Annons

Upplättningsblixt till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

m1ri1

Aktiv medlem
Halloj!

Har fått så fin hjälp i detta forum innan så jag provar igen :)

Jag ska komplettera min utrustning med en blixt. Har dålig erfarenhet av blixtar, jag vill kunna använda en när jag tar motljusbilder och kanske i mörka rum.

Kamerahus är 40d, objektiv oftast 50 mm 1.4 och 17-55 (Canon).

Tacksam för tips och köpråd!

Det har den, men vill man använda EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och behålla motljusskyddet på, något som nog kan vara rekommendabelt om man uppenbarligen har ljus från andra hållet, då lyser den inbyggda inte över motljusskyddet.

Antingen köper du nåt i stil med 320 EX eller 430 EX II, eller så köper du en begagnad 580 EX II för samma pengar. Jag och en del andra har sådana som blivit liggande oanvända, nu när 600 EX-RT kom.

På 40D är 580 EX II en mycket bra blixt.

Tack! Ska kolla upp 580 EX II. 40D må ha en inbyggd blixt men den går inte att rikta och den räcker inte så långt.

/Maria

Tack! Ska kolla upp 580 EX II. 40D må ha en inbyggd blixt men den går inte att rikta och den räcker inte så långt.

/Maria

En extern blixt är givetvis bättre, men jag tror många underskattar blixtsystemet på en modern DSLR, kanske beroende på erfarenhet av tidigare system eller på små kompakter. Det var bara det jag menade.

Per.

En extern blixt är givetvis bättre, men jag tror många underskattar blixtsystemet på en modern DSLR, kanske beroende på erfarenhet av tidigare system eller på små kompakter. Det var bara det jag menade.
PS. EOS M är utan blixt egenligen så detta är en externblixt EX90 som endast kan riktas rakt fram. ETTL mätning förstps. DS

Tilägg: Som ni ser på bilderna så agerar blixten som fyllnadsblixt.

Per.

Ähhh smaken kanske är som baken.
Här är Canon EOS M med dess medföljande blixt vs den avständ. Programautomatik och direktspar till JPG.
Kameran vill ha blixt (är inomhus) och som jag alltid rekommenderar så blixt utomhus och stäng av en inomhus(dunkel belysning) dvs exakt tvärtom som kameror oftast vil.

Bilagor

• IMG_2522.JPG
    IMG_2522.JPG
    180.7 KB · Visningar: 40
  • IMG_2523.JPG
    IMG_2523.JPG
    203.4 KB · Visningar: 43
  • IMG_2524.JPG
    IMG_2524.JPG
    178.1 KB · Visningar: 43
  • IMG_2525.JPG
    IMG_2525.JPG
    218.8 KB · Visningar: 39
Vill man köra med den inbygga eller som bara pekar framåt så finns det diffuser att köpa. Rekommenderar dom näst efter externa blixtar med vridbart huvud.

Per.

Så är det, och jag kan nog sålla mig till skaran för jag gillar den inte. Har kört på den fram tills nu, kanske gett upp för snabbt, men nu vill jag testa med nåt mer rejält :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar