Annons

Välja 17-35/2.8D eller 17-55/2.8D DX?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Vilken är bäst?

Vilken av
Nikkor AF-S 17-35/2.8D
Nikkor AF-S 17-55/2.8D DX
är bäst?

Kan nya 17-55 DX mäta sig med den nästan mytomspunna 17-35?

Ge gärna fakta kring era kommentarer. Personliga erfarenheter räknas absolut dit.

/AnWi

Har inte använt någon av dem men jag hade köpt 17-35:an eftersom den kan sparas när sensorerna växer.

Att Nikon ska stanna på x1.5 tror jag inte på, inte i längden.

Därför jag gick över till Canon och köpte deras 16-35:a, för i framtiden köpa en x1.3 eller fullstor...

Mvh

mill skrev:
kanske får vänta mer än 30 min på svar?

Jo gärna, men jag hade redan åkt ut från listan på första sidan. Så himla ivrig är jag egentligen inte men ville inte att frågan bara skulle försvinna i cyberrymden...

Jovisst är möjligheterna med 17-35 större eftersom den tecknar fullt ut. Då har man även möjlighet att köra analogt.

Vill inte ge upp riktigt än. Det måste finnas fler +/-.

/AnWi

Det är nog ett fåtal som bara läser forumet genom listan på förstasidan. Annars skulle knappast någon få svar på sina frågor.

En bra början om man vill ha svar är att sätta en vettig beskrivande titel på tråden.

jimh skrev:
Det är nog ett fåtal som bara läser forumet genom listan på förstasidan. Annars skulle knappast någon få svar på sina frågor.

En bra början om man vill ha svar är att sätta en vettig beskrivande titel på tråden.

Ok! Jag utgick från mej själv som oftast hakar på nya trådar när jag får syn på dem. Har inte skapat så många själv.

Titeln kunde nog varit bättre men just då hade jag inget bättre uppslag. Alla andra var för långa. Skall försöka bättra mej nästa gång.

/AnWi

Har själv inte utfört något ordentligt test.. Men det som jag hört nämnas vid jämförelser är att 17-55 är något skarpare vidöppen. Däremot att 17-35 blir bättre av att bländas ner, vilket 17-55 tydligen itne ska bli i samma grad.
Så, vidöppen, 17-55 bäst.
Nedbländat, 17-35 bäst.
..skillnaderna lär dock vara högst marginella.

Sedan att 17-55 ändrar storlek vid ändrad brännvidd är ju ett faktum.

Själv använder jag 17-35 och trivs bra med den. ..även om jag troligen skulle byta den emot den nya om det gick rakt av.

Jag var väldigt sugen på 17-55:an ett tag, men insåg att jag inte klarar av att spara pengarna ;) Den kostar ju en del.
Men 35:an verkar vara stabilare på nåt sätt.

När ekonomin tillåter byter jag nog upp min till någon av dessa från 18-70 gluggen.

Men då blir det isf en beggad eller utomlands köp. Kostar ju en slant ;)

Edit: Jag är fortfarande sugen på en ju! :)

Fredrik, ett litet tips, AFS-motorn på 17-35 har en viss tradition av att gå sönder. Dock fungerar den perfekt utöver ett visst missljud, den tjuter helt enkelt. Men om man inte störs av det kan man göra riktiga kap då det är dyrt att reparera! Själv fotar jag mest i riktigt ljudliga lokaler, så den trillade loss för under femtusen, med missljud och allt såklart.

Det låter som flera bra argument för 17-55. Bra! Gärna mera...

Det finns inget som slår mångårig erfarenhet. Tester på en dag eller en vecka visar sällan samma sak.

Det känns ändå inte helt bra att satsa så mycket pengar om Nikon belutar gå upp i sensorformat.

Någon som har 17-55: Hur är den i motljus? 17-35 skall vara mycket bra har jag förstått.

/AnWi

Om jag skulle sätta betyg på 17-55:an skulle det bli en stark 4:a (av 5). Mycket bra överlag!

Iofs så kan man väl säga samma sak om 17-35, men på ett DSLR-hus av Nikon-märke är 17-55:ans omfång definitivt att föredra.
Perfekt att fota miljöer på 17 mm och helt ok som porträtt-glugg vid 55 (Även om vissa naturligtvis alltid föredrar längre telen för porträttfoto).

Jag har testat lite att fota i motljus, och visst blir det flare-effekter. Inte extremt mycket, men dock. För min det är det inget problem eftersom jag inte fotar särskilt mycket direkt mot ljuskällor.

Läs gärna Thom Hogans recension (om du inte redan gjort det). Jag tycker att han tar upp de viktigaste aspekterna. Du hittar den här:
http://www.bythom.com/1755lens.htm

Hej,

jag har båda dessa objektiv, och båda är bra. Skall du använda den på en digitalkamera så skulle jag välja 17-55, pga det längre zoom-omfånget. Jag använder min 17-35:a för film. En del tycker att det är distorsion i vidvinkelläget på 17-55, men det skulle endast märkas i arkitektur fotografering.

Om Nikon någonsin släpper en FF kamera så kommer det sannolikt nya bättre vidvinkelzoomar som är anpassade för digitalfoto (fullformat).

Med andra ord köp 17-55!

Tack alla för era raka och bra svar.

Det lutar mer och mer åt 17-55 DX till min D70 om inte fler argument för motsatsen dyker upp.

Utgiften är lite vår att mäkta med men på lite sikt så...

/AnWi

jimh skrev:
Nej, det är ett DX-objektiv. De tecknar bara tillräcklig bildcirkel för dagens Nikonsensorer på 23x15 mm.

aha...det visste jag inte..
Då gör jag rätt i att ha införskaffat ett 80-200/2,8D samt är på G att köpa ett 35-70/2,8D till min D70.
Jag menar kamera byter jag säkert i framtiden med objektiven behåller jag säkert längre. :)

/Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar