Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Priset är ju onekligen attraktivt.
Spännande att Cyberphoto säljer 30D billigare än 20D, nu borde prisraset på 20D börja.
 
Hej

Lite spekulationer:

Jag misstänker att även 20D kan ta ca 11 RAW som 30D, men den är låst till 6 RAW. Funderade på det 2004 när jag läste specarna på 20D.

RAW är ca dubbelt så stor i MB som JPG i högst kvalite.


Mark2 som kom innan kan ta ca 20 RAW och ca dubbelt så många JPG i högsta kvalite, 20D kan ta typ 25-30JPG men bara 6 RAW, borde kunna ta ca hälften av antalet JPG, drygt 10.

20D och 30D har tydligen samma buffer minne.

The 30D doesn't contain additional buffer memory, but through some clever reworking of how image data is juggled from the sensor through to the CompactFlash card, the burst depth has been increased to 30 Large Fine JPEG, 11 RAW and 9 RAW+JPEG.

Även Jpg har ökats lite men inte alls så mycket som nästan fördubblingen av RAW.


Mark2 kom typ ett halvår innan och tar hälften RAW jämfört med JPG och då borde ungefär 20D göra likadant kan man tänka sig.

Har lite i minnet att 300D var låst, dvs hade en del av 10D funktioner som man inte kunde utnyttja om man nu inte fixade rysshacket.

Skulle vara dock trevligt om Canon fixar ett firmware som ger 20D 11 RAW, det skulle jag vilja ha.

Rena teorier från min sida!

Hälsningar

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
Låter sannolikt, Omar.

Om din teori stämmer, då kan man undra hur många timmar Canon har lagt ner på utveckling av 30D.

...och fundera på vad de gör...
 
Damocles skrev:
Pixlar och features


Tätning
Alltså, jag undrar ju hur folk ens har vågat gå ut och plåta med sina analoga kameror. De var ju inte tätade. Dessutom så hade de ju en lucka som öppnades rakt in i innanmätet på kameran. Voijne, Voijne. Att man ens vågade sätta i filmen med risk för damm, och grus som kunde komma in. Och plåta mer än en enda film om det var lite fuktigt ute, kameran kunde ju dö. Och det måste verkligen vara ren och skär tur att D30, D60, 10D, 20D, D50, D70, D100, Pentax *ist D, D7D, D5D, de flesta kompaktkameror, de flesta analoga, osv, osv har klarat sig utan tätning. 30D måste ju vara helt katastrofal och kommer säkert gå sönder om det kommer en droppe vatten på den.


Analoga kameror klarade sig nog tack vare att de inte hade en massa elektronik i sig.
Tätning är en viktig feature och bara för att den inte har funnits tidigare betyder det inte att den en extra feature. Att vara rädd och oroa sig för kamera bara för att det börjat regna eller snöa (vilket det gör ganska mycket i Sverige) känns illa.
Att alla dessa kameror som du nämner klarar sig beror på att folk är försiktiga och slutar fota när det börjar regna.

En gång i tiden var nedfällbart tak en extra feture på cabbar.
 
Damocles skrev:
Pixlar och features
Alltså, jag nästan skrattar så...

Väldigt mycket text som jag klipper bort

...tankarna efter denna jättetråd. Hoppla.

Peter, jag tycker att ditt inlägg är konservativt, aggressivt och ytterst tråkigt!

Du har däremot inte gjort något fel genom att delta i debatten!
 
Bra sagt Peter.

För er som vill ha ett bra tätat hus är 1D att rekommendera. Går att hitta för ca 10000kr för ett slitet men väl fungerande hus. Snabb och hållbar. Dessutom levererar den fantastiskt bra bilder.
"Men den har ju bara 4 MP"... Handen på hjärtat, hur många printar stort som tusan? De flesta håller nog sig på max A4 och till detta räcker 1D alldeles utmärkt.

Jag kommer nog aldrig sälja min 1D. Kanske kompletterar med ett litet hus med sensor som klarar 1600 ISO och uppåt bra. Där är inte 1D så vass...

A
 
angående tätning

Citerar ett litet stycke från Luminous Landscape (Michael Reichmann) om 5D och saknad av vädertätning:
"The Canon 5D is a typical prosumer camera in terms of weather sealing and build quality. I would therefore expect that photographers will be able to shoot in conditions where the photographer will give up long before the camera does.

I'm reminded of a situation on one of my recent workshops where we were shooting on an at-first misty and then quite rainy early morning. As the mist and fog turned to rain one of the workshop members went back to the protection of the car, and packed away his camera. I went over and asked if he was OK. His response was that he was fine, but that he was concerned about his camera getting wet. I said if he thought that a bit of rain was endangering his camera, he was mistaken, and I urged him to return to where the rest of the group was working in the rain. He did so reluctantly, and then later in the day when he saw that his camera was still working fine he thanked me, because he said that in the past he'd never gone out shooting when it was even threatening rain for fear of damaging his camera. He said that this new-found realization was worth the price of the workshop!

So, if most cameras are tougher than most photographers, why does one pay a premium for pro series cameras with extra weather sealing? Part of the reason is that some pros, such as photojournalists, subject their cameras to very rough environments, not just now and then, but regularly. They may find themselves working in highly adverse conditions for days and often weeks at a time. This is where the superior weather sealing and ultra-rugged build quality of a top-of-the line pro camera really pays off."
 
Anden skrev:
Bra sagt Peter.

För er som vill ha ett bra tätat hus är 1D att rekommendera. Går att hitta för ca 10000kr för ett slitet men väl fungerande hus. Snabb och hållbar. Dessutom levererar den fantastiskt bra bilder.
"Men den har ju bara 4 MP"... Handen på hjärtat, hur många printar stort som tusan? De flesta håller nog sig på max A4 och till detta räcker 1D alldeles utmärkt.

Jag kommer nog aldrig sälja min 1D. Kanske kompletterar med ett litet hus med sensor som klarar 1600 ISO och uppåt bra. Där är inte 1D så vass...

A

Helt enig.

Frågar (mig) också.. Varför inte köpa en 1D om man vill ha tätat hus och snabbhet?


MVH Niclas,
 
Alltså, dagens kameror som inte är vädertätade mot fukt, kommer INTE att gå sönder så fort man använder dom i dåligt väder. Dom tål faktiskt ganska mycket. Jag minns min EOS-5 som inte var vädertätad på nått sätt - o den fungerade utmärkt i extrema situationer.

Det man bör tänka på dock, är att man är ganska mycket noggrannare att torka av kameran - så kan ni lugnt fota när det regnar (måttliga förhållanden, för knappt INGEN fotar i hällregn, alldeles ovasett om kameran är tätad eller inte - förutom vi som sitter på Ullevi i 90min :p)
 
Eeros skrev:
Kan det ha något att göra med priset? ;)

Jag tror att Niclas och Andreas menar att vi som vill ha tätning skall ut och leta efter ett slutkört 1D-hus istället för att förvänta oss en kamera som är hyfsat tätad till ett rimligt pris. Det får de väl tycka, men jag håller inte med. Att täta en kamera är egentligen ingen jättestor kostnad i sammanhanget, även om vissa kameratillverkare tycks vilja få oss att tro det.
 
Slutkörd......... Om jag fotar 50 000 exp ytterligare med min 1D,, är den då slutkörd?
Jag både hoppas och tror att den går många exp till utöver de tusentals jag nu tagit.. Så slutkörd,,hmmm nopes.

Jag köpte också min för långt under 10000 men låt oss inte prata pengar..

Det jag menar är att det är som det är..
Oavsett om det är tekniskt möjligt och billigt. Det är som det är. Vi konumenter är konsumenter. Visst kan man säga att vi har makt men hur som helst så har 30D ingen tätning som 1D,, thats it.

Jag tror helt klart att mycket tjaffs om att måsta ha nytt, handar om mp och prylintresse.

Prylintresset betraktar jag rent objektivt som ngt bra, det behöver i alla fall inte vara ngt negativt.
Det jag reagerar emot, det är mp,hysteriet. Helt klart så är det spännande med ny teknik och det är ju bra att sensorerna blir bättre och bättre, jag menar inget annat!! Det jag menar är att att vi måste behålla en realistisk betraktningsvinkel på detta men just mp och vårt individuella behov. Många tycks vara kunniga här men separerade ifrån faktumet att de flesta bilderna faktiskt också fås med tex 4 mp.

MVH Niclas,
 
Jag tror inte att det handlar om flera pixlar och gummiringar.

Irretationen och besvikelsen handlar om att Nikon har lyckats med en hel del förbättringar för under 20000 men inte Canon.

Jag är INTE besviken på 30D, utan på Canons prestation.

Våren 2004 presenterades 20D. Våren 2006 presenteras 30D. Vad har Canon gjort under tiden? Är det samma gäng som tillverkar alla modeller?
 
Vikentij skrev:
Jag tror inte att det handlar om flera pixlar och gummiringar.

Irretationen och besvikelsen handlar om att Nikon har lyckats med en hel del förbättringar för under 20000 men inte Canon.

Jag är INTE besviken på 30D, utan på Canons prestation.

Våren 2004 presenterades 20D. Våren 2006 presenteras 30D. Vad har Canon gjort under tiden? Är det samma gäng som tillverkar alla modeller?

Är det inte viktigare att betrakta vår reella behov i förhållande till bilderna i stället för utvecklingen i sig?

Är det tex inte på tiden att vi hellre omfördelar uppmärksamheten ifrån antal pixlar till pixelns egenskaper.
Har vi inte nog med antal pixlar nu, för de flesta bilder?
Är inte hastigheterna tillräckliga för även de högsta kraven?

Mvh Niclas, som undrar om fokusen som folk har i tråden faktiskt är den som är förnufftig..
 
Vikentij skrev:
.

Irretationen och besvikelsen handlar om att Nikon har lyckats med en hel del förbättringar för under 20000 men inte Canon.


Förlåt Vicke att jag tar ditt inlägg som exempel, det är inte personligt riktat men jag tycker att det är bra som exempel. Hoppas du ursäktar mig.

Jag tror att anledningen till mångas besvikelse, irritation o.s.v. ligger just i det att "det andra märket" har en bättre produkt än mitt eget. Skulle Canon komma i samma läge kan man misstänka samma tongångar från Nikonister. Varför är det så? Är det inte bättre att bara jämföra med sitt eget märke? Om man nu måste jämföra. Jag har själv tänkt i de banorna ibland, det erkännes, men jag försöker nu att lägga det tankesättet bakom mig.
 
Reaktionerna på 30D påminner om många Nikonisters reaktion på Nikons 6 mpixel D70s/D50-släpp när Canons amatörmodell hade 8 megapixel.

Det är dock lite förvånande att Canon släpper på megapixelledarskapet i det här segmentet. Antalet megapixel (tillsammans med goda brusegenskaper) har ju länge varit Canons stora trumfkort över konkurrenterna...

Jag kan också tänka mig att Canon skulle behövt släppa något på runt 12 mpixlar för att på allvar kittla uppgraderingstarmen hos 350D-ägare, men en sådan produkt skulle väl kannabalisera på försäljningen av 5D.
 
ARNE SVENSSON
Jag tror att anledningen till mångas besvikelse, irritation o.s.v. ligger just i det att "det andra märket" har en bättre produkt än mitt eget. Skulle Canon komma i samma läge kan man misstänka samma tongångar från Nikonister. Varför är det så? Är det inte bättre att bara jämföra med sitt eget märke? Om man nu måste jämföra. Jag har själv tänkt i de banorna ibland, det erkännes, men jag försöker nu att lägga det tankesättet bakom mig. [/B]



Det handlar främst om att Canon inte har tillfredsställt kundens "Omedvetna Behov" och det är vad Nikon har gjort i D200 tex med tätning.
 

Bilagor

  • k2.jpg
    k2.jpg
    38.5 KB · Visningar: 620
När kamerans specifikationer blivit viktigare än själva bilden, då undrar jag om man verkligen inte är en "pryltok", snarare än fotointresserad.

Därför att, är man det sistnämda, så vet man att 8Mpixel räcker långt. Otroligt långt dessutom.

På en del verkar det som att ni ENBART, VARENDA gång gör 70x100 kopior som "vanliga svensson" gör 10x15 kopior.

Handen på hjärtat. Hur många av er skriver ens ut 1 ENDA A4 i veckan? - Jag tror inte det är särskilt många.

Glädjs istället av en kamera som nu blivit ännu bättre. Fått vettiga, otroligt bra funktioner som nästan bara återfinns på "proffskamerorna - i stället för 10Mpixel och vattentätning.

Priset på ca 12-13.000:- skvallrar också om att det inte är en proffskamera det är frågan om. Nikons D200 kostar trots allt ganska många tusen kronor mer, och bör i rimlighetens namn ha något extra som en billigare kamera saknar - fan vore väl annars. Självmord från Nikons sida.
 
Jag tycker snarare att vi ska protestera mot att de stackars japanerna svingas arbeta hårt, pendla i tre timmar om dagen, slicka sina chefer i arslet och bara få två veckors semester per år!
 
20D måste vara en riktigt usel och värdelös kamera, eftersom dom flesta verkar gnälla över denna uppdatering..

Iblanf får jag känslan av detta forum oxå handlar om faktisk fotografering ibland..

Tyckte det vars skoj att se nyheten..

Kan inte vara lätt för canon med alla dessa missnöjda 20D kunder, som hade hoppats på att ta mer välkomponerade och brilliantare foton med den nya 30D..

jag tycker det var trevligt iallafall, får mig att tänka på att det kanske inte bara handlar om den tekniska utvecklingen, för att man ska lyckas med sina foton, utan att denna kameran verkar ha ett bra grundconcept, som stomme..

Sen är det upp till dom som vill utvecklas..

Visst är det så, alla prylbögar och gnällarslen kommer ut ur garderboerna när en sån här nyhet uppdagas...

Stiligt Canon, ni var nöjfa med 20D, tydligen inte vi?...

Då många använder denna till studio, så tycker jag att slutaruppdateringen var väldigt tilltalande, och värt en eloge....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.