Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatering - grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har en DELL Studio XPS med bra prestanda, men viil ha större hårddiskar för att kunna lagra 2 TB i RAID 1, alltså har jag köpt 2 diskar på vardera 2 TB. Sätter samtidigt i ett Samsung SSD 256 GB för att lägga alla program där och få snabbare uppstarter bla.
Eftersom jag gärna vill ha en HDMI-utgång som saknas nu funderar jag på att byta grafikkort. Har ett ATI Radeon, 512 MB. Är det over kill att tex sätta i ett ASUS Geforce GTX 560 1 GB, ev modellTi DC II TOP, kostnad ca 2000:- när jag aldrig kör spel utan använder datorn för bildhantering i LS och PS?
 
Har en DELL Studio XPS med bra prestanda, men viil ha större hårddiskar för att kunna lagra 2 TB i RAID 1, alltså har jag köpt 2 diskar på vardera 2 TB. Sätter samtidigt i ett Samsung SSD 256 GB för att lägga alla program där och få snabbare uppstarter bla.
Eftersom jag gärna vill ha en HDMI-utgång som saknas nu funderar jag på att byta grafikkort. Har ett ATI Radeon, 512 MB. Är det over kill att tex sätta i ett ASUS Geforce GTX 560 1 GB, ev modellTi DC II TOP, kostnad ca 2000:- när jag aldrig kör spel utan använder datorn för bildhantering i LS och PS?

Befintligt grafikkort är ATI Radeon 4850, 512 MB
 
Ja, det är overkill.

Nåt sånt här skulle jag kört på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928460
Passivt kylt och således helt tyst. Prestandamässigt ligger det lite över ditt nuvarande kort.

Fast varför är det så viktigt med hdmi? Är det både ljud och bild du vill ha ut den vägen? Om inte så funkar det ju med adapter från dvi till hdmi (eller sladd med dvi i ena änden och hdmi i den andra).
 
Tänk på Adobe stöder Nvidia CUDA. Så om du vill ha hårdvarustöd i PS/Premiere är det Nvidia grafikkort du skall ha. Grafikkort används till mera än spel nu mera.
 
CS6 kommer att ah mer stöd at grafikprovessorn till bildbehandling. Hoppas LR4 också kommer göra detsamma.

/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.