Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt vid publicering av bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag kommer med största sannolikhet få ett uppfdrag som kommer publiceras, kanske både i Tidning och Tv.
Problemet som följer:

Personen i fråga jag gör uppdraget åt är en god vän, jag har lovat han att jag skall ställa upp gratis och göra bilderna till han.

Hur löser vi upphovsrätts biten.
Även om jag "bjuder" han på en session, så vill jag ha del av upphovsrätten kvar av 2 andledningar.

1. Jag vill kunna använda bilderna för eget bruk, och när jag själv vill. Eftersom dom publiceras i TV, och jag själv tar bilderna så kommer dom få uppmärksamhet och den vill ju givetvis jag ha nått för.
2. Jag vill naturligtvis ha en kredit för bilderna, om dom nu publiceras. Och om han säljer dom vill jag ha dela v eventuell vinst.

Hur fungerar det med delad upphovsrätt ?
Om han får pengar för bilderna, har vi båda rätt till dom ? För även om jag inte kräver några pengar av han, vilket jag absolut inte vill. Så känns det inte mer än rätt att jag får del av vins t om dom säljs.

Hur hade du löst detta problem ?

Om det är bristfälldig information från min sida, var god ställ frågor så rätar jag ut dom åt er.

Mvh
 
Om du inte får något betalt för bilderna är det fortfarande du som äger upphovsrätten.
Vet inte om det finns något som heter delad upphovsrätt.
Det beror ju lite på vad ni kommer överens om, och vilka rättigheter du går med på att ge honom i och med att du "ger" honom bildera.
Försök att få din polare att skriva någon sorts kontrakt där det dtydligt står att det fortfarande är du som äger rätten även om "ger" dom till honom, och att du ska ha X % av eventuell vinst.

Så hade jag gjort. Kan vara bra för att undvika konflikter mellan vänner att klargöra innan vad det är som gäller.
 
Vi har ju i våran släkt haft mycket affärer sins emmelan. Och min far gjorde mycket affärer med vänner i god tro, som blåste honnom rakt upp och ner.

Så ja, jag tänker inte göra om samma fel. Ett kontrakt, trots att det är vänner mellan.

Okej, då kommer jag alltså ha delad upphovsrätt.
Vad tycker ni är en lämplig % ?.
Bilderna kommer nämligen vara på han, och är "modell" bilder. Så vi kommer att jobba mycket tillsammans med bilderna, allt jobb ligger inte hos mig, även om jag tar bilderna så komponerar vi dom tillsammans.

Mvh
 
I din sits hade jag gjort så här:

- din kompis får använda bilderna till de ni har diskuterat om nu (TV och evt tidningar)
- ditt namn skall anges i samband med bilderna
- din kompis får inte använda bilderna till något annat än det ni kommit överens om nu, och inte heller sälja publiceringsrätten vidare
- du får använda bilderna fritt i framtiden, begränsat endast av tillämpliga lagar (främst tänker jag på lagen om bilder i reklam)
- allt ovanstående överenskommet via ett skriftligt kontrakt av vilka ni får var sitt ex.

Anledningen att jag tycker din kompis skall ha tydligt begränsade rättigheter är att han trots allt inte betalar något för bilderna, och för att undvika framtida problem.

Om din kompis i framtiden vill använda bilderna till något nytt får ni diskutera den saken då.

Edit: i punkt ett enligt ovan skall det anges tydligt vilka rättigheter som gäller: tex "TV-inslag inspelade (eller sända direkt) före datum XXXXXX, och därutöver i direkt anknytning till artiklar i tidningar som publiceras före datum XXXXXX."
 
Jag är inte så erfaren ang. sånt här. Men varför inte skriva i kontraktet att modellen (i det här fallet din vän) har rätt att använda bilderna för marknadsföring (av sig själv antar jag att det handlar om), that's it. Men att det fortfarande är du som äger rättigheterna till bilderna.
Kanske formulera det på ett annat sätt men du fattar.

Eftersom att du inte tar betalt för bilderna så bör det ju inte vara nödvändigt med någon sorts "modellarvode" heller. Då borde det vara jämt så.
Om det sedan är folk som vill köpa bilderna så får dom göra det av dig eftersom att du äger dom.

Han borde bli nöjd eftersom att han får de bilder han vill ha, och du äger fortfarande bilderna och blir på så sätt inte lurad.

Så slipper du räkna % hit och dit...
 
Hur kan man lägga upp eventuell reklam i bilden.
Är det fult att begära detta när bilderna är gratis ?
Typ en internet adress nere i hörnet ?

Det kan ju hända att dom inte vill publicera bilderna om det är en internet adress.

Mvh
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.