Annons

Vägledning i kameravärlden

Produkter
(logga in för att koppla)

Mil Congojas

Aktiv medlem
Började ta kort som hobby för 1 ½ år sedan, dröjde bara två månader innan jag fastnade som en hjälplös fluga i ett spindelnät och jag älskar det!
Just därför vill jag byta upp mig från min digitalkamera, Olympus C2100UZ, till en 35 mm system ny begagnad you name it! För det är där ni kära läsare kommer in! Hjälp mig! Förslag!?

Ska berätta vart jag fastnat...minolta...dynax...7 med vertikalgreppet, tamron macro, minolta 28-100 mm...fastnat...behöver jag komma därifrån?:)
Tittat på andra också men det verkar inte vara lika attraktivt pris...

Allt om vilka objektivsorter man helst ska börja med och speciellt vilken kamera!

PS Jag vill högst betala 6000 kr för kamerahuset.
 
Kan du vänta till hösten kommer Minolta med ett digitalt kamerahus som kommer att fungera med din befintliga utrustning och dessutom erbjuda bildstabilisering i kamerahuset och därmed ge alla objektiv antiskakfunktion. Vad det kamerahuset kommer att kosta går bara att spekulera i, men jag gissar på 12 000:-.

Och nu läste jag hela din text igen och jag har svarat godag yxskaft.
 
Jag äger en Dynax 7, som jag är rätt nöjd med. Svagheterna är en något högljudd spegel och att den känns liiite plastig.. Förutom det så gillar jag den skarpt, många praktiska finesser, mkt komfortabel att hålla i, särskillt med VC7..

Dock så är jag otroligt sugen på den digitala varianten av Dynax 7 som förhoppningsvis(!) börjar säljas nu i höst.

Har Tamrons SP 90mm f/2,8 Macro 1:1 till den, en toppenbra kombination.

De första objektiv jag skulle skaffa är nog;
En fast 24mm.
fast 50mm
fast 90mm
Sedan någon form av tele..
Men det beror ju på vad man föredrar, inte alla som vill ha fasta gluggar.
 
Correction

Jag förstår inte riktigt vad du menar men jag hade ju inga objektiv eller liknande till Olymposen utan bara väska minneskort och dylikt...fast skulle egentligen vilja ha en digital men smakar det så kostar det!
 
Ärligt talat så tror jag att Konikaminolta är ett bra och prisvärtval på systemkamerasidan oavsett om det är digitalt framöver eller analogt idag. Priserna på Minoltas grejor verkar ligga lägre än motsvarande hos konkurenterna, samt att tredjepartsleverantörerna av linser och blixtar är lika bra i funktionen oavsett kameramärke.

Framöver när Minolta lanserar sin D-ESR med den inbyggda bildstabiliseringen så ökar värdet av de objektiv som är köpta till det filmbaserade systemet i och med att de då får tillgång till bildstabilisering. Hos konkurenterna tvingas man idag köpa bildstabiliseringen i linsen, vilket ger en merkostnad på ca 4-5 000 per objektiv när bildstabilisering finns tillgänglig. Fast de andra tilllverkarna kommer sannolikt med bildstabilisering i sina digitala hus framöver de med. Det finns förutsättningar för Konicaminolta att lyckas med digitala kameror, dels därför attd e historikst har varait inoativa med Dimage 7 och A1 och de mindre kamerorna, samt inte börjat med att kasta sig in i digitala systemkamera världen direkt. Jag tror att deras digitala Dynax 7 blir en kioskvältare.
 
Ca 10000 för allt tror jag...gör ju inget ifall det blir under det!
Inlägg: Vertikalgreppet VC7 är givet köp till :p
 
Digitalt...jasså

Men då stiger det väl en 5000-6000kr med objektiv och allt kanske, håller med er verkligen, men är fortfarande studerande och ni vet...men ska jag hellre vänta då tills jag har pengar till en Digital systemkamera?
 
Skulle satsa mer pengar på optiken än på huset, skulle också överväga ett rejält stativ/huvud, men det kanske du har ett redan?
 
Nej inte än...fast funderat krafigt på det senaste veckorna faktiskt andvänbart ju...
men ska jag gå ner i klasserna då?
Vilka objektiv ska man ha? Märken.
 
En Minolta Dynax 4 eller 5 innehåller de flesta funkltioner som behövs och den säljs i paket med lins för dryga eller runt 2000:- om jag inte minns fel. En kamera att dels prova på med och härda ut. Investeringen är inte allt för stor i fall framtida kameror inte håller måttet från Minolta och det bör finnas god optik på begagnatmarknaden att köpa. När sedan digitalaren kommer i höst och du till jul eller ännu hellre efter jul när priserna borde sjunka rejält, så har du sannolikt bra optik en hyfsad filmkamera och en slant att köpa Minoltas digitala hus.

Sedan jag köpte min Canon 300D har äntligen det digitala fotograferandet fått mening och jag saknar inte färgfilmen det minsta. Jag köpte en skanner frö att skanna diabilder och negativ med, men tyvärr blir det för mycket pyssel med detta. Bilderna blir alltid i digitalkameran rätt färgbalanserade så som jag vill ha dem och jag kan få dem på papper så som jag vill ha dem. En annan parameter som gör digitalfotograferandet intressant är att den rörliga kostnaden i form av framkallning och kopiering av misslyckade bilder försvinner, samt att väntetiden mellan fotografering och analys av resulatet är sekunder i stället för timmar elleer veckor.

Vid sidan om har jag en Canon 1000F som jag kör svartvitt i tillsammans med samma objektiv och blixtar som jag har till digitalaren och jag kan även köra dia eller färgneg om jag vill. Samma ressonemang försöker jag förmedla ovan.
 
vad sägs om en Dynax 7 och en Tamron 28-75/2.8 DI? kanske något att hänga i julgranen? Det går ju på ca 10000, strax över
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.