera och bra fotoaffärer kryllar det ju inte direkt av. Vill gärna nypa lite i grejerna innan jag köper och det är bara 10 mil till Götet. Får väl se var man handlar.

Tack för hjälpen.


Har du bestämt dig för vilken kamera det skall bli??
 
Var på SP imorse och köpte ett filter. Butiken är stor och trevlig. Dom har en kaffehörna med tidningar och soffa, samt galleriutställning med bilder.
Rätt skönt att kunna sitta ner och vila sig med en kopp kaffe medan man väntar på sitt turnummer (kölappar).
Utbudet rätt OK, intressant med montrar som visar begagnat utbud. Kunnigt folk också.
Lokalen verkar vara använd till diverse seminarier.
 
Varför beställer man inte via nätet? Det är ju så mycket smidigare, Man får vänta vad, 3-5 dagar, Det blir oftast billigare, man kan jämföra olika priser. Man får det man vill ha osv.

/Martin
 
Ni har väl YFO i Göteborg? YFO i malmö är alltid lika trevliga, och kunniga, så jag handlar alla mina prylar där. Dessutom rör det sig inte mycket på priset, och skulle jag vara onöjd eller få fel prylar vet jag att jag slipper ha att göra med en taskig-webmaster, eller en hobby-post aka. Svensk Kassaservice, YFO besparar mig några magsår om året.
 
vbg_snake skrev:
Varför beställer man inte via nätet? Det är ju så mycket smidigare, Man får vänta vad, 3-5 dagar, Det blir oftast billigare, man kan jämföra olika priser. Man får det man vill ha osv.

/Martin

Finns många anledningar att inte beställa över nätet. I butik får man:

0-dagars leverans.
Billigare än nätpriser om man är trogen kund.
Chansen att känna på produkten innan man köper.
Smidigare process vid garantiärende, felköp, inbyte och betalning.

Är det värt att tjäna 200:- med tanke på att man vet att ens paket kommer hanteras av Svenska Posten? Alla som har jobbat med att skicka företagspaket vet vad jag menar.
 
vbg_snake skrev:
Varför beställer man inte via nätet? Det är ju så mycket smidigare, Man får vänta vad, 3-5 dagar, Det blir oftast billigare, man kan jämföra olika priser. Man får det man vill ha osv.

/Martin

Tycker tvärtom... När jag vill köpa nåt, så vill jag kunna åka dit, klämma lite på det, och sen åka hem med det direkt.. INte vänta på det i 3-5 dagar utan att ens ha sett vad jag köper.

Mvh Stefan
 
defiant skrev:
Har du bestämt dig för vilken kamera det skall bli??

Jag tror det. Jag försöker sätta en övre budgetgräns och just nu ligger den på 50000 spänn men det drar nog över en "aning". Nu har jag en Canon G2 men den räcker ju inte till i alla situationer, speciellt inte lite snabbare motiv. Jag siktar på en 10D, Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR ( vicket namn :) ) och Canon 70-200/2,8L IS USM. Jag måste komplettera med mer minne och funderar på en blixt till också. Egentligen vill jag ha nåt riktigt vidvinkligt också men det blir ju så ruskigt med pengar till dom digitala om man ska ha nåt ljusstarkt. Det är just ljusstyrka jag är ute efter då jag känner att det är där det brister mest idag.

Mycket av det jag tar med G2:an funkar OK i tryck men med bättre bildkvalitet och lite extra marginal pixelmässigt så blir bilderna mer användbara för AD:n och även om det inte blir några stora pengar på en liten ort som min så kanske man kan hålla utrustningsnivån uppe i varje fall.

Normalt sett hade jag aldrig haft råd med det här men jag får snart ut ett arv från en släkting jag aldrig har träffat. Min sambo tycker att plåtandet är så viktigt för mig så jag ska ta en del av pengarna till ny utrustning. Hon e för goe! :)

Visst kan man beställa på nätet, och det gör jag ofta, men i det här fallet vill jag nog handla "offline". Jag funderar på att ta in på nåt ställe vid Omberg (en av mina favoritplatser) 3-4 dar och köra in mig på prylarna ordentligt och samtidigt få lite semester själv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.