Annons

upphovsrätt vs fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskari Ylitolva

Avslutat medlemskap
var nyligen ute och fotograferade, och då uppkommer en situation där inte jag kan vara fotografen bakom kameran. utan en annan person åtar sig uppgiften. då undrar jag vem har upphovsrätten för rent tekniskt är det ju hen som tog fotot vad lagen.

Det är väl alltid den som trycker på knappen, som "äger" bilden.

Hur är det om man sätter upp en kamera på stativ med rörelsesensor, lämnar den på och en person senare går förbi och då utlöser kameran pga rörelsedeckaren? Då är det ju egentligen personen som rör sig framför kameran och därmed löser ut kameran som tagit bilden?

var nyligen ute och fotograferade, och då uppkommer en situation där inte jag kan vara fotografen bakom kameran. utan en annan person åtar sig uppgiften. då undrar jag vem har upphovsrätten för rent tekniskt är det ju hen som tog fotot vad lagen.

Ja, men blanda inte ihop detta med äganderätten.

jämför med en köpt målad tavla.

Ägande och upphovsrätt behöver inte hänga ihop.

//MW

Intressant detta. Läste för ett tag sedan om fotograf Tedd Soost (www.soost.com) som bl a samarbetar med konstnären Maria Friberg. Där hon har visionen och styr och ställer allt om hur bilden ska se ut medans Tedd med sin fackkunskap sköter det egentliga fotograferandet för att förverkliga konstnärens vision. Som jag har förstått det så ser dom resultatet som hennes bilder, hur det egentligen ser ut enligt lagar och paragrafer har jag ingen aning om men uppenbarligen går det att reda ut och hantera på ett sätt som fungerar även de gånger man av någon anledning inte kan trycka på knappen själv.

/Robban

Intressant detta. Läste för ett tag sedan om fotograf Tedd Soost (www.soost.com) som bl a samarbetar med konstnären Maria Friberg. Där hon har visionen och styr och ställer allt om hur bilden ska se ut medans Tedd med sin fackkunskap sköter det egentliga fotograferandet för att förverkliga konstnärens vision. Som jag har förstått det så ser dom resultatet som hennes bilder, hur det egentligen ser ut enligt lagar och paragrafer har jag ingen aning om men uppenbarligen går det att reda ut och hantera på ett sätt som fungerar även de gånger man av någon anledning inte kan trycka på knappen själv.

/Robban

Upphovet till bilden är fotografens och konsten konstnärens.

/Robban

Jag tycker att det ser ut som ett fall av sjätte paragrafen i upphovsrättslagen:
Upphovsrättslagen sa:
6 § Har ett verk två eller flera upphovsmän, vilkas bidrag icke utgöra självständiga verk, tillkommer upphovsrätten dem gemensamt. De äga dock var för sig beivra intrång i rätten.

Men det innebär ju inte nödvändigtvis att den som trycker på knappen rent fysiskt har del i upphovsrätten när det görs på uppmaning av den som egentligen skapar bilden. Varje fall måste nog bedömas efter sina förutsättningar.

Tack Ingeborg, det var lite åt det hållet mina funderingar gick. Jag skulle nog själv inte känna mig så mycket som skapare av verket om jag bara har tryckt på knappen. Men som så ofta så "beror det ju på" så mycket i de enskilda fallen så det är väl svårt att säga någon generellt.

Jag tycker att det ser ut som ett fall av sjätte paragrafen i upphovsrättslagen:

Men det innebär ju inte nödvändigtvis att den som trycker på knappen rent fysiskt har del i upphovsrätten när det görs på uppmaning av den som egentligen skapar bilden. Varje fall måste nog bedömas efter sina förutsättningar.

Jag använder mig ibland av en assistent, jag förbereder allt och personen ifråga trycker bara på knappen.

Eller så instruerar jag assistenten att ta en viss bild då jag inte ens är närvarande men då skriver jag ett avtal som ger mig den ekonomiska upphovsrätten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar