Annons

Vägrad garanti?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bo, det finns ingen lagstadgad grundgaranti på 2 år. Det är leverantör & butik som erbjuder dig som kund ett eller två,eller kanske fler års garanti. Däremot är det så att ett fel som visar sig inom ett halvår ska anses vara ursprungligt om det inte går att bevisa motsatsen. Och det är lagstadgat med 3 års reklamationsrätt. Så det vill säga ett års garanti & liknande är frivilligt för butikerna att erbjuda, men det är praxis att göra det.
 
Jag har reklamerat grejer som jag köpt begagnat några gånger, aldrig haft något problem med det.
Bl.a. två Canon kompaktkameror.
 
Jo, det lär väl vara det vanliga (jag har till och med lyckats reklamera en beg-köpt systemkamera, få en lånekamera under reparationstiden, och därefter få ut en sprillans ny när reparationen inte klaffade!)

Men det vore ändå spänannde att veta vad som gäller rent formellt, och om någon blivit nekad garantiåtgärd pga att dessa formalia inte uppfyllts? Tex. har någon blivit nekad pga att man inte skickat in den gula lappen som man 'måste göra', eller pga att någon annan registrerat sig som ägare i något sammanhang?
 
Jag reklamerade en Sigma-lens jag hade köpt begagnad, inga problem i garantiservice (Tura). Däremot när dom fick inte kunde fixa felet vägrade original köpställe (dåvarande Fotovideo, nu Rajala) byta den.
 
Senast ändrad:
Jag reklamerade en Sigma-lens jag hade köpt begagnad, inga problem i garantiservice (Tura). Däremot när dom fick inte kunde fixa felet vägrade original köpställe (dåvarande Fotovideo, nu Rajala) byta den.

Då förstår jag varför Rajala alltid tjatar så om att man ska ange namn och adress när man handlar där. Frågade sist vad dom skulle med mitt namn till? Då svarade dom att "det är ifall du skulle tappa bort ditt kvitto, så har vi det här i datan". -Rent bullshit alltså.

Ange aldrig namn, eller skicka in någon registrering på det ni köper, så är problemet löst.

Produkten har ju varken mer eller mindre risk att gå i sönder bara för den byter ägare, men butiksägarna har säkert en del att tjäna på att neka garantireparation.
 
Jag måste säga att jag tänker samma - kunde inte förstå då (och inte nu heller) varför jag var nekat bytesrätt. Till slut jag hade ju en lens som hade varit helt ny några månader tidigare och där garantiservice sade att det fungerade inte och att dom kan inte reparera - men jag kunde inte lämna den tillbaka eftersom jag var inte första ägare, vad var skillnaden? Istället dom rekommenderade att jag borde skicka den till annan garantiservice i Norge, och betala förstås själv...
 
Garanti är ett avtal mellan köpare och säljare.
En tillverkare kan om denne vill lämna garanti på sin vara. Villkoren för en sådan garanti bestäms då av tillverkaren. Det kan då vara villkorst att varan ska reigisteras av ägaren. Även i detta fall kan garantin vara sådan att den inte kan överlåtas.
Extra försäkring DVD sån där utökad garanti man kan köpa till gäller naturligt vis oxå den för den som tecknat försäkringen.

Så i praktiken är garantier inget som kan tas över vid beg. Köp. Däremot tänker många tillverkare/butiker på sin Good Will (rykte) och fixar grejerna ändå även om de skulle kunna neka.

Informationen finns på Konsumentverkets hemsida.
 
Inget som varit med om nåt? Jag har en D300 som har pajjat och när jag ringde till butiken som den var köpt på, sa säljaren att garanti avtalet gällde bara mellan första köpare och butiken. Han sa dock att jag kunde prova skicka in den till Nikon och har jag tur får jag det på garantin ändå.

Jag har köpt Nikonhus begagnat som Nikon senare garantireparerat. Inget gnöl där alltså.

Att inte lämna garantin vidare till nästa ägare är inget annat än oseriöst. Det här är ett knep som slingerbult-butiker använder sej av för att tjäna pengar, inget annat.
Vanligast i elektronikbranschen (som vanligt) antar jag.
De flesta andra varor säljs ju utan krav på namnuppgifter. Exempelvis kan tolfte ägaren efter mej nyttja samma garanti som jag på mina nyinköpta skor, under förutsättning att kvitto finnes.

/K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.