Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utländsk nätbutik

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper33

Avslutat medlemskap
Hej!
Vilken nätbutik inom EU är "bäst" att köpa lite dyrare objektiv i just nu? Prisjakt verkar mest hänvisa till de tyska butikerna men finns det ingen bra lågprisbutik som är engelskspråkig?

Mvh
Jesper

Har också fått mycket bra hjälp av CameraNu men om du vill ha andra förslag så finns tex Robert White, Warehouse Express och Ffordes. RW är inte billigast men ligger bra till hos Nikon och troligen Canon om det är ovanliga objektiv du är ute efter. Wex är mer konsumentinriktad medan Ffordes har en hel del begagnat.

I Köpenhamn finns Photografica, inte billigast de heller men stort utbud av både nytt och beg.

Har precis gjort en beställning från www.fotokonijnenberg.nl, och det gick bra utan att jag kan ett ord holländska. Som svensk måste man beställa från den holländska sidan (den verkar dessutom vara något billigare), men de har också en engelsk sida där det går att läsa de flesta texter, och även se registreringsformuläret på engelska. Övriga texter går förvånansvärt bra att dra genom google translate.

Kan tillägga att jag beställt så nyligen att jag inte fått varorna ännu, men de har hittills svarat snabbt på de mail jag skickat, och även plockat in en snabbplatta till min kamera som de inte hade i sitt sortiment.

Har precis gjort en beställning från www.fotokonijnenberg.nl, och det gick bra utan att jag kan ett ord holländska. Som svensk måste man beställa från den holländska sidan (den verkar dessutom vara något billigare), men de har också en engelsk sida där det går att läsa de flesta texter, och även se registreringsformuläret på engelska. Övriga texter går förvånansvärt bra att dra genom google translate.

Kan tillägga att jag beställt så nyligen att jag inte fått varorna ännu, men de har hittills svarat snabbt på de mail jag skickat, och även plockat in en snabbplatta till min kamera som de inte hade i sitt sortiment.

Jag köpte mitt senaste kamerahus därifrån för ca ett år sedan och det gick utmärkt. Då tror jag inte att det fanns någon engelsk sida alls...

Technikdirekt i Tyskland är bra. Jag vet inte hur priserna står sig men det kan man ju lätt jämföra.
Jag köpte ett Sigma 150/2.8 Macro från Technikdirekt, Vid leverans visade det sig att objektivet inte fokuserade ner till närgräns. Svor ve och förbannelse över att jag anlitat en utländsk nätbutik och förväntade mig en hel del strul. Hur som helst ringde jag tyskarna och de sa "OK inga problem. Packa objektivet så skickar vi en budfirma för att hämta upp det. Så snart vi fått det till Tyskland så skickar vi ett nytt." Dagen efter kom budfirman och hämtade objektivet och en vecka senare hade jag ett nytt fungerande objektiv. Som dessutom nu levererades till min sommarstugeadress.
Mycket bra service. Det tycker jag är mer avgörande för om en butik är bra än om priset ligger någon hundring upp eller ner.

www.fotokoch.de

Någon som provat den. De har fem bra omdömen på prisjakt och låga priser på de objektiv jag funderar på. De har Paypal vad det nu kan vara värt.

Vad är risken med att handla av t ex denna butik?

/Jesper

Hur betalade ni när ni beställe? Har tittat på Fotokonijnberg och det fanns flera alternativ. Ett där man kunde sätta in pengar på bank tills man fått leverans. Ett annat där man betalar i förskott. När jag beställt något i Sverige så har jag oftast använt faktura eller betalning i efterskott.

Har tänkt köpa ett Gitzo stativ. Har aldrig handlat från annat land tidigare. Är det några tips ni vill ge?
Stativen jag hittat är GT3541xls och GT3531ls. Jag har vridit mig som en mask över priserna men efter några felköp av andra stativ har jag insett att nu slår jag till för gott och köper ett som jag kan leva med länge.

CameraNu kräver också förskottsbetalning men det har gått bra för mig så här långt (peppar peppar!). Jag gjorde helt enkelt en IBAN-överföring med hjälp av min internetbank och bara ett par dagar senare fick jag besked från CN att de tagit emot min betalning. Ytterligare ett par dagar senare fick jag mail med kollinummer och efter 5-6 dagar fick jag äntligen mitt paket. Tyvärr levererar CN med UPS och det fungerar ju sådär i Sverige om man inte väljer att leverera till jobbet.

Vad gäller stativen är det kanongrejer, jag har själv ett GT3530LS som jag köpte förra våren. Det är som natt och dag jämfört med mitt gamla Manfrotto. Det är dock mycket stor skillnad i maxhöjd på de två du tittar på, 148cm resp 198cm. Behöver du verkligen hissa upp kameran till över två meters höjd? Jag är 184cm lång och klarar mig galant med 148cm stativ, kulleden bygger ca 10cm och kameran ytterligare 10-12cm.

Vad skall du ha för kulled på?

Jag betalade med banköverföring till Foto Konijnenberg, vilket inte är speciellt svårt. Min internetbank krävde dock deras adress, så jag fick maila dem och verifiera att jag hade rätt adress vilket gjorde att jag inte kunde betala samma kväll, utan fick vänta tills dagen efter då jag fått svar. Vid beställningen kommer också ett mail med alla uppgifter som behövs (utom adressen, om banken kräver den). Det går också att betala med kort, men kortavgiften är så hög att jag inte tyckte det var värt det.

Om du tänker beställa stativet från Foto Konijnenberg skulle jag nog rekommendera GT3541XLS (var faktiskt ett sådant jag beställde därifrån, och nu fått hem) istället för GT3531LS. GT3541XLS är visserligen 3 cm längre ihopfälld (70cm mot 67cm) och väger 130 gram mer (1,97kg mot 1,84kg), men å andra sidan kan det göras 49cm längre! Även om du i de flesta fall bara fäller ut tre av segmenten (så att det blir lika högt som ett GT3531LS), så har du alltid möjligheten att fälla ut det ännu mer - exempelvis om du vill rikta kameran uppåt utan att behöva stå böjd, eller ställa stativet i en sluttning. Dessutom är GT3541XLS bara €30 dyrare (ca 270kr) än GT3531LS. Du får helt enkelt ett 32% längre stativ till priset av 7% högre vikt, 4% större hopfälld och 5% högre inköpskostnad!

Ja det känns ju bra. Tänkte ha ett RRS 55 huvud på det. Och jag håller med om att XLS blir lite högt och dessutom är det fyrdelat, vilket är en del till att skruva ur. Lutar åt 3531LS.
Såg att de kommer ut nya Gitzo och tror att detta stativ heter GT3532LS nu. Skillnaden vet jag inte.

Tack Daniel för ditt svar. Satt och skrev mitt förra svar innan jag han läsa ditt. Men det låter som jag får tänka lite till...då.
Vad blev slutsumman på stativet?

Om du inte redan beställt kulan från USA kan det vara värt att kolla på CameraNu.nl, de säljer nämligen både Gitzo och RRS. Beroende på valutakurserna kan det faktiskt bli billigare än att dela upp köpet på olika säljare.

Det verkar inte vara någon jätteskillnad mellan gamla och nya Gitzo, 3532 är lite tyngre och lite kraftigare än 3531 men man skall nog ha väldigt höga krav för att märka någon skillnad.

Du måste inte skruva fram alla segment, det går alldeles utmärkt att använda med bara tre segment (helt eller delvis) utfällda.

Gitzo's nya serie (GTxxx2) är bland annat starkare än de gamla stativen - den information jag hittat (tack vare en annan tråd är på FS) anger att maxviktten ökat från 18kg till 24kg - men de är också några hekto tyngre. De har också fått en ny packning mellan ben-segmenten för att minska risken att de kärvar om det kommer sand och smuts i dem. Var också några andra mindre justeringar de gjort.

De nya stativen kommer enligt den svenska importören under Mars. Rekommenderat försäljningspris verkar också vara högre (GT3542XLS har ett rek pris på €1000), och det kommer antagligen dröja innan de sjunkit i pris till de nivåer som Foto Konijnenberg säler gamla serien för nu.

Edit: Stativet jag köpte kostade €599 + €25 i frakt, vilket med dåvarande eurokurs blev 5500 kr. Beställde också ett Arca Swiss Z1 stativhuvud (som enligt de recensioner jag läst är lika bra eller bättre än RSS BH-55, och dessutom billigare), men det var restat och beräknas in 16 mars.

Senast ändrad:
Tänk på att om du beställer ett Arca Swiss Z1 eller RSS BH-55 så måste du också beställa snabbplattor till det du skall sätta fast i kulan. Foto Konijnenberg verkar kunna ta hem Arca Swiss-kompatibla plattor till det mesta om man mailar dem. I alla fall fixade de fram en Kirk-platta till min kamera överraskande snabbt.

Magnus, om du skall beställa ett RRS BH55, kolla även på deras suveräna stativ. Minst i samma klass som Gitzo.

//Curt

Tack för alla svar. Det blev en kulled av RRS BH-55 och en L-platta till kameran. Stativen verkar vara slut överallt. Men jag söker vidare.
Har någon erfarenhet av Gitzo GT3531 LSV den som Optipod säljer. Har inte fattat hur det är med plattan högst upp. Bilder visar en video adapter i form av ett hål och någon form av skål. Får man inte med en vanlig platta som man kan fästa en kulled i ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar