Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift och färgrymd

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis skaffat mig en bläckstråleskrivare, canon pixma ix6850.
för att få bästa utskrifter, vilket format ska jag skriva ut i ? srgb, rgb cmyk eller lab?

Beror på

Ja det beror på. Har du fotat i s-rgb och haft s-rgb i ditt arbetsflöde så vinner du inget på att konvertera innan utskrift till Adobe-rgb. Har du haft Adobe-rgb i ditt arbetsflöde (från fotograferandet eller en rawfil som grund där du kan ändra i efterhand så kan du vinna en del på att köra från Adobe-rgb. Tänk bara på att du behöver en skärm som klarar detta om du ska kunna veta hur det blir innan du skriver ut. Väldigt mycket mer finns att säga om din fråga och jag rekommenderar att du läser lite artiklar här på FS eller googlar lite. Finns även en del bra trådar här med informativ fakta. Jag gissar också att du får fler svar.

Har du haft Adobe-rgb i ditt arbetsflöde (från fotograferandet eller en rawfil som grund där du kan ändra i efterhand så kan du vinna en del på att köra från Adobe-rgb. Tänk bara på att du behöver en skärm som klarar detta om du ska kunna veta hur det blir innan du skriver ut.

Om det vore sant skulle det ju inte gå att printa i Prophoto RGB, eller hur?

Bättre

Det vore bra om du förklarar vad du menar och hur TS ska göra ifall han ska använda större färgrymder än Adobe-rgb.

Har precis skaffat mig en bläckstråleskrivare, canon pixma ix6850.
för att få bästa utskrifter, vilket format ska jag skriva ut i ? srgb, rgb cmyk eller lab?
Ser i din profil att du har Lightroom. Det programmet har en utmärkt utsdkriftsmodul så använd den.
I den modulen väljer du vilka bilder du vill skriva ut och vilket format de ska ha. Gå in i skrivarens drivrutin (från LR) och ställ in papperskvalitet och övriga inställningar. Dessutom stänger du av skrivarens färghantering (den hanteras oftast bäst av av LR).
Sedan ställer du in ditt utskriftsjobb i LRs utskriftsmodul. Du hittar alla inställningar som behöver göras i den högra panelen. Under "Utskriftsjobb >>Färghantering>>Profil" anger du den pappersprofil som ska användas. (Kan laddas ner från papperstillverkaren. För dig är det väl enklast om det är Canonpapper.) LR sköter sedan om hela proceduren och du behöver inte fundera på vilken färgrymd som ska användas. Det fixar LR.
Skriver du ut med något annat program, t ex Canons som följde med skrivaren, föreslår jag att du konverterar bilden till sRGB före utskrift.

tack för er som svarat.
Kör rgb ändå ifrån kameran in till lightroom/capture one och i photoshop brukar jag ha exporterat dom som Prophoto RGB. Awid har LR men det är inte de programmet jag använder just nu för mina kataloger utan det är Capture one. Brukar oftast skriva utifrån photoshop.
Det är inte canon jag papper just nu utan det är brother BP71GA4 premium glossy photo paper 260g/m2 jag använder just och liknande A3 från brother.
Det är en Imac som jag har, som har blivit kalibrerad för någon vecka sen sist.
Kanske är enklare att skriva ut direkt ifrån LR istället. Även med LR måste jag välja Profil, och det är där jag har problem med att välja den rätta profilen, borde ju vara antingen adobe RGB eller Prophoto RGB som jag borde använda mig av ? eller det bättre att använda en av CMYK profilerna?
Andra lilla problemmet jag är hur jag stänger av skrivarens färghantering ?

tack för er som svarat.
Kör rgb ändå ifrån kameran in till lightroom/capture one och i photoshop brukar jag ha exporterat dom som Prophoto RGB. Awid har LR men det är inte de programmet jag använder just nu för mina kataloger utan det är Capture one. Brukar oftast skriva utifrån photoshop.
Det är inte canon jag papper just nu utan det är brother BP71GA4 premium glossy photo paper 260g/m2 jag använder just och liknande A3 från brother.
Det är en Imac som jag har, som har blivit kalibrerad för någon vecka sen sist.
Kanske är enklare att skriva ut direkt ifrån LR istället. Även med LR måste jag välja Profil, och det är där jag har problem med att välja den rätta profilen, borde ju vara antingen adobe RGB eller Prophoto RGB som jag borde använda mig av ? eller det bättre att använda en av CMYK profilerna?
Andra lilla problemmet jag är hur jag stänger av skrivarens färghantering ?
I vare sig LR eller PS behöver du ange någon färgrymd när du skriver ut.. Det sköter programmet(en) om du låter det sköta utskriften. Hur Capture one funkar vet jag inte.
Men om du först vill exportera dina bilder (från LR eller C one) för att sedan skriva ut i annat program föreslår jag att du kör med sRGB. Din skrivare är inte en dedikerad fotoskrivare utan en kontorsskrivare som också kan skriva ut foton (med mycket bra resulltat dessutom enl. tester.) Men den har endast 5 patroner/färger, (cyan, magenta, gul och två svarta varav den ena för foto). Så eventuella begränsningar i färgåtergivning hänger nog mer samman med skrivarens begränsade kapacitet än i färgrymdens omfång. CMYK och Prophoto RGB kan du i alla fall glömma för utskrifter med din skrivare.
Jag vet inte hur man stänger av färghanteringen i din Canonskrivare (har själv Epson). Men vad jag minns från en tidigare Canonskrivare jag haft så gjordes det under "Huvudgrupp>>Färgintensitet>> Matchning" och där valde man "Ingen". Men det ser kanske annorlunda ut nu för tiden.
Om du inte hittar någon profil för det papper du använder så testa med motsvarande Canonpapper
, t ex Canon Plus Glossy II (PP-201). (Antar att profiler för Canonpapper följde med din skrivare).

Det vore bra om du förklarar vad du menar och hur TS ska göra ifall han ska använda större färgrymder än Adobe-rgb.
Det var inte TS jag svarade, det var dig och jag kommenterade att du säger att ska man skriva ut en bild som ligger i Adobe RGB, så behöver man en skärm som visar Adobe RGBs gamut. Det är inte korrekt. Om det vore så, skulle det inte gå att skriva ut bilder som ligger i ProPhoto RGB eftersom det inte finns någon skärm som kan visa en så stor färgrymd. Bildens färgrymd konverteras till skrivarens färgrymd mha utskriftsprofilen och precis som Anders skriver så sköter LR, PS och CO det alldeles utmärkt i de flesta fall. Är man osäker på om färger klipper eller annat bör man softproofa bilden med utskriftsprofilen innan man printar.

Det är inte canon jag papper just nu utan det är brother BP71GA4 premium glossy photo paper 260g/m2 jag använder just och liknande A3 från brother. Det är en Imac som jag har, som har blivit kalibrerad för någon vecka sen sist.
Andra lilla problemmet jag är hur jag stänger av skrivarens färghantering?
Du måste ha tag i en pappersprofil till det papper du använder. Adobe RGB och ProPhoto RGB är arbetsfärgrymder som du jobbar i när du redigerar bilderna. När sedan bilden ska printas måste den konverteras till den profil som är gjord för det papper och den skrivare du tänker skriva ut på. (Det gör LR, PS, CO automatiskt när du väljer utskriftsprofil.) Du ska alltså inte välja någon av arbetsfärgrymderna vid utskriften. Om du inte hittar utskriftsprofiler till ditt papper gjorda för din skrivare, så kommer utskriften aldrig att bli bra. Byt papper till något som din printer klarar av.

Skrev

Det var inte TS jag svarade, det var dig och jag kommenterade att du säger att ska man skriva ut en bild som ligger i Adobe RGB, så behöver man en skärm som visar Adobe RGBs gamut. Det är inte korrekt. Om det vore så, skulle det inte gå att skriva ut bilder som ligger i ProPhoto RGB eftersom det inte finns någon skärm som kan visa en så stor färgrymd. Bildens färgrymd konverteras till skrivarens färgrymd mha utskriftsprofilen och precis som Anders skriver så sköter LR, PS och CO det alldeles utmärkt i de flesta fall. Är man osäker på om färger klipper eller annat bör man softproofa bilden med utskriftsprofilen innan man printar.

Nej riktigt så sa jag inte. Jag skrev "Tänk bara på att du behöver en skärm som klarar detta om du ska kunna veta hur det blir innan du skriver ut"
Om man sitter med en skärm som knappt klarar s-rgb så kan ju utskriften se ganska annorlunda ut än skärmbilden.

okej, så det är alltså pappers profilen jag måste hitta, dumt att slänga bort de pappren jag redan har. det borde finnas någon profil för det pappret jag har men kan inte hitta något än.
får helt enkelt använda upp det jag redan har och sen fundera över något annat papper, tex canons egna papper och hitta en profil för det.
hittar fortfarande inte hur jag ska stänga av skrivarens färghantering, den är kopplad med airprint men det borde inte göra någon större skillnad, bifogar snapshots på skrivarens inställningar och skrivarinställningarna i mac

Bilagor

• Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 13.07.49.jpg
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 13.07.49.jpg
    23.4 KB · Visningar: 27
  • Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 13.12.22.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 13.12.22.png
    43.7 KB · Visningar: 31
  • Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 13.12.37.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 13.12.37.png
    20.4 KB · Visningar: 661
  • Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 13.12.58.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 13.12.58.png
    32.9 KB · Visningar: 25
okej, så det är alltså pappers profilen jag måste hitta, dumt att slänga bort de pappren jag redan har. det borde finnas någon profil för det pappret jag har men kan inte hitta något än.
får helt enkelt använda upp det jag redan har och sen fundera över något annat papper, tex canons egna papper och hitta en profil för det.
hittar fortfarande inte hur jag ska stänga av skrivarens färghantering, den är kopplad med airprint men det borde inte göra någon större skillnad, bifogar snapshots på skrivarens inställningar och skrivarinställningarna i mac
Det är nog så att Brother bara gör profiler till sina egna skrivare. Du får chansa med något motsvarande Canonpapper som jag skrev i ett tidigare inlägg ( t ex Canon Plus Glossy II (PP-201). "Det blir det det blir". Har själv kört Canonpapper med Epsonprofil på Epsonskrivare med någorlunda godtagbart resultat.
Nu kan inte jag din skrivare så jag kan inte hjälpa till med något tips på hur man stänger av färghanteringen (finns det möjligen något val för detta där du ställer in utskriftskvalitet??).
Annars får du i LR (om du använder det) ange "Hanteras av skrivare" under "Färghantering>>Profil" och i stället ställa in parametrarna (format, papperskvalitet, utskriftskvalitet etc) i skrivardrivrutinens dialogrutor.

Det är nog så att Brother bara gör profiler till sina egna skrivare. Du får chansa med något motsvarande Canonpapper som jag skrev i ett tidigare inlägg ( t ex Canon Plus Glossy II (PP-201). "Det blir det det blir". Har själv kört Canonpapper med Epsonprofil på Epsonskrivare med någorlunda godtagbart resultat.
Nu kan inte jag din skrivare så jag kan inte hjälpa till med något tips på hur man stänger av färghanteringen (finns det möjligen något val för detta där du ställer in utskriftskvalitet??).
Annars får du i LR (om du använder det) ange "Hanteras av skrivare" under "Färghantering>>Profil" och i stället ställa in parametrarna (format, papperskvalitet, utskriftskvalitet etc) i skrivardrivrutinens dialogrutor.

vart laddar jag ner tex canon plus glossy icc profiler ifrån ?

vart laddar jag ner tex canon plus glossy icc profiler ifrån ?
Följde väl med skrivaren på CD-skiva är du köpte den. Annars finns de säkert på Canons supportsidor.
Kollade handboken till din skrivare (följde väl med en när du köpte skrivaren). På sid 202 (i den Engelska versionen) står det följande om hur man ställer in skrivaren vid utskrift från program som hanterar utskriften via ICC-profiler (typ Lightroom m fl):
Printing with ICC Profiles (Specifying an ICC Profile from the
Application Software)
When you print from Adobe Photoshop, Canon Digital Photo Professional, or any application software that
can identify input ICC profiles and allows you to specify such profiles, printer uses the color management
system (ColorSync) built-into Mac OS when printing. The printer prints the editing and touch-up results of
the application software and effectively uses the color space of the input ICC profile specified in the image
data.
To use this printing method, use your application software to select color management items and specify an
input ICC profile and a printing ICC profile in the image data.
Even if you print using a printing ICC profile that you created yourself or one for special Canon paper, be
sure to select color management items from your application software.
For instructions, refer to the manual of the application software you are using.
Handboken kan du hitta här OBS Macversionen. Finns även en för Win.

Följde väl med skrivaren på CD-skiva är du köpte den. Annars finns de säkert på Canons supportsidor.
Kollade handboken till din skrivare (följde väl med en när du köpte skrivaren). På sid 202 (i den Engelska versionen) står det följande om hur man ställer in skrivaren vid utskrift från program som hanterar utskriften via ICC-profiler (typ Lightroom m fl):
Printing with ICC Profiles (Specifying an ICC Profile from the
Application Software)
When you print from Adobe Photoshop, Canon Digital Photo Professional, or any application software that
can identify input ICC profiles and allows you to specify such profiles, printer uses the color management
system (ColorSync) built-into Mac OS when printing. The printer prints the editing and touch-up results of
the application software and effectively uses the color space of the input ICC profile specified in the image
data.
To use this printing method, use your application software to select color management items and specify an
input ICC profile and a printing ICC profile in the image data.
Even if you print using a printing ICC profile that you created yourself or one for special Canon paper, be
sure to select color management items from your application software.
For instructions, refer to the manual of the application software you are using.
Handboken kan du hitta här OBS Macversionen. Finns även en för Win.

får inte upp color matching alls, visar med snapshots

Bilagor

• Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.54.jpg
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.54.jpg
    26.5 KB · Visningar: 28
  • Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.28.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.28.png
    82.1 KB · Visningar: 49
  • Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.18.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.18.png
    76.9 KB · Visningar: 24
  • Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.07.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.07.png
    86.6 KB · Visningar: 45
  • Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.00.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.29.00.png
    82.6 KB · Visningar: 32

Bilagor

• Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.28.52.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.28.52.png
    78.6 KB · Visningar: 19
  • Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.28.45.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.28.45.png
    74.4 KB · Visningar: 13
  • Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.28.31.png
    Ska?rmavbild 2016-04-24 kl. 15.28.31.png
    79.9 KB · Visningar: 13
får inte upp color matching alls, visar med snapshots
Om du öppnar skrivarens dialogruta inifrån Lightroom så ska fler val visas, bl a "Colormatching". Detta görs i utskriftsmodulen i LR (antingen via "Utskriftsformat" längst ner till vänster eller via "Skrivare..." längst ner till höger). Se handboken sid 218 i länken jag tidigare postade.
Men kolla handboken. Den är väldigt utförlig. Jag kan nog inte bidra med så mycket mer än tipset att leta och läsa i handboken eftersom jag själv inte ens har någon Canonskrivare:)

Om du öppnar skrivarens dialogruta inifrån Lightroom så ska fler val visas, bl a "Colormatching". Detta görs i utskriftsmodulen i LR (antingen via "Utskriftsformat" längst ner till vänster eller via "Skrivare..." längst ner till höger). Se handboken sid 218 i länken jag tidigare postade.
Men kolla handboken. Den är väldigt utförlig. Jag kan nog inte bidra med så mycket mer än tipset att leta och läsa i handboken eftersom jag själv inte ens har någon Canonskrivare:)

är dom rutorna inneifrån lightroom och finns inget colormatching där överhuvudtaget.
vet inte om det är för att jag är på Airprint och inte med kabel som det blir så. Har installerat drivrutinerna och programmen till, tex my image garden och när jag ska skriva ut därifrån får jag bara upp en pop-up ruta som säger : cannot print becuse a printer is not supported by this software is not installed. när jag har laddat ner drivers och hela programsviten på canons hemsida.
http://ugp01.c-ij.com/ij/webmanual/...ml?lang=sv&type=setup&area=eu&model=ix68&os=m så det är inte fel programvara men något konstigt är det

Antar att "Airprint är samma sak som WiFi. Så en fråga - har du överhuvudtaget kontakt med din skrivare från datorn? Annars får du väl börja med att testa att skriva ut via kabel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar