Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift på 5x8 inch papper

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hejsan
Jag sitter och försöker få till utskrifter på ett fotopapper (Epson orginal), Storlek 5x8 inch eller 127x203.2 mm. Frågan är vilka inställningar jag ska använda när jag ska skanna in en bild för detta format. Jag har riktigt svårt att få det rätt. Använder Minolta Scan Dual:s egen programvara för skanningen. Skrivaren är Epson 950. Jag hittar ingen förinställd skannerinställning utan jag försöker trixa till en egen. Är det någon som kan ge mig tips på hur jag ska göra. Hoppas jag gett tillräcklig information.

Jag förstår inte riktigt problemet. Varför inte bara skanna i högsta upplösningen och ställa in storleken i ditt bildbehandlingsprogram?

Du behöver ju 2500 pixlar i längsta dimensionen om du vill skriva ut med maximal kvalitet på en Epson och för det är det högsta upplösningen som gäller. Nästa steg nedåt, halva upplösningen, ger för få pixlar.

..låter enkelt

Hej
Det låter enkelt, jag testar och ser vart jag hamnar. Tack för snabbt svar!

Hmm..det blev en fråga till. Vad anger man för format i exempelvis Photoshop när man skriver ut?
Ska man göra en egen profil med dessa mått eller är det bara att rocka på?

Det är väl bara att rocka på. Se till att du inte ändrar den fysiska storleken när du ändrar utskriftsstorleken bara, för då tappar du kvalitet.

Är rutan "Resample image" urduttad så kan du skriva in de exakta måtten så ändrar sig upplösningen automagiskt.

Bilagor

• jarkendal.gif
    jarkendal.gif
    9.2 KB · Visningar: 164
Man bugar och bockar. Jag ska göra ett par testskott hemma i "mörkrummet". Efter din fina hjälp kanske det räcker med ett skott för att få träff :)

Tack Jim, du är en klippa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar