Annons

Utskriftsupplösning i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
Tidigare, när jag styrde utskrifter via PS, så justerade jag utskriftsstorlek mot upplösning (ppi) så att de var omvänt proportionerliga. En kraftigt beskuren bild krävde litet lägre upplösning för en full A4 o.s.v. Men i Lightroom verkar detta samband vara borta. I utskriftsmodulen kan man först fritt bestämma bildens storlek på papperet, och sedan - lika fritt - bestämma upplösningen. Oavsett om jag dragit upp en ordentligt beskuren bild så är det fritt fram att sätta 300 ppi (eller 240 eller vad jag vill). Hur kan det komma sig?
Martin

Samma

Tidigare, när jag styrde utskrifter via PS, så justerade jag utskriftsstorlek mot upplösning (ppi) så att de var omvänt proportionerliga. En kraftigt beskuren bild krävde litet lägre upplösning för en full A4 o.s.v. Men i Lightroom verkar detta samband vara borta. I utskriftsmodulen kan man först fritt bestämma bildens storlek på papperet, och sedan - lika fritt - bestämma upplösningen. Oavsett om jag dragit upp en ordentligt beskuren bild så är det fritt fram att sätta 300 ppi (eller 240 eller vad jag vill). Hur kan det komma sig?
Martin

Det kunde du i PS också. Det finns en kryssruta i dialogrutan under "image size" som heter resize image som när den är ikryssad låter dig ändra som du vill (interpolera bilden). Är rutan inte ikryssad så får man de pixlar man har varken mer eller mindre. Det borde vara samma i Lightroom fast kanske med andra ord eller i andra menyer. Någon som använder det programmet kommer säkert att svara snart.

Det som händer om du ändrar utskriftsupplösninen i Lightrooms printmodul, är att programmet helt enkelt interpolerar bilden till den valda upplösningen. LR har en förfinad adaptiv bikubisk algoritm som automatiskt resamplar bilden.

Tack för svaren. Jo, jag misstänkte att det rörde sig om någonting ditåt, och så länge man håller sig inom rimliga gränser verkar det ju heller inte innebära några egentliga problem.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto