Annons

Upplösningsanpassning på webbsida

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Vet inte om denna tråd passar i kategorin men jag gör ett försök.

Jag har gjort om min webbplats med mina foton och anpassat den för 1280x1024. Högt kan tyckas men jag misstänker att vi som jobbar med bilder på ett eller annat sätt använder hög upplösning. För att få detta bekräftat undrar jag, vad kör ni med för upplösning på era skärmar?

Prova gärna att kliva in på www.minafoton.com och kolla om den funkar ok hos er. Skulle vara värdefullt att veta.
Vill ni inte fylla forumet med era så skicka gärna ett mail.

Låter som alldeles för mycket. Dels för att inte ens alla som sysslar med bilder alltid har stora skärmar (t ex bärbart) och dels för att det blir långsamt att ladda sidorna.

800 pixlar i bredd tycker jag räcker långt. Sedan kan man väl få klicka upp dem större för dem som behöver det.

Halva bilder

Jag kör 800*600 på en 17-tums skärm. Jag får inte någon scroll-list så jag kan bara se halva bilderna i höjdled.

pixlar

förvirrat?
Vad är det du anpassar pixlarna med?
Dina bilder är på 72 pixlar/inch och 400 pixlar breda. Vill du förbättra upplösningen på dem måste du gå upp på dem i storlek eller upplösning.

Att din site är anpassad för 1280x1024 påverkar inte bilderna! Hur stort allt blir beror på vad betraktaren har för upplösning på sin skärm.

Allt fler har högre upplösning pga större skärmar och bättre skärmar.

Mycket fin site annars, men lite underligt att trycka ihop bilderna till kvadrater, tjejerna blir lite knepiga? Jobbigt men man bör nog beskära i stället för att trycka i hop.

/ Marie

Alltid ett bekymmer...

Det är alltid ett problem med olika browsers, plug-ins och upplösningar.

För att kunna göra en design som passar flera får man låta lite tuffare teknik stå tillbaka och använda standarder. Om du vill se lite statistik över Internetanvändare i allmänhet och deras vanor, ta en titt här:
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Det är fortfarande väldigt många som använder 800x600, så det kan vara en idé att fortsätta utveckla sidor i det formatet. Vidare så kan man se att hela 13% har JavaScript avstängt, vilket är nog så intressant. Plugin som Flash, etc har jag ingen statistic på, men många tillåter inte plugin och har sällan den senaste versionen.

Sedan kan man kanske anta att vissa personer med mer intresse för bilder och liknande har en högre upplösning, men det är nog inte en självklarhet. För mig som kör 1600x1200 funkar det bra... :)

Den ser bra ut i 1440X900 som jag har som standard, men inte lika kul om man har 800X600. De sidor jag gör anpassar jag oftast till 1024x768 (som jag inbillar mig är vanligast) men de ser också oftast för jävliga ut i 800X600..

Tack för alla era svar. Även om några av er kör med höga upplösningar så verkar det som om de allra flesta använder 1024x768 (enligt fotosidans undersökning, tack för det tipset.)
Så det blir väl till att mecka om lite då =)

lotelo skrev:
De sidor jag gör anpassar jag oftast till 1024x768 (som jag inbillar mig är vanligast) men de ser också oftast för jävliga ut i 800X600..

Enligt länken jag postade ovan så har du helt rätt, det är en majoritet som kör 1024x768 eller högre: hela 49%. Däremot är det så många som 44% som fortfarande kör 800x600, så det kan finnas en tanke att göra sidor som passar 800x600 om man vänder sig till den breda massan. Vänder man sig sedan till andra grupper, tex yngre människor som gillar spel, så kan man anta att upplösningen och prestandan är något bättre. Och som sagt, för fotointresserade som hänger på fotosidan är 1024 och högre väldigt vanligt! :)

Kör osse i 1280*1024 på 19" skärm.
Arbetar en hel del med datorer i mitt yrke och en upplösning på 1024*768 börjar bli en "standard" just nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar