Jag har en Nikon D700 och har endast 2 klagomål;
1. ISO-knappen sitter på fel ställe (man får ändra greppet för att komma åt den).
2. Jag skulle vilja ha motsvarande 4 EV bättre prestanda för att undvika att gå över ISO 1600 handhållet inomhus utan blixt (vill köra minst F/4 och inte långsammare än 1/60s då jag har mitt AF180mm ED som blir skarpt först vid F/4).
Jag antar att du menar att du vill kunna höja iso 4 steg men ändå få likvärdiga prestanda?
Efter att ha jämfört D700 med D4s på DxOmark (SNR-grafen), ser det ut som att man inte tjänar något i form av "EV prestanda" (rätta mig gärna med nomenklaturen) förrän man rör sig mot ISO 4000.
Jag har själv D3 och D3s, har kört både D4 och D4s en hel del och även D600/D750/D800/D810 och mina praktiska erfarenheter ser väl ut ungefär så här: Prestanda på höga iso tog ett synligt skutt mellan D3/D700 (de två har ju samma sensor) och D3s, skillnaden är liten vid 1600 och märks sedan gradvis mer och mer och jag skulle mellan tummen och pekfingret säga att en D3s vid iso 10000 har ungefär samma prestanda som en D3/D700 vid iso 3200. Dvs lite drygt ett och ett halvt steg bättre.
D4/D4s/Df (och grovt sett hela flocken D600/D610/D750/D800/D810) är sedan en liten aning bättre än D3s, säg att iso 12800 med dem motsvarar 3200 i din D700. Dvs ungefär två hela stegs skillnad. Men där D3s bara skiljer sig från D3/D700 på högre iso så är D4 och alla de andra moderna kamerorna också märkbart bättre på låga iso (bättre omfång, du kan t.ex. lyfta skuggor mycket mer).
Det skall bli intressant att se hur bra D5 är, det såg onekligen lovande ut när vi fick prova (
http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-har-provat-nikon-d5-och.htm) men jag förväntar mig inga underverk.
Är det 1-3 produktgenerationer kvar till jag kan räkna med att få 4 steg bättre kamera eller har jag missuppfattat hur jag ska bedöma prestandan?
Saken är att prestandan inte utvecklas så linjärt att man kan göra någon sådan prognos ...
Med mindre än att vi helt eller delvis byter teknikspår för sensorerna så misstänker i alla fall jag att vi nog bara kommer att se ganska små inkrementella förbättringar från den nivå där vi är idag (sisådär två steg bättre än D3/D700). Dagens sensorer omvandlar sisådär 55-65% av inkommande ljus till signal och även om du lyckades skrämma upp det till 90% (vilket nog i praktiken är omöjligt) skulle ju det bara ge ett halvt prestandasteg till. Så sensorernas verkningsgrad kommer nog ligga ungefär där den är (tills det kommer någon annorlunda teknik). Återstår att jobba med det brus som uppstår i sensorn och under utläsningen, men även där är det svårt att hitta några hela EV-steg. Kort sagt: Det kommer gradvis att bli en aning bättre med nya sensorer (utläsningstekniken förfinas ju hela tiden) men jag har svårt att se att det blir några drastiska steg uppåt.