Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskriftsstorlek per megapixelantal

Produkter
(logga in för att koppla)

Junkman

Avslutat medlemskap
Någonting som jag funderat på under många år är hur stora bilder (utskrifter) man kan göra med 6mp, 10mp, 12mp, 14mp och 16mp samt 12mpAPS-C kontra 12mpFF? Det borde finnas någon storleksbegränsning för varje ovanstående mp antal. Finns det någon härute som gjort expriment nån gång? Skulle vara intressant och veta....................

Instämmer, det finns inget facit. Betraktningsavståndet är avgörande, liksom din personliga preferens, vad kan du acceptera i form av skärpa och detaljer?

Jag har en A3 utskrift på väggen som jag tycker är helt OK, originalet är 1024 x 768 från en Ixus. Duger för mig eftersom motivet är mig kärt och då bilden från början är tekniskt OK ser det förvånansvärt bra ut.

Tänk på alla bilder på reklampelare ute på stan och på byggnader, hur stora är inte dom? Upplösningen är låg men eftersom vi betraktar dom på avstånd funkar det.

Tackar för dom första svaren, jag har tagit en del fina solnedgångs och höstlövsbilder genom åren med kameror som haft mellan 6-10-12,5mp, en del tänkte jag nu göra utskrifter i storleken A4. Så det kan vara bra om man skulle slippa se pixlarna vid närmare granskning. Många pratar om att man måste ha över 20mp för att utskrifterna ska bli riktigt rena...........Måste tillägga att jag max kommer att göra A3 utskrifter och då hoppas jag att min Nikon D300 12,5mp räcker till.

Senast ändrad:
...en del tänkte jag nu göra utskrifter i storleken A4. Så det kan vara bra om man skulle slippa se pixlarna vid närmare granskning...
Det låter alltså som om vi talar om bilder som ska betraktas på vanligt läsavstånd. Då brukar man räkna med att det behövs 250-300 dpi, dvs i runda tal 10 pixlar per mm. En bild på 6 Mpix är ungefär 3000x2000 pixlar. Det skulle alltså räcka bra till 30x20 cm, vilket ju är samma storlek som en A4. En bild på 12 Mpix är ungefär 4000x3000 pixlar, vilket alltså räcker till motsvarande A3.

Hmmm, det betyder att OM man skulle arbeta med Storleken A2 (vilket jag förmodligen inte kommer att göra) skulle det behövas cirka 16mp..........Men om man vill beskära bilden något före utskrift (det kan finnas något i ett hörn som stör bildens helhet) vad händer vid själva utskriften,behöver man mera en 12mp i "reserv"? Har funderat på den biten oxå, eftersom jag inte har jobbat med stora utskrifter.
Nånstans börjar det kännas det som jag på sikt behöver en kamera med mer mp.

Hmmm, det betyder att OM man skulle arbeta med Storleken A2 (vilket jag förmodligen inte kommer att göra) skulle det behövas cirka 16mp..........Men om man vill beskära bilden något före utskrift (det kan finnas något i ett hörn som stör bildens helhet) vad händer vid själva utskriften,behöver man mera en 12mp i "reserv"? Har funderat på den biten oxå, eftersom jag inte har jobbat med stora utskrifter.
Nånstans börjar det kännas det som jag på sikt behöver en kamera med mer mp.

Med större utskrifter ökar normalt betraktningsavståndet, så du bör kunna interpolera den och få ett acceptabelt resultat.

Men visst vore det trevligt att ha full och äkta upplösning vid mycket stora utskrifter. Jag ska göra en 47 x 2 meter stor utskrift för en utställning i sommar. Den kommer att printas i 250 dpi utan interpolering och motsvarar en kamera med runt 10.000 megapixlar. Det bygger förstås på stiching av en väldig massa bilder, ca 1500-2000 st. Poängen med det är att man kan gå ända fram till bilden och fortfarande se skarpa små detaljer, vilket är helt omöjligt med en vanlig bild i mycket stora utskrifter.

Min slutsats: Hög upplösning är aldrig fel när det gäller stora utskrifter.

Senast ändrad:
Med större utskrifter ökar normalt betraktningsavståndet, så du bör kunna interpolera den och få ett acceptabelt resultat.

Men visst vore det trevligt att ha full och äkta upplösning vid mycket stora utskrifter. Jag ska göra en 47 x 2 meter stor utskrift för en utställning i sommar. Den kommer att printas i 250 dpi utan interpolering och motsvarar en kamera med runt 10.000 megapixlar. Det bygger förstås på stiching av en väldig massa bilder, ca 1500-2000 st. Poängen med det är att man kan gå ända fram till bilden och fortfarande se skarpa små detaljer, vilket är helt omöjligt med en vanlig bild i mycket stora utskrifter.

Vad är interpolering och hur funkar det?????

håller med sedan finns det andra orsaker som påverkar slutresultatet ibland mer än upplösning som följande
1. hur skarpt objektivet är (skit in blir skit ut)
2. om bilden är skarp ej rörelse oskärpa (stativ)
3. på vilket media bilden trycks , canvas o akvarell papper är mer förlåtande än ett blankt papper
4. Motivet är det en tegelstensvägg eller något med mycket detaljer så syns oskärpa mer än om du kört en bild med stor bländare o skärpe släpp på bakgrund.

jag tycker att jag fått ut acceptabel skärpa på bild med detaljer i storlek 60x80 med canon 1ds mark 2 16 milj pixel, sedan så finns det alltid dom som tycker sin 6 miljoner pixel kamera bild är så bra i 70x100 medans jag aldrig sett någon som hållit det i bra kvalitet inte ens på canvas. Alla har vi olika krav men om man jämfört utskrifter i större format så ser dom flesta skillnad om motivet är (krävande)

0ch om du använder ett seriöst labb så kan du be dom ta ut en testremsa från din bild så kan du se om den håller för utskrift innan dom trycker på stora knappen.

Jag ska göra en 47 x 2 meter stor utskrift för en utställning i sommar. Den kommer att printas i 250 dpi utan interpolering och motsvarar en kamera med runt 10.000 megapixlar. Det bygger förstås på stiching av en väldig massa bilder, ca 1500-2000 st.
Lite OT, men den bilden vill jag se! Gissar att det är en av dina stadsbilder, Malmö? Eller Stockholm? Var/när är utställningen?

Lite OT, men den bilden vill jag se! Gissar att det är en av dina stadsbilder, Malmö? Eller Stockholm? Var/när är utställningen?

Bilden är inte tagen än, men det blir en 360° vy över Helsingborg i Hbg på Sundstorget. Mycket återstår att fixa, bara den runda montern kostar en hel del och sponsorer ska ordnas m.m. Sedan är tanken att det ska göras i fler städer. I början av augusti börjar utställningen och håller på i ett par veckor.

Kanske skall man hålla i minnet att våra bildskärmar sällan har mer än 85-100 PPI i upplösning.
Dessa stirrar vi på dagarna i ända och bedömer om bilder är skarpa.

En modern skrivare klarar upp till 720 PPI.
Förr brukade man anse att 120-140 PPI var minimum för en utskrift.
Idag har program som LR så bra algoritmer för interpolering att man gott kan ange 300-360 PPI även för en utskrift som inte själv når högre än 120 PPI i önskat format.
För bilder som når upp till 300-360 PPI kan man lika gärna sätta 720 PPI om man har en modern Epsonskrivare och 600 PPI om man har en HP eller Canon. Det ger en marginell förbättring i bilder med mycket detaljer.
I utskriftsmodulen i LR ser man bildens (native PPI) om man inte anger ett värde själv.

För den som är intresserad av ämnet rekommenderas Camera to Print and Screen varmt.
http://www.luminous-landscape.com/videos/tutorials/camera_to_print_and_screen.shtml
Här täcker Michael Reichmann och Jeff Schewe det mesta som är värt att veta inom området.
Runt elva timmar video med 2 goa gubbar.

Vad är interpolering och hur funkar det?????

Interpolering är helt enkelt att bilden förstoras digitalt, t ex i Photoshop eller annat bildprogram. Det finns olika algoritmer att testa samt pluggar till PS som är mer eller mindre bra. Den (enl mitt tycke) som fungerar bäst är Alien Skin Blow Up. Någonstans måste bilden förstoras och om du inte gör det själv görs det hos labbet eller tryckeriet. Fördelen med att göra det själv är att du har koll på slutresultatet.

Ett litet enkelt tips för att kolla om bilden håller är att göra förstoringen (interpoleringen) och sedan displaya bilden i 100% (gärna i fullskärm). Backa sedan till det tänkta betraktningsavståndet och se hur det ser ut. Annars skriv ut ett utsnitt i 100%.

Interpolering sker även när bilden förminskas, t.ex. när man tittar på en bild på skärmen. Då ska ett antal megapixlar skalas ner till kanske bara nån megapixel. Själv har jag en kamera som ger 12 megapixel, och en skärm på 1920*1200 pixel (d.v.s. ca 2,2 megapixel).

Ofta kan man förhålla sig ganska enkelt till dessa frågor: om det ser bra ut på fullskärm så ser det förmodligen bra ut i utskrift.

Interpolering är helt enkelt att bilden förstoras digitalt, t ex i Photoshop eller annat bildprogram. Det finns olika algoritmer att testa samt pluggar till PS som är mer eller mindre bra. Den (enl mitt tycke) som fungerar bäst är Alien Skin Blow Up. Någonstans måste bilden förstoras och om du inte gör det själv görs det hos labbet eller tryckeriet. Fördelen med att göra det själv är att du har koll på slutresultatet.

Ett litet enkelt tips för att kolla om bilden håller är att göra förstoringen (interpoleringen) och sedan displaya bilden i 100% (gärna i fullskärm). Backa sedan till det tänkta betraktningsavståndet och se hur det ser ut. Annars skriv ut ett utsnitt i 100%.

Jag har photoshop 8, men vad går man in på för meny för att göra interpolering? Vore tacksam för info :).

Ett litet enkelt tips för att kolla om bilden håller är att göra förstoringen (interpoleringen) och sedan displaya bilden i 100% (gärna i fullskärm). Backa sedan till det tänkta betraktningsavståndet och se hur det ser ut.
Nja, då måste ju din skärm ha samma upplösning som din skrivare, dvs 300 ppi eller nåt åt det hållet. Det har den inte.

Nja, då måste ju din skärm ha samma upplösning som din skrivare, dvs 300 ppi eller nåt åt det hållet. Det har den inte.

Blanda inte ihop upplösning nu. En skrivare kan oftast inte modulera varje bildpunkt som en bilskärm. En laserskrivare med 300 eller 600 dpi kan inte leverera gråskalor med denna upplösning.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto