Annons

Utskrift för passepartout

Produkter
(logga in för att koppla)

BeriJan

Aktiv medlem
Har en fundering angående anpassning av utskriftsstorlek och beskärning av bilder för att monteras i passepartout.

Låt oss säga att jag har ett passepartout med öppningen 20*30cm och en bild som jag gör en beskärning i med samma proportioner som passepartout.

Som jag förstått det så bör den utskrivna bilden vara lite större än öppningen i passepartout för att inte hamna kant i kant men jag vill ju inte att delar av mitt valda bildutsnitt ska hamna utanför öppningen.

Hur gör ni? Beskär ni bilden med ett utsnitt som är lite större än det ni vill se efter montaget, t ex 1cm mer runt om och sedan printar bilden i 22*32cm eller...

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Din utskrift måste vara lite större än hålet i kartongskivan. Jag tycker det räcker med 3-4 mm på var sida. Väldigt lite av bilden döljs då av pappskivan. Om det finns kritiska detaljer nära kanten så beskär jag bilden så att det finns lite marginal. Jag skär mina kartonger själv så det går att variera hålets storlek efter behov. Lite petigare om du köper färdigskurna men inget stort problem. Skär du själv kan du lägga den utskurna biten bakom bilden och får då ett bra mothåll från den eventuella ramens baksida. Detta planar ut bilden lite.

Jag printar inte utan kopierar.
Ja bilden är normalt större än min passepartout.

Men det har hänt att jag gjort bilden i den storlek jag vill visa den.
Litet vitt område utanför det.
Sedan med en svart penna ritat en fyrkant runt bilden.
Lite mer vitt.
Till sist börjar kanten på min passepartot.

Känns det rätt för dig så är det rätt!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto