Annons

Utställning och juridik

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Jag har jobbat som lärare i en kommun utanför Gbg i över 40 år och under nästan hela den tiden har jag fotat elever, bilder med bra kvalitet från slutet av 70-talet till nu. Jag vill ha en utställning på kulturhuset därute kallad "Elever" och jag vet att det finns en enormt allmänintresse för det. Jag måste bara övertyga kulturmänniskorna där att det inte är några juridiska svårigheter.

Frågan: Inte behöver jag väl tillstånd av alla de som är på bilderna för att ha en vanlig "analog" utställning med bilder uppsatta på vägg?

Om jag skulle behöva det kan jag lägga ner projektet direkt, finns ingen möjlighet för mig att kontakta alla de som är på bilderna. Vad säger lagen?

Hmmmm

Hmmm. I förstone kan man tycka att det är enkelt MEN det finns ju många aspekter. En är vad lagen säger, en är vad etik moral och hyfs säger. En komplicerande faktor är huruvida eleverna ställt upp frivilligt som modeller eller om de känt sig vara i "beroendeställning" till läraren och känt sig tvugna att ställa upp. Lagen ser påmånga ställen allvarligt på när någon är i "beroendeställning" till nån annan, relationen lärare-elev är inte trivial därvidlag. Men nu gissar amatörjuristen, här behöver vi hjälp av en expert!

Jag har ingen aning och borde inte skriva något här ;) Men:
Om du var anställd när du fotograferade, har inte då skolan en viss rätt att bestämma vad du får och inte får göra med bilder du fotograferat under din arbetstid? Jag bara undrar av nyfikenhet.

Jag tvivlar på att arbetsgivaren har något att säga till om när det gäller en sådan utställning, såvida inte fotograferingen var en del av arbetsuppgifterna som lärare.

Det är bara att ställa ut. För 30-40 år sen hade inte någon kommit på att ens ställa frågan som du (TS) ställde, men folk har blivit väldigt ängsliga för allt som har med bilder att göra numera, så jag förstår att du vill vara övertygad om att du inte ställer till det för dig.

Vad är det för "kulturmänniskor" som måste övertygas om att det inte är några juridiska svårigheter?
Borde inte dessa människor behöva övertyga dig om eventuella juridiska svårigheter, snarare?

Hmmm. I förstone kan man tycka att det är enkelt MEN det finns ju många aspekter. En är vad lagen säger, en är vad etik moral och hyfs säger. En komplicerande faktor är huruvida eleverna ställt upp frivilligt som modeller eller om de känt sig vara i "beroendeställning" till läraren och känt sig tvugna att ställa upp. Lagen ser påmånga ställen allvarligt på när någon är i "beroendeställning" till nån annan, relationen lärare-elev är inte trivial därvidlag. Men nu gissar amatörjuristen, här behöver vi hjälp av en expert!

Köper ditt argument om etik och moral, lite beroende på vad det är för bilder och hur de togs, men jag kan inte tänka mig att det juridiskt skulle kunna vara något problem. Bilderna används ju inte kommersiellt. Tror också en publicering på nätet är helt ok.

Finns väl en risk att någon skulle kunna bli sur men oftast händer det motsatta, att modellerna blir glada. Igen, lite beroende på hur det fotats.

Frågan: Inte behöver jag väl tillstånd av alla de som är på bilderna för att ha en vanlig "analog" utställning med bilder uppsatta på vägg?

Som andra sagt krävs inget tillstånd för själva utställningen. Det enda som kan kräva tillstånd är om du gör kommersiella annonser för utställningen.

Här kan du läsa vad Fotosidans jurist skriver om saken: http://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/juristen-svarar-far-jag-salja-och.htm

När det gäller etik så känner du nog själv av om någon situation du fångat kan vara för känslig. När åren gått är inte så mycket som är känsligt längre och de flesta tycker bara det är kul att se en yngre version av sig själv.

Som andra sagt krävs inget tillstånd för själva utställningen. Det enda som kan kräva tillstånd är om du gör kommersiella annonser för utställningen.

Här kan du läsa vad Fotosidans jurist skriver om saken: http://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/juristen-svarar-far-jag-salja-och.htm

När det gäller etik så känner du nog själv av om någon situation du fångat kan vara för känslig. När åren gått är inte så mycket som är känsligt längre och de flesta tycker bara det är kul att se en yngre version av sig själv.

Bra, tack! Då har jag nog de svar jag sökte. Nej, etiskt är det inga problem, inga bilder är känsliga på det sättet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar