Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering av Lightroom och Photosho

Produkter
(logga in för att koppla)

hansaken

Medlem
Kom i lördags hem efter en tre veckor lång resa. När jag startar min dator och Lightroom är det dags för uppgradering. Startar denna och allt verkar fungera. Har alla mina tidigare bilder på en separat hårddisk monterad i datorn, 2 Tb Samsung 980 pro. Efter denna uppgradering har alla mina på denna hårddisk försvunnit.
På hårddisken hade jag en mapp som innehöll alla undermappar efter datum. Idag ligger en ny mapp som lagts till vid uppgraderingen "ovan" min huvudmapp.
I utforskaren anges att min disk är tom. Igår fick jag tag på en man som under natten scannat disken enligt uppgift 16 timmar utan att programvaran han använder hittar något annat än en partition jag inte lagt in (kan legat på disken sen jag köpte den) samt några gif filer. Har det mesta säkerhetskopierat men saknar troligtvis några månader.
Någon som känner igen detta?
 
Kom i lördags hem efter en tre veckor lång resa. När jag startar min dator och Lightroom är det dags för uppgradering. Startar denna och allt verkar fungera. Har alla mina tidigare bilder på en separat hårddisk monterad i datorn, 2 Tb Samsung 980 pro. Efter denna uppgradering har alla mina på denna hårddisk försvunnit.
På hårddisken hade jag en mapp som innehöll alla undermappar efter datum. Idag ligger en ny mapp som lagts till vid uppgraderingen "ovan" min huvudmapp.
I utforskaren anges att min disk är tom. Igår fick jag tag på en man som under natten scannat disken enligt uppgift 16 timmar utan att programvaran han använder hittar något annat än en partition jag inte lagt in (kan legat på disken sen jag köpte den) samt några gif filer. Har det mesta säkerhetskopierat men saknar troligtvis några månader.
Någon som känner igen detta?
Är det Lightroom molnversionen eller Lightroom Classic?
Lightroom Classic vet jag ingen som råkat ut för borttagna bildfiler i samband med uppgradering.
 
När du uppgraderade så blev din LrC-katalog uppgraderad till version 13.3.1 förmodar jag? Visar denna nya LrC-katalog var den tror dina bilder ligger i "Folder-panelen"?
Skicka gärna skärmbild på innehållet under din Folder-panel och även på Utforskaren med din separata hårddisk.
 
Bilderna är borta.
Skärmdumpar på hur det ser ut i utforskaren.
1. F enheten Foto_2023_framåt___i denna ligger nu en mapp med namnet PSAutoRecover

2. I den ligger mappen hansa, här låg alla mina bildfiler.

3. Denna är helt tom. Här låg ca 80000 bildfiler fram till i lördags.

4. skärmdump för diskens egenskaper
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    101.7 KB · Visningar: 25
  • 2.jpg
    2.jpg
    102.6 KB · Visningar: 24
  • 3.jpg
    3.jpg
    91.6 KB · Visningar: 24
  • 4.jpg
    4.jpg
    191.6 KB · Visningar: 25
När du uppgraderade så blev din LrC-katalog uppgraderad till version 13.3.1 förmodar jag? Visar denna nya LrC-katalog var den tror dina bilder ligger i "Folder-panelen"?
Skicka gärna skärmbild på innehållet under din Folder-panel.
 
Tackar för ditt engagemang. Jag har satt i en ny disk och kopierat över de bilder jag har och skall vid tillfälle skapa en ny katalog i LR. Surt att ha blivit av med bilderna från dec.2023 och till i mitten av maj detta år.. men av detta får jag väl försöka lära mig att säkerhetskopiera lite oftare. Meningen med tråden var att se om fler hade drabbats av något liknande men det verkar ju inte skett. I höst får jag kanske kontakt med människor som kan titta närmare på min "havererade" disk.
Önskar dig en god sommar med tillfälle för fotografi.
H-Å
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.