Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för djungelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

karlhans

Medlem
Skall snart göra en resa till amazonas och funderar lite över vad man ska ha med sig i fotoväg, någon som har erfarenhet av detta. Objektiv,blixt,stativ?
 
Coolt, inte för att jag har en aning om vad du ska ha med...
Fick själv precis en inbjudan till en djungelöverlevnadsutbildning till Malaysia... Oh så sugen jag är, men typ 30000:- för allt känns lite mycket, även om jag säkert skulle njuta av resan hela resten av mitt liv...

I vilket fall, jag funderade ju lite om kamera, även om jag nog tackar nej :-(
Fuktskyddad och enkel, med ganska mycket minneskort. Kanske två skapligt billiga kameror. Jag skulle inte ta med en system, men kursen jag funderade på var överlevnad, och då kan jag tänka mig att det blir en del hopp i vatten o klättring o sova i dyngsur djungel.

PS Jag har varit på kurser där de inte godkänner klocka i kameran, kolla det!
 
Beror på vad du är ute efter och om du reser huvudsakligen för att FOta.

Jag skulle gå för få objektiv oavsett svar på ovan "fråga".


Mitt val hade idag varit detta.. Eventuellt så droppar jag 70-200mm eftersom det tar plats och väger.. samt att jag hade prioriterat ett stort tele och ngr mer normala brännvidder.

-28-105mm, alternativt ett fast 50mm.

-70-200mm.

-Större tele +300mm.

-1,4converter.
-Mellanring 25mm.

Detta tar rättså lite plats med ett/par hus och massa batterier och minnen. En Lowepro Phototrekker AW sväljer detta rättså lätt. Går som handbagage också även om vikten överstiger det rekommenderade.




Om du vet med dig att du mest kommer att söka efter växter eller landskap/vyer så droppar du det största telet och sparar massa plats och vikt.
Vill du satsa på Jaguaren i dunklet så går du för telet och droppar tex normalzoomen.

Prioriteringarna får råda här.




MVH Niclas,
 
Siliconkisel för att torka ut fuktig luft. Boots med sköna strumpor. Myggmedel. Malaria-profylax Plastpåse för kameran?objektiv (gör hemmagjorda). Pannlampa. Tunnare regnkläder.
Blixt är nödvändigt...kanske ett enbent stativ beroende på objekt.
Skall du åka själv? Kanske har du mycket grejer. ... en guide kan vara mycket bra att ha..dels för att ta dig till bra ställen och dels kanske kan bära en del utrustning.
 
Film

En gammal FM2, F3, AE, AV Pentax?
OM1 nej förresten(tygridå kan inte vara ngn höjdare i fuktig möglande djungel).

ngt som inte behöver datorer & batterier för att det innehåller för mycket elektronik.
 
Kanske var det inte mycket råd i fotoväg som Niklas skriver men dock inte att förglömma dessa egensaker ochså.
MVH Thomas
 
Enbesstativ hade jag plockat med oavsett om fotande var i fokus på resan eller inte. Om jag ,å andra sidan reste enbart för fotande så hade jag värderat att i stället ta med trebensstativet.



Thomas, jo jag tänkte mest på det rent fotoutr,stn,mässiga. Allt annat viktigt (som du nämner) kommer lätt ur fokus när vi inte befinner oss mitt i djungeln:)

Jag tror dock att vi överdramatiserar djungeln lite ibland. Jag tror att man (om man är försiktig och inte rör sig inne i djungelns djup mycket väl i stor utsträckning kan använda sig av vanliga konsument/dslr-prylar.

MVH Niclas,
 
Du kan få låna min FM2:a, men den behöver lite geonomgång innan.
Seriöst, du får ha den gratis.

Finns det ngn som inte säger att det är en helt underbar kamera?

Jag har ett normalobjektiv till den... Inte ngn höjdare tyvärr...
 
Senast ändrad:
Niklas... jo,ibland överdramatiserar man djungeln men samtidigt beror det mycket ochså på vart man åker...hur det är ställt med turismen osv. I Costa Rica, Malaysia,Thailand, kanske ochså Pantanal och många andra ställen bygger de ju "trekkingtrails" och då blir ju allt så mycket lättare.
 
solvargen skrev:
Niklas... jo,ibland överdramatiserar man djungeln men samtidigt beror det mycket ochså på vart man åker...hur det är ställt med turismen osv. I Costa Rica, Malaysia,Thailand, kanske ochså Pantanal och många andra ställen bygger de ju "trekkingtrails" och då blir ju allt så mycket lättare.

Ja precis. Det beror på. Många gånger så är det "overkill att ta med sig analoga prylar som man också kanske känner sämre"..

Tråkigt såklart när dessa platser blir kommersialiserade men förhoppningsvis så är det inte så illa. Iofs bra att man inte har okontrollerat slitage överallt..!!

Är man ovan med miljön i djungeln så tror jag hur som helst att man bör fokusera på att inte ha för mycket överflöd med sig. Utanför touristtracksen så blir det snart obekvämt och då kanske det är bättre att inte släpa på saker som man inte kommer att använda.



MVH Niclas,
 
solvargen skrev:
Finns det GPS-antenner i Syd-amerikas djungler&system??
Vore kul att veta faktiskt!!

GPS:en pratar med (lyssnar på) satelliter. Har man bara någorlunda fritt mot himlen så får man täckning i stort sett överallt.
 
boran skrev:
GPS:en pratar med (lyssnar på) satelliter. Har man bara någorlunda fritt mot himlen så får man täckning i stort sett överallt.

Men inte i en regnskog, eftersom krontaket effektivt gör att man inte får kontakt med satteliterna.

Själv har jag just kommit hem från en tre veckors vandring i regnskog på Borneo. EOS 20D, EF 100 2,8 macro, EF-S 10-22, samt EF 70-200/2,8 IS och extender 1,4 i en vattentät väska med kiselgelpåsar i varje kväll (nya, fräscha påsar varje kväll!) fungerade väldigt bra. Bilder finns på

http://www.pbase.com/borneobent/borneo

Utöver det finns det förstås behov av en del andra saker, såsom vettig medicin, vettig ryggsäck, igelskydd, samt vettiga kläder. Vettiga kläder=kläder som torkar snabbt.

mvh

Bent
 
jag skulle ta med så ite digitala prylar som möjligt.. visst det går ju med vattentäta väskor och kiselpåsar men så mycket smidigare med film..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.