Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt Bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Emm_Daniel

Medlem
Hej,

Jag söker runt lite men hittar inte riktigt det jag vill veta.

Så här.

Jag fotar en del bröllop och har nyligen startat en liten verksamhet runt detta. Jag bygger en webbplats där jag vill lägga upp en del bilder. Dessa bilder har tagits utan något avtal skrivet, men med muntliga ök om att jag får använda bilderna för verksamheten.

Nu till min fråga.

Hur är det med människorna på bilderna andra än brudparet? Måste samtycke inhämtas från alla dessa när bilderna publiceras på mitt företags webbplats? Är det skilda regler för att publicera bilder på barn fotade på ett bröllop?

Undrar,
Emm

Jag skulle säga så här:
Din fråga har inget med upphovsrätt att göra ... så länge du håller kameran "i hand" när bilden tas är det du som har upphovsrätten.

Angående fråga att publicera bilder.
Jag lägger inte ut bilder på andra än brudparet. För det är bara dem jag skrivit kontrakt med, om det är någon tärna, brudnäbb eller annat med vid fotograferingen så är det inte alltid mani har tid att skriva kontrakt med dem och det är inte säkert att brudnäbbar har sina målsmän närvarande vid fototillfället. Så se till att ha bilder där bara brudparet är med. De andra bilderna behöver du kanske inte lägga upp på webben.

Är det i reklamsyfte du lägger upp bilderna, vilket det är om du är kommersiell fotograf visar en portfolio på din hemsida. Då ska du egentligen ha kontrakt/ modellrelease med dem du lägger upp.

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar