Annons

Upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Vet någon något om upphovsrätt?

Jag har ju gjort en broschyr med drygt 60 bilder som är mina. Broschyren handlar om en 12 mil lång vandringsled och är drygt 40 sidor lång. Jag har gjort layout, text och tagit samtliga bilder. Nu undrar jag om jag kan fakturera arbetsgivaren i efterskott och vad tror ni är lämplig summa?

Jag är projektledare för ett EU-projekt som går ut på att restaurera och göra i ordning nämnda led. Broschyren är en del i detta projekt.

Det beror väl helt på vad du har för avtal med din arbetsgivare, men jag tror det är svårt att fakturera i efterhand om du och arbetsgivaren inte kommit överens om det innan. Har du gjort jobbet på arbetstid? Ingår fotografering i dina arbetsuppgifter etc?

Broschyren är gjord på arbetstid men fotografering ingår inte i mina arbetsuppgifter..

Men hur har du tänkt?

Om du är projektledare, borde du inte ha upplyst beställaren om att fotot kommer att kosta extra pengar? Vad är det som säger att du skulle ha fått uppdraget att fotografera?

Jag tycker det låter helt knäppt att komma dragande med ersättningskrav i efterhand. Har inte broschyren en budget? Eller är det bara att fläska på men lämpligt summa som är rund och nätt.

Men det kanske är så det går till i EU-projekten....

Jag vill inte vara elak, men om man är projektledare för ett projekt där det ingår att producera ganska omfattande broschyrer borde man kanske ha viss koll på upphovsrätt. Eller hyra in expertis.

Och om man som projektledare tänker anlita sig själv om konsult i projektet bör man nog se till att förankra detta ordentligt lite högre upp.

Nja nu frågar jag ju bara runt lite... Jodå vi har en bestämd budget och det lär inte hamna utanför. Jag hade inte planerat att bry mig om detta överhuvudtaget... Jag tycker väl att man kan fundera lite på det bakomvarande, alltså det man inte vet, innan man börjar skälla. Det var faktiskt en sakfråga jag ställde. Orsaken till frågan är bara intressant för mig.

Att du äger bilderna råder det ju ingen tvekan om och kan också därför ta betalt. Sedan hur mycket är en svårare fråga.

Jag har fotat en del åt likande publikationer och har då tagit betalt per timme.

Är det arkivbilder så kan du ju snegla på SFFs prisguiede. Om vi antar att upplagan är 5000 så skulle stycke priset vara 1400 kr för mindre bilder, med andra ord 84000 kr för hela klabben. Jag förstår att det är en summa inte din uppdragsgivare skulle kunna gå med på. Så skall du ta betalt får du nog grunna på var smärtgränsen ligger.

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf

När det gäller upphovsrätten så tillhör den dig eftersom du inte är anställd som fotograf. För anställda fotografer är det den ekonomiska rätten som tillfaller arbetsgivaren. Den ideella rätten (rätten att bestämma över bilderna användning) har fotografen alltid kvar.

Därmed inte sagt att du kan fakturera arbetsgivare. Som projektledare är du ju beställaren och då kan man ju inte bara peta in sina egna bilder och sedan begära betalt, om jag uttrycker mig lite enkelt.

Jag tycker att du ska du ska framföra att du använt dina privata bilder med motiveringen att det inte fanns bilder att köpa bildbyråer eller att budgeten inte medgav att alla bilder köptes in, men att du tycker att det vore lämpligt att få en viss ersättning för bilderna. Sen kan ni börja förhandla. Att direkt skicka en faktura är lika med en krigsförklaring.

Jag håller med "froderberg ".
Du har egentligen handlat i fel ordning. Eftersom du är beställare av dina egna bilder borde du kanske sagt till någon överordnad innan. En ersättning till dig själv, för något du väljer själv inte bör inte vara ditt beslut, det känns inte snyggt. De kan bli sura och hävda att du gjort dålig research, som inte letade bilder ordentligt ...

I detta fall skulle jag inte fakturera alls.

Det du kan göra är att ta tillbaka alla originalfiler. Bilderna de "fått" av dig är enbart för denna broschyr, vill de ha dem till annat får de köpa dem.

Jag tycker väl att man kan fundera lite på det bakomvarande, alltså det man inte vet, innan man börjar skälla. Det var faktiskt en sakfråga jag ställde. Orsaken till frågan är bara intressant för mig.

Din fråga var:

Nu undrar jag om jag kan fakturera arbetsgivaren i efterskott och vad tror ni är lämplig summa?

Du valde dessutom att själv beskriva omständigheterna - då är det väl klart att du får kommentarer på just detta. Min (och säkert andras) avsikt var inte att "skälla" men eftersom forumet har rubriken "Lag, moral och etik" så är det väl naturligt att man väger in även lite "mjuka" värden i svaret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar