Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
UV-lampa
- Trådstartare mårten
- Start datum
Platypus
Aktiv medlem
Cyanotypin som är upplagd bland mina bilder är gjord med 15-kronors lampan. Alla uv-lampor jag sett blir varma (speciellt sådana med inbyggd infravärme...). När jag gick en gummitryckskurs sade vår lärare att man skulle sätta på lampan ett tag innan den skulle användas för att ljuset skulle hinna "stabilisera" sig. Avstånd, tid etc får man prova sig fram till.
Jag har aldrig provat på saltpapper -- har du lust att berätta om dina erfarenheter?
Jag har aldrig provat på saltpapper -- har du lust att berätta om dina erfarenheter?
mårten
Aktiv medlem
aha. jag har varit bortskämd med en riktig lampa, för vetenskapliga experiment. på den kunde man till och med välja våglängd.
mina saltpappersexperiment var mitt projektarbete i trean. nu slutar jag ju skolan, och det är därför jag behöver en egen lampa.
om du vill ha en kopia av texten så maila gärna din postadress till mig. texten är skriven så att en nybörjare ska förstå, men du kan säkert få ut något av den också.
mina saltpappersexperiment var mitt projektarbete i trean. nu slutar jag ju skolan, och det är därför jag behöver en egen lampa.
om du vill ha en kopia av texten så maila gärna din postadress till mig. texten är skriven så att en nybörjare ska förstå, men du kan säkert få ut något av den också.
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
uv - lampa
Det finns många olika lampor och solarier som kan användas som uv- belysningen. men de varierar hela tiden i våglängdsområde. Enda sättet att kontrolera uv- ljuset och få samma exponeringstid
gång från gång är att använda sig av metallhalogenlampor - kvicksilverlampor -( de återvinns hela tiden!) Min ljuskälla har en mätare som hela tiden mäter och justerar exponeringstiden. Jag ställer in den på t.ex 1000 enheter i exponering och sen går den klockan fortare eller saktare beroende på var lampan är i sin livscyckel. De lampor vi använder på Biskops Arnö har en uv-livslängd på 400 - 600 timmar.
Detta med uv-ljus är en hel vetenskap och sen är ju neggen olika också .....
Det finns många olika lampor och solarier som kan användas som uv- belysningen. men de varierar hela tiden i våglängdsområde. Enda sättet att kontrolera uv- ljuset och få samma exponeringstid
gång från gång är att använda sig av metallhalogenlampor - kvicksilverlampor -( de återvinns hela tiden!) Min ljuskälla har en mätare som hela tiden mäter och justerar exponeringstiden. Jag ställer in den på t.ex 1000 enheter i exponering och sen går den klockan fortare eller saktare beroende på var lampan är i sin livscyckel. De lampor vi använder på Biskops Arnö har en uv-livslängd på 400 - 600 timmar.
Detta med uv-ljus är en hel vetenskap och sen är ju neggen olika också .....